| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Röntga chassiedetaljer enl FIA reglemente...
|
1596 besök totalt |
|
Är det någon som har ett tips vart man kan röntga chassie detaljer i Sverige? Har försökt komma i kontakt med CSM Materialtekning i Linköping (se https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Detaljerna som skall röntgas är uprights, hjulupphängningar, fälgar osv. Protokoll och även stämplar på delarna måste erhållas av firman som röntgar. Detta krävs numera av FIA för att köra gamla racersportvagnar i Europa. Tacksam för tips
|
Re: Röntga chassiedetaljer enl FIA reglemente...
CSM har blivit uppköpta av Bodycote kan det måhanda vara det som ställer till det, nya mejladresser alltså, www.bodycote.se / P _________________ /Pär Nyman |
||
|
Chalmers Lindholmen har också tekniken. Jag har tyvärr glömt vad han heter som jag hade ett samarbete med
och alla visitkort nedgrävda i lådor. Men jag vet att de har röntgenutrustning och även andra roliga OFP leksaker. http://www.chalmers.se/sections/fors _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Länkar till OFP-labb: http://www.sqc.se/sqcwebb/hemsida/la
Vilka av dessa som sysslar med röntgen vet jag inte. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
-Tack för hjälpen http://www.inspectagroup.se/vara_tja citerar deras produtblad: Inspecta är av SWEDAC ackrediterat för att utföra oförstörande provning enligt krav i föreskrifter från Arbetarskyddsstyrelsen, Sprängämnesinspektionen och Kärnkraftinspektionen samt auktoriserade av Luftfartsstyrelsen. Detta är de vanligaste provningsmetoderna: Röntgenradiografering Gammaradiografering Accelerator - högenergiröntgen Ultraljudprovning Virvelströmsprovning Provning med penetrant Magnetpulverprovning okulärkontroll Läcksökning/tätkontroll _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
|
-FYI....så pratade jag med Inspecta i Göteborg och dom kan röntga delar till racerbilar. ~1000kr/h tar dom för löpande jobb som detta.
|
Vilka delar är det man behöver röntga? Är det bärarmar och stag, eller röntgar man bussningar å hela köret? Blir ju en jäkla dyr racebil då
|
||
|
Vi har använt firma Holger Andreasen www.holger.se till sånt på jobbet. Eller om det var grejor levererade av dom möjligen, kan har varit DNV eller liknande som gjorde själva undersökningen.
Dom här har vi oxo fört diskussioner med, www.force.dk . Vi har visserligen varit i Köpenhamn, men dom har folk och utrustning även i sverige. Jag har dock tyvärr inga större förhoppningar att prisbilden är hushållskassevänlig. _________________ Pär Hylander |
||
-Har inte läst FIA kraven för detta själv men....hjulupphängningar, uprights, fälgar, drivaxel kanske. Detta gänget river tusenlappar i rasande fart så ett par-tre-fem tusen för ett röntgen protokoll och några stämplar var 5 år överlever dom nog. Man kan iof disskutera hurvida en sådan här regel ger nåt annat än mer-kostnad och administration. Det är nämligen inte krav på inspektion av detaljerna mellan racen. Ligger kanske på resp förare att ha koll på sin bil men dolda sprickor kan ju uppkomma mellan racen. Pratade med ansvarig mekaniker på en March 707 utrustad med 8 liters V8 på ~800hk....dom röntgade alla kritiska detaljer var 3 månad på eget bevåg...
|
Den där varianten med att trycksätta rören (i ramen) invändigt och sedan övervaka trycket som,användes till Porsche 917 är ju en trevligt praktiskt lösning
Kräver ju klart lite planerande från början men det tillåter ju tät och enkel kontroll. (ok, man ser inte begynnande sprickor iofs)
_________________ Pär Hylander |
||
Magnesium space-frame på den kärran. Är nog dyr maskin att hålla igång i Historic. Körs inte många 917/30 där...
Skulle kunna tänka mig att det är kritiska detaljer för säkerheten som röntgas. Speciellt bör det vara komponenter som svetsats samman eller är väldigt utsatta för utmattning. Kör man med stål med mycket hög hållfasthet så bör utmattning vara ett mindre problem om komponenterna är dimensionerade ordentligt, däremot är nog exempelvis bärarmar av enklare kolstål ett större problem när det gäller utmattning. Dock bör det nog i de flesta fallen vara svetsarna som är det största problemet. I andra applikationer kan det räcka att man röntgar ett visst procentantal av svetsfogarna, visar dessa inga defekter så kan man godkänna allt medans defekter innebär att allt måste röntgas. Gör ju det hela lite billigare. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1596 besök totalt |