| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Återfå känslan i mattade bromsar?
|
1429 besök totalt |
|
Efter helgens körning har bilen svaga punkt återigen gett sig tillkänna. Bromsarna klarar inte av att ligga ute mer än ca 10min åt gången på bana (tung bil..) Jag kör med orginalok och uppgraderade skivor och belägg samt lite "bättre" bromsvätska. Nu känns bromsarna diffusa och jag får trampa ordentligt för att få dom att ta. Fråga: Vad kan jag göra för att "återställa" bromsarna, helst utan att byta till nytt då skivor och belägg bara är ett par veckor gamla? Förslag? _________________ Mårten Kluck |
||
|
om beläggen överhettats och fått en polerad yta (glasering) så är det antingen ett beläggsbyte som gäller eller att nöta ner den glaserade ytan.
Det sista kanske man kan göra med verktyg, jag har gjort det genom vardagskörning på min tidigare 9-3a men det rekommenderas inte pga otäckt lång bromssträcka.
Mvh Magnus _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Kan man inte ta ett grovt slippapper och rubba ytan? _________________ Mårten Kluck |
||
|
Det fungerar att köra lite lugnt ett tag och på så sätt nöta bort ytan. Lufta bromsarna är ju iofs alltid bra men problemet är att beläggen och skivan har fått lite stryk.
Så farligt mycket längre var inte bromssträckan. Mest att det krävs lite mer pedalkraft. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
orsaken kan vara ett par skivor som har fått härdning på ytan ( blåa och granna ) så det tar sin tid att bli av med syntomen på bromsarna .
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1429 besök totalt |