Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur viktigt är det med sidospeglar vid bankörning?
1, 2   >>
3085 besök totalt
Ferox
Alvesta
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Har inte tänkt på det så mycket under den tiden jag kört på bana. Nu när jag sitter hemma så försöker jag komma ihåg i fall jag kollat i sidospeglarna alls, eller det kanske räcker med backspegeln? Man tittar ändå i döda vinkeln.

Vad har ni för reflektioner?

Karlstad
Här sen Apr 2003

Det är möjligt att de är onödiga. Men varför ta risken?
"Better safe then sorry" gäller ju ALLTID på en banbil.
oftast är det ju gjorda i plast också så det rör sig knappast om någon enorm viktbesparing.

Alternativt: Invertera i ett par små i kolfiber typ F1 speglar.

Vejbystrand
Här sen Dec 2002

Klart man behöver sidospeglar.. Livsfarligt utan är min åsikt.

Göteborg
Här sen Jun 2004

Jag som är så lång och ståtlig ( inte ) tittade ganska mycket i sidospeglarna för jag satt så lågt i bilen och titta över axeln i dödavinkeln inte var möjligt för alla dörrstolpar och bursträvor som vart ivägen.

Så jag uppskattade dem.

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

GtiR oscar skrev:
titta över axeln i dödavinkeln

Vänta här nu.

Inte håller man väl på med sådant under banåka? Möjligen en flukt ut genom sidorutan om man redan vet att ngn är där eller i närheten...så man inte svänger in PÅ ngn. Men vända på sakllen och glo över axeln... Det låte tom farligt och inte koncenterar man sig på sin egen körning alls heller då. Viktigare att hålla sitt spår, de som vill om har på sitt ansvar att välja en lämplig plats där så kan ske säkert.

GtiR oscar
Göteborg
Här sen Jun 2004

Andreas Lidström skrev:

Vänta här nu.

Inte håller man väl på med sådant under banåka? Möjligen en flukt ut genom sidorutan om man redan vet att ngn är där eller i närheten...så man inte svänger in PÅ ngn. Men vända på sakllen och glo över axeln... Det låte tom farligt och inte koncenterar man sig på sin egen körning alls heller då. Viktigare att hålla sitt spår, de som vill om har på sitt ansvar att välja en lämplig plats där så kan ske säkert.

Läs : "titta över axeln i dödavinkeln inte var möjligt"

Volvo 242DL ( snart 242 T6 )
Nissan Sunny Gti-R
Honda CBR954RR
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

GtiR oscar skrev:
Andreas Lidström skrev:

Vänta här nu.

Läs : "titta över axeln i dödavinkeln inte var möjligt"

Jag läste rätt...för eftersom det inte är på tal att ens vilja kolla i den riktningen på en banåkning är det egalt om där är balkar osv. För på dig lät det som om du använde sidospeglarna för att du INTE kunde kolla över axeln...hade axelkollen funkat hade speglarna dissats. Så tolkade jag.

Sen var texten lika mkt riktad till trådskaparen som tydligen varken kollar sidospeglar elelr har ögonen på vägen...

Dock kan det vara lurigt ibland och vara säker på om han man trodde ska vänta/köra om gör som man tror han ska. Utan sidospeglar får man gissa ännumera...

Ferox
Alvesta
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Andreas Lidström skrev:

Sen var texten lika mkt riktad till trådskaparen som tydligen varken kollar sidospeglar elelr har ögonen på vägen...

Då undrar jag hur jag lyckas ta mig runt banan i fall jag enbart tittar i döda vinkeln?

Jag frågar detta då jag på rak arm inte kan komma ihåg hur mycket av det koll som man har på bakomvarande kommer från just sidospeglar. Har ingen möjlighet till mer banåka i år och detta är bara en intressant fråga tycker jag, annars hade jag tänkt på detta nästa gång jag kör.

Mantorp
Här sen Nov 2002

Jag var kanske lite medvetet bitsk...men bara för att skapa lite debatt då det gäller en säkerhetsfråga.

Följande brukar jag försöka med, sen om det är rätt eller fel får andra avgöra:

PÅ rakan håller jag koll ett par gånger om det verkar finnas ngn bakom som är påväg ikapp. Om inte, då är man safe. En sista koll så att detta är fallet kan dock ske strax inna man brljar fundera på att bromsa efter en längre raka.

OM man ser att ngn är på gång att ta sig ikapp är sista kollen för att se om denna ngn är nära nog för att göra omkörningen och om vederbörande bytt spår för detsamma.

Båda ovastående kan göras med innerbackspegeln.

om man nu är i situation 2 gäller det att hela tiden hålla sitt spår och ha koll i SIDOSPEGELN vart omköraren är, om han nu kör om. Visst kan det vara svårt att se alltid, men om det inte är race och man är osäker tar man det säkra före det osäkra.

Så tror jag att jag gör.

Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

F1-bilar har i alla fall två stycken.

Bålsta
Här sen Dec 2004

Det är så viktigt att det står i reglerna att dom ska finnas under tävling. Men sidospeglarna använder man väldigt sällan ändå. Kör man långdistans blir det mer omkörningar än i sprint och en titt på mitten av rakan så vet man oftast vem som är på väg och var hon kommer att hinna i kapp. Men när man väl har nån i häcken in i ett kurvparti och denne försvinner ur innerbackspegeln så är det nödvändigt! att veta vilken sida man ska hålla fri/täppa till..

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Fyra gånger har jag öppnat ett svarsfönster utan att kunna skriva någonting vettigt som tillför den här tråden någonting - men jag undrar verkligen om frågan är allvarligt ställd. För det är väl självklart att man inte kan köra bana utan sidospeglar? Jag skulle kroka ihop med någon som dyker på insidan i Mjölbykurvan varje dag i veckan (om jag nu hade kört där varje dag i veckan) om jag inte hade haft en högerspegel.

För övrigt är jag lite förvånad över alla Arne Lindgren i den här tråden. Nu väntar vi bara på några Niklas Falk också.

EDIT: jag är alltså bara förvånad över hur många de är, inte vad de har skrivit!

Höör, Skåne
Här sen Jul 2003

Jag är med och kör ett av de långsammaste ekipagen i ERCup, och jag skulle tycka att det var direkt obehagligt att köra utan sidospeglar. På Kinnekulle blev vi av med den högra spegeln efter en tajt omkörning, vilket kändes illa nog bara det. Att gå in framför ett snabbare ekipage "innan bron" pga att man missat att upptäcka det skulle få väldigt tråkiga konsekvenser.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag anser det är lika viktigt om inte viktigare på bana som på allmän väg att man har uppsikt bakåt och ser vem som är på väg, ungefär hur snabbt de tar in på en, så man kan (eftersom jag inte tävlar utan bara rullar runt på trackdays) planera för att släppa förbi dem på lämpligt ställe och inte bli överaskad. Just denna term "överraskad" är mitt ledord, jag ämnar att aldrig bli överraskad, det innebär sikt långt fram, sikt bakåt och att man håller koll på snabbare ekipage bakifrån.

Som tur är, med den här bilen, så händer det inte så ofta

Men jag använder samtliga av mina tre backspeglar alltid. Tittar dock aldrig i kurvorna naturligtvis, utan mest på rakorna, är det nån där då i närheten, så släpper jag förbi innan kurvan så man slipper vara rädd att "det är någon där" när man ska svänga in. När någon passerar, håller jag först koll på dem i mittspegeln, sedan medans de passerar, sneglar man snabbt i sidobackspeglarna att allting går som planerat och när de är jämsides ser man dem ju i periferiseendet. Ibland kan det ju vara fler bilar samtidigt, och då är sidobackspeglarna väsentliga för att hålla koll på alla.

Det var kanske ett långrandigt svar, men jag tycker inte man ska snåla på säkerheten! framförallt när det är rekreationskörning och inte tävling spelar väl de där 0.1s man möjligtvis kan spara på att inte ha backspegel fullständigt noll roll.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Kraniel skrev:
Nu väntar vi bara på några Niklas Falk också.
Jag har också varit på väg att skriva men struntat i det ett antal gånger (varför jag inte struntade i det nu är Krångels fel)...

Sidospeglarna använder jag väldigt lite, men att montera bort dem eller vika upp dem (för minskat luftmotstånd) skulle jag inte vilja göra. Om bilen bakom inte syns längre blir det att slänga en blick åt det håll man planerar att svänga för att se om det sticker fram en skärm där, då kan det vara lämpligt att lämna plats och ta ett lite annat spår. Kör man en tystare öppen bil så är även öronen en liten hjälp (speciellt om den bakom har öppna trattar på sin frontmotor).
Vidvinkel på innerspegeln underlättar dessutom verklighetsuppfattningen.

Sjuor och annat smått borde förresten åka med saftblandare så att man inte missar dem (vissa kan ju äta in en halv raka mellan de gånger jag kollar i spegeln)...

Men banträff, tidsträning och tävling är lite olika situationer och skall vara det också.

Jon80
Degerfors
Här sen Jul 2005

Jörgen (Jet) skrev:
F1-bilar har i alla fall två stycken.

Jag har ännu inte kunnat lokalisera mitten spegeln på dessa bilar

Själv använde jag mittenspegeln (innerspegeln kanske den heter?) till att uppfatta ikapphinnande fordon tidigt. När de sedan gick ut för att köra om, gjorde jag en snabbtitt i innerspegeln för att kolla 'var jag hade honom'.

Jag har dock en kompliterande fråga till er som åkt betydligt mer bana än jag gjort. Brukar ni titta i innerbackspegeln inför 'varje' kurva, för att försäkra er om att ingen dykt på innern? (även då ni kanske inte har någon precis bakom). (lite: 'Tittar vi i innerspegeln, och i ytterspegel....ååååså svänger vi' som min körskolelärare alltid sa, när det begavsig )

Mvh Jon

www.waspracing.se | www.jerd.se
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag var på en bankörning (som bihang) för motorcyklar i somras, där uppmanades alla att demontera speglarna eller tejpa över dom.

Det var såklart totalt kaos på banan men konsensus var att det var en jättebra idé.

BMW 330i -05
Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

MaZ skrev:
Jag var på en bankörning (som bihang) för motorcyklar i somras, där uppmanades alla att demontera speglarna eller tejpa över dom.

Det var såklart totalt kaos på banan men konsensus var att det var en jättebra idé.

Jag har några kollegor som tävlat mycket i road racing och mycket riktigt, backspeglar är ett no-no. Enligt dem beror det på att de är ivägen, de slits alltid loss när man klotar och glasskärvor vill man inte ha på banan.

Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Niklas Falk skrev:

Sjuor och annat smått borde förresten åka med saftblandare så att man inte missar dem.

Jag har fundrat om detta skulle gå att lösa, en sån där flagga som ungarna har på cyklarna eller saftblandare på hjälmen kanske, men det är svårt att hålla hjälmvikten under 1500 gr i så fall. Jag personligen känner mig väldigt "ödmjuk/orolig" när jag ska köra om någon, just för att man inte vet om den man ska köra om har sett mig.

Jag har bara ytterbackspeglar och tycker att dom är väldigt bra att ha.

Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Kraniel skrev:

För övrigt är jag lite förvånad över alla Arne Lindgren i den här tråden. Nu väntar vi bara på några Niklas Falk också.

och jag har funderar länge på att modifiera mitt nick... kan man det.. Men alla har ett mellannamn som man inte vill kännas vid. Mitt är Ivan... Arne Ivan Lindgren.
om den andre Arne Lindgren petar in sitt mellannamn så gör jag det också..
Fast OK, jag börjar med att lägga in en bild.

Hjälsta
Här sen Nov 2002

Sist jag körde på bana råkade någon (min fru) vika in högerspegeln när vi la huven på taket. Jag körde ut på banan och saknade spegeln innan jag var i resterna av Trösen. Jag klarade inte mer än ett par varv innan jag gick i depå för att vika ut spegeln. Klart olustig upplevelse!

1, 2   >>
3085 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande