Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Bilsports tunertest 03!
1, 2, 3   >>
5373 besök totalt
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768


Trådstartare
Bilsports tunertest 03!

Ace Comp. Octavia kombi -________1,27,35
PM Rekond S4 -_________________1,27,65
Sv. Turboservice Supra -__________1,27,97
Autotech RS4 -__________________1,28,05
Österlunds RS4 -________________1,29,03
Etapp Eng. 911Turbo -____________1,30,00
Dahlbäck octavia RSR -___________1,31,47
BSR A4 1,8T -__________________1,31,57
Turbo Center RS4 -______________1,31,60
MTE V40 2,0t -__________________1,32,58
SCT S80 T6 -___________________1,33,34
Maptun 9-5 2,3t -________________1,34,12
GA:s Bil & Motor A4 1,8t -_________1,34,59
TME V70 T5 -___________________1,35,19
Nordic Uhr 9-5 2,0t -_____________1,35,68
Tuning Chip A4 1,8t -_____________1,36,75
KCR E320cdi -__________________1,36,94
SQR 9-3 Aero -__________________1,38,25


Anders Skoda rockar!!!!

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Hur moddad var Skodan?
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768


Trådstartare
Elise skrev:
Hur moddad var Skodan?


Ganska...

Hohenesters 340hk kit, moddat Hohenester ClubsportChassie och Alcon bromsar.

Den röda:
http://www.rs6.com/forum/showthread.php?s=309a1e49853e51481fc9a630405c . . . .

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Den är moddad för ca 300.000 sek:
* Motor 175.000 (det är nog bara blocket kvar av ursprunget )
* Transmission 25.000 (6-vxl låda från Audi TT)
* Bromsar 35.000
* Fälgar 20.720
* Chassi 25.000
* Däck 15.200
* Kaross 3.500

Imponerande tid minst sagt...

Enda frågan jag har sådär spontant och generellt är: Varför enbart fokusera på "chippa motorn med tillbehör", vad hade man gjort på SS om de t.ex. haft fokus på chassi och bromsar, och enbart valt enklare moddningar på motorn ???

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768


Trådstartare
Bamsefar skrev:


Enda frågan jag har sådär spontant och generellt är: Varför enbart fokusera på "chippa motorn med tillbehör", vad hade man gjort på SS om de t.ex. haft fokus på chassi och bromsar, och enbart valt enklare moddningar på motorn ???


om man kollar på Ace/Hohenesters Audi TT bilar så:

1.25.0 med ca 340hk Clubsport bil (lös/trasig bakdämpare)
1.28.7 med ca 280hk och Clubsportchassie
1.30.2 med ca 258hk och Clubsportchassie

och vad det gäller chassiet på Skodan, så går det nog inte att hitta vassare grejor för gatbruk till VAG.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Nja, nu var min fråga inte den bilen, eller ACE, utan rent generellt så verkar det vara mera poppis att bygga en j-vla motor och sedan så "glömmer" man resten...

och visst 17on går det att hitta vassare gatchassi till Skodan om man bara vill alltså...

och hade jag haft 500.000 sek tillgängligt (vad ACE Skodan kostar) så hade jag antagligen köpt en annan bil...

Tänk om man gjorde lite tvärt om: Varje företag fick en budget motsvarande 50.000 sek och för detta "bygga" den snabbaste Bilsport SS bil dom kan. För att det inte skall spåra ut totalt, så antar jag att vissa begränsningar måste till i val av bil, eller snarare bilens inköpspris....

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2544



Anledningen till att dom flesta fokuserar på mkt effekt är nog att det är det som säljer. De flesta svenssons tycker nog att bilen får bra väghållning bara genom att montera lågprofilsostar och då vill ha mer effekt. Dessutom så är det inte så skarpa svängar på motorvägen

_________________
/Mvh M|cke F@.gner
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Micke Eriksson skrev:
Anledningen till att dom flesta fokuserar på mkt effekt är nog att det är det som säljer. De flesta svenssons tycker nog att bilen får bra väghållning bara genom att montera lågprofilsostar och då vill ha mer effekt. Dessutom så är det inte så skarpa svängar på motorvägen


Sant så, sant, jag råkade glömma det där med fria marknaden

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
peppe fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 898



Vad var det för trim på Porschen?
Var det en 996:a??

Är inte 1.30 lite dåligt för en 911 Turbo i Superstage?? När Porscheklubben körde så var det ju "orginal" RS bilar som körde bättre än 1.30 ...

Häls Peppe..

_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Nja, det var en 911 (930 ??? eller var internkoden 935 ???) Turbo från 1986...

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

Skodan är rätt ball när den laddar 1.6

Den är lite stötig och gick på originalbromsar när jag åkte med Anders.




_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347



Bamsefar skrev:
Nja, det var en 911 (930 ??? eller var internkoden 935 ???) Turbo från 1986...


Förmodligen 930 eftersom 935 var tävlingsbil, Moby Dick. SS tidenhade nog varit under 1.20 med den.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17954



Höll Saabarna i år? Förra året var det ju lite si och så med det...

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
PeterF
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1531

Namndispens
Namndispens

Läste att Skodan gjorde 0-100 på "bara" 6,55 och 402 på "bara" 14,35. Då känns ju tiden i SS ännu mer imponerande....
Citera
Marcus Nyström
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 308



Känns som att Supran är ganska överläget prisvärd om man vill ha en snabb SS bil iaf bland bilarna i testet. Synd att det bara är två sportbilar med. Om man kollar inköpspris och trimpris så vinner ju Supran över Porschen hur lätt som hellst. 350000:- i trimkostnad för Porschen mot Suprans 80000:-

_________________
Street Triple RS -18
Citera
Brandt

Här sen Dec 2002
Inlägg: 14



Är det verkligen möjligt att man "tunat" en 911:a för 350 000:-, å så gick den ändå inte bättre. I bilsport nr 10 var det ju en "otunad" 911:a från -86 som gick på 1.29.x.
Tuna mindre och träna mer...

_________________
S Brandt
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3591



Jag ska gå in för sämsta tiden nånsin i Superstage med Rekorden.
Eftersom den aldrig blir färdig så ska jag knuffa den runt banan, en tid runt 30 min borde väl vara rimlig.

_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 3160

Namndispens
Namndispens

Anders Karlsson skrev:
Eftersom den aldrig blir färdig så ska jag knuffa den runt banan, en tid runt 30 min borde väl vara rimlig.


om även jag blir utvald så ställer jag upp och knuffar oxå - kanske inte regelmässigt, men en halvering av tiden borde vara möjlig

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



När det gäller superstage så är effekt inte allt.

Chassiet är minst lika viktigt som ett körbart register på motorn, men viktigast av allt är föraren men Tunertestet -03 har man gjort lätt för sig och satt Gullabo som förare.

Mitt mål med min 911 är att få ner vikten så mycket som möjligt utan att starta upp hålsågen, samt med ett körbart register på motorn.

Jag vet att en 911 går att få väldigt kvick men problemet är som bekant att folk lägger hellre 100.000 på ny turbo, luftfilter, dumpventil än motsvarande summa på chassi.

Trist att se att ACE trimmar en standard octavia 1.8T med fyrhjulsdrift för ca 300.000 och den blir ändå inte så speciellt snabb, en octavia RS vore ett bättre utgångsmaterial.

175.000 kr i motorn och då ingår inga garantier, jesus..

_________________
Kör cheva numer.
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4768


Trådstartare
kid skrev:
Trist att se att ACE trimmar en standard octavia 1.8T med fyrhjulsdrift för ca 300.000 och den blir ändå inte så speciellt snabb, en octavia RS vore ett bättre utgångsmaterial.


Varför skulle framhjulsdrift vara bättre än fyrhjulsdrift?

kid skrev:
175.000 kr i motorn och då ingår inga garantier, jesus..


Visserligen trimmar Hohenester/Ace efter principen "better safe than sorry" men som sagt inga garantier.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5158

Namndispens
Namndispens

kid skrev:
Trist att se att ACE trimmar en standard octavia 1.8T med fyrhjulsdrift för ca 300.000 och den blir ändå inte så speciellt snabb, en octavia RS vore ett bättre utgångsmaterial.

175.000 kr i motorn och då ingår inga garantier, jesus..



Kid, du upphör aldrig att förvåna. Vad är trist med ACE Skodan?
Är inte Skodan snabb? Den vinner SS mot betydligt mer potenta vagnar och du tycker inte att den är snabb? Jag har åkt i Skodan och kan lova att den är snabb. Åkte en 500 hk RS6 samma dag och Skodan ger definitivt Audin problem på vissa distanser.

Sen att accelerationstiderna inte är speciellt överväldigande har nog mer med att Anders hatar starter från 0 och är totalt ointresserad av sånt som kallas Strippen. Och sånt trodde jag inte var viktigt här heller.

När det gäller trim och försäkringar... Snarare är det så att ju mer du trimmar för desto färre garantier ingår.
Köp ett trimchip hos BSR och ta deras maskinskada om du hellre vill.

_________________
Erik B
Såld: Megane RS Cup 250
Citera
Allmänt banåkaforum
Bilsports tunertest 03!
1, 2, 3   >>
5373 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande