Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Toyo Proxes R888 på gata?
1 besök senaste veckan (5543 totalt)
fj0
Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Jag fick mina fälgar stulna i förra veckan och nu jagar jag nya däck och fälgar. Jag har blivit sugen på att pröva på R-däck. Körde på Toyo Proxes T1-R i 215/35/18 innan och dom fungerade bra tyckte jag, slet slut framdäcken på ca 1000-1500mil eller så, och då körde jag en Lazzat RS.

Jag har kollat lite nu på R888 i 215/45/17 och undrar vad ni tycker om det, speciellt på gatan. Jag har läst runt lite och pratat med en kille som kör med dom i samma dimension som jag tittar på och han gillar dom, men det finns ju ganska många nackdelar. Fungerar dåligt i kallt/vått, dyrare än vanliga däck, slits fortare. Den enda fördelen är greppet när det är torrt.

Hur fungerar dom i blött om man jämför dom mot "vanliga" däck? Min mamma kör bilen ibland, inte ofta men ibland, skulle hon kunna köra bilen utan problem? Hon fiskör bara. Jag kommer kanske köra 1-2 bandagar per år och någon konbana men jag skulle nog säga att jag kör ganska aktivt annars. Hur länge kan jag förvänta mig att dom håller? Säg att jag kör endast på gata, hur långt tror ni dom håller då? Ska man köpa någon speciell gummiblandning? Är inte säker på att R888 kommer i flera?

Heat Cycling, är det jätteviktigt? och hur fungerar det med däckstryck om man kan ta längre livslängd istället för mer grepp? om ni har andra däck att rekommendera så be my guest. Bilen dom ska sitta på är en MINI Cooper S -03.

Tack på förhand.

Mvh,
Mario

Citera
TobbeC
Stockholm
Här sen Jun 2005

Hej!

Jag kör Trampiro R888 för tillfället vilket vad jag förstått är samma däck men utan "E-märkning" dvs. ej godkända för gata.

När det gäller hårdhet finns det nästan bara ett gångbart alternativ om du skall köra gata och det är hårdaste (AA?). Det är även den som är lättast att få tag på.

När jag kör gata så kör jag rätt högt tryck (som gatdäck) för att minska slitaget. När jag sen kör bana / RS sänker jag trycket rejält.

Jag tycker däcken funkar bra på torr asfalt. När dom är kalla har dom inge vidare grepp men det känns inte farligt på nått sätt. När det är blött däremot så känns det lite som bambi på hal is.

En av de största skillnader är vägljudet. Det dånar som ett jetplan ungefär (gör iof nästan alla R-däck). Och jag har fått frågor från andra om jag har nått fel på bilen.

Min rekommendation efter en sommar med dessa på är nog ändå att det är smartare att köpa en billig fälg att lägga R-däcken på och sen köra gatdäck på gatan.

Enda fördelen jag ser med att köra med dem på är att man slipper byta vid banan

Citera
fj0
Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Tack Tobbe!

Ljudet gör mig inget, min bil låter redan massvis så jag lär inte ens höra dom.

Bambi på hal is skrämmer mig lite måste jag säga. Går det att hålla 110 på motorväg om det regnar normalt? Eller måste man ligga i 50 alternativt parkera och vänta tills det torkar?

T1-R i 215/35/18 skulle gå på 5200:-
R888 i 215/45/17 skulle gå på 7600:-

Vilket betyder att jag får 6 vanliga däck för samma pris som 4 R-däck, det är ganska stor skillnad, speciellt eftersom R-däck slits fortare.

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

R-däcken slits INTE fortare på bana, där får gatdäcken mer stryk. Och framförallt på bana blir gatdäcken hala rätt fort.
Jag håller också på 2st uppsättningar, gat och R-däck.

Åker du mäst gata, gå på gatdäck.

Fixhult
Här sen Apr 2004

fj0 skrev:
Bambi på hal is skrämmer mig lite måste jag säga. Går det att hålla 110 på motorväg om det regnar normalt? Eller måste man ligga i 50 alternativt parkera och vänta tills det torkar?
Nya R888 med rejält med mönster får "problem" vid vattenpölar/diken, men det får ju nästan alla däck. Vid fuktig vägbana så gör gummiblandningen att det biter rätt bra ändå.
När de blir lite slitna och mönstret blir grundare så planar de lättare naturligtvis.

Min gissning är att du får knappt 1000 mil ur dem innan mönstret börjar bli lite väl grunt för att trivas med. Att behöva sitta och sikta mellan de vattenfyllda spåren i vägen hela tiden blir lite tröttsamt (det går tex inte att räkna med att köra i vanlig hastighet när det regnar). Men de första 500milen är inga problem.

Att låta nån annan köra bilen som inte vet om skillnaderna mot vanliga däck (dvs inte tänker på det alls) kan ju bli lite olustigt.

fj0
Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Jag har hittat R888 för ca. 6000kr i 205/40/17.

Jag kommer köra från nu i veckan till vintern kommer. Tycker ni jag ska köra på vanliga däck eller ska jag köra på R-däck? om vi snackar samma körstil och endast på gata, om jag får ut knappt 1000mil på R888, hur mycket med samma körstil skulle ni gissa att man får ut ur T1-R? Dubbelt så mycket?

Hur tror ni R-däcken klarar sig i höst? Är det bara dumt att köpa dom nu? Finns det andra R-däck som är bättre för gata?

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Jag har kört 14" R-däck på min Miata. På standardfälg blir var dessa rätt OK med tanke på att de har dim 185x60x14 och är rätt lätta. Nackdelen nummer ett är oväsen. Det viner a.la terrängbil. Mindre nackdelar är att det lätt blir halkigt när det är kallt (morgonkalla däck). Såpass smala R-däck som jag hade är problemfritt i regn. Fördelen är att man har absurt fäste mot övrig trafik. Dock får man aldrig vettig värme i ett R-däck på gata, man kan inte köra på det sätt som krävs.

Jag har även kört 15" 205. Då blev det mer oväsen, ganska stötigt och jag fick vattenplaning rätt ofta. Kumho V700 var "bäst" som gatdäck och Yokohama A032 sämst, omvänt på bana.

Skulle jag köpa ett R-däck för gata skulle jag köpa hårdast möjliga, leta rätt på ett som har "gatdäcksliknande" mönster (PZero tex) och undvika de största fälgarna och lägsta profilen emedan R-däck ofta har styvare däcksidor. Det varierar dock.

Personligen skulle jag aldrig sätta R-däck på 17" i de dimensionerna utan gå ned till 16" (eller 15" om det går att få på bromsarna ) med en lätt fälg och använda dem på bana. 17" spar man till vardag och bling och kör ett standarddäck som ger nåt som liknar komfort.

Kanske Pirelli PZero eller Michelin Cup är nåt, PZero tycker jag har bra våtegenskaper. Cup påstås vara sämre. SportContact 2 är ett vettigt däck oxo men inte ett R-däck

Men utvecklingen går framåt .... eller bakåt.

Citera
Rehan
Järfälla
Här sen Sep 2004

Sammanfattning

R-däck
+ Grepp
+ Håller för bankörning, slits mindre än gatdäck
- Bullrar, ala spårvagn
- Slits snabbt, treadwear på runt 50
- Spårar (lite beroende på däck)
- Blästrar skärmkanter
- Vattenplanar lätt
- Dåligt grepp när det är kallt ute
- Dyra

Ska du köra så lite bankörning som en gång så är det gatdäck som gäller, det bästa är om du köper en uppsättning fälg till det blir billigare i längden. Jag personligen skulle aldrig komma på idén att sätta R-däck på min bruksbil, fördelarna överväger inte nackdelarna för gatbruk.

Uppsala
Här sen Apr 2005

Vore jag i din sits skulle jag köra på vanliga gatdäck året ut, sen under vintern införskaffa en uppsättning 15" fälgar (har för mig dom går på mini om du inte har herrejösses bromsar) och sko dom med klistriga r-däck till våren och använda dom till banåka. I vardagsbruk så ser jag inga som helst fördelar med att åka r-däck och låna ut en r-skodd bil till mamma en kall/fuktig höstmorgon är inget jag skulle göra, för man har bara en mamma och henne ska man vara rädd om. (däremot kan ju svärmor få låna den )

P-son
Höör
Här sen Jun 2005

alla sågar R888 i vått

vet folk som har R888 som regndäck i BMW-cupen (E30-M3) (normalt på slikz)

om de är så värdelösa så borde väl inte det funka ??

håller medföregående och förespråkar dock billiga banfälgar med R-däck, så kör jag själv med

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004

Regn

Säkert inte farliga, men jämför man ett bra regn-gatdäck (t.ex. GoodYear F1 GSD3) är de rätt värdelösa. Att man tävlar med R-däck i regn på bana borde väl bero på att idealspåret snabbt blir hyfsat torrt..?
EDIT: det är klart, sen tål de ju ingen värme så glädjen blir inte så långvarig..

Har just fått Toyo 888 till mina 16"-originalfälgar, känns som att man gjort ganska rätt av vad jag läst här, skönt då.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

P-son skrev:
alla sågar R888 i vått

vet folk som har R888 som regndäck i BMW-cupen (E30-M3) (normalt på slikz)

om de är så värdelösa så borde väl inte det funka ??
På MGCC KM3 i helgen så var de fyra första placeringarna i C samtliga på R888, och det var inte direkt torrt vill jag lova.

Men visst planar det när det rinner floder över banan...

Det var ingen som testade gatdäck så jag låter det vara osagt om det gått snabbare då (det var trots allt bara svaga spår i vätan (dvs fuktiga spår jämför med vätan bredvid, det torkade aldrig upp)).

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Slitage o s v gata/bana är ju väldigt individuelt. Men optimalt är ju som nämnts att ha extra fälgar med sig till banan med r-däck på, då åker man ju lägst på däcken i synnerhet då en träff inte ger så många mil på däcken. När man kör fam o tilbaks till träffen på samma r-däck så kommer ju milen på dom

Hur många mil ett par r-däck går är ju oxå svårt att svara på då det är högst personligt beroende på flertalet faktorer, som körstil, camber, fart, g krafter o s v. Någon kanske klarar en sommar på en uppsättning medan andra kör upp 4-5 uppsättningar över sommaren.

I övrigt körde jag helt slut en uppsättning Pirelli rosso däck på 300mil på min RS6 avant, jag vet de som kör ett par tusen mil på en uppsättning sådana däck på RS6.

r-däck gennererar bra grepp på torr bana även då det inte är mer än ca 3-6+, lite beroende på hur man kör, de gennererar ju bäst grepp när de är varma och de hör ju ihop med hur man kör, om man får temp i dom. De samma gäller cup däcken i regn, går väldigt bra faktiskt. Faktum är att r-däck gennererar så bra fäste på den vattenbesprutade rondellen på ringen där man tränar säkerhetskörning att efter ca 1,5-2 varv på drift i rondelen känner man väl hur friktionen förändras markant mot när man börjar på kalla däck. Cup däck är bara initialt riktigt hala på bana ett varv i regn eller så, tills man kör lite temp i dom, kör man inte temp i dom p g a man tycker det är läskigt att köra i regn och därav kör väl sakta, ja då är de hala säkerligen hela tiden.

Nyköping
Här sen Jul 2006

Har kört med mina R888 i ca: 600mil nu. Blandad gat och bankörning på en Subaru Impreza.
Grymt nöjd faktiskt och det finns fortfarande mycket mönster kvar.
Men som det redan sagts så dånar det en hel del om dom men det gör ju dom flesta R-däck.
Samt att dom kan vara lite luriga när det är riktigt mycket vatten på vägen, men tänker man på det när man kör tycker inte jag att det är någon fara.

TimeAttackNU 2015 #48 Club Challenge
TimeAttackNU 2016 #48 Club
TimeAttackNU 2017 #48 Club
Citera
Däck för banåka
1 besök senaste veckan (5543 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande