| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Sökes: Person som kan hantera borr och svinpitt...
|
2426 besök totalt |
|
När jag för någon vecka sedan om nattakvisten i det egna garaget bytte skivor från original till Per Stackes PFC-kit på M3:an så bestämde sig vissa delar av originalutrustningen för att i vild protest mot den ovälkomna konkurrensen sätta så många käppar i hjulet (sic!) som det bara gick.
Bromsskivorna sitter ju som ni vet fästa i hjullagret med två st. insexskruvar. På vänster framhjul ansåg sig dessa vara så pass oumbärliga för bilens fortlevnad att de helt enkelt offrade sitt insexspår för att på det sättet förhindra ett byte av skiva. Nu är ju inte jag den som är den, utan gick lös på resterna av skruvhuvudet med borrmaskinen. Efter ett otaligt antal kötteder och med svetten rinnande så kunde jag till slut få bort så pass mycket att skivan kunde misshandlas bort. Men jag vågade inte borra så djupt att resterna av insexskruvarna försvann helt och hållet...
Jag söker alltså någon som kan åta sig att borra ur resterna av sagda skruvar samt använda en svinpitt eller liknande för att återställa gängorna så att de nyinförskaffade skruvarna kan sättas fast. Vart ska jag vända mig tro? Tacksam för svar...
|
||
|
Använd inte svinpitt bara, oavsett vem som gör det.
På tal om det så såg jag att biltema tagit in ett nytt verktyg för gängutdragning. http://www.biltema.se/products/produ _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
har du en svetsa grejjar jag detta på 12,37minuter..
den sticker ut nått då?? har du fått borren i centrum av skruven borde det gå att borra ut den om det finn plats på baksidan.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||
|
Tyvärr har jag ingen svets...
och plats på baksidan finns det nog inte mycket av heller, kanske 4-5 mm.
|
||
|
Det hände mig också. dom där småbultar som håller fast skivan mot naven behövs egentligen inte vid något annat tillfälle än montering. Jag borrade ur min, slipade den så jag kunde få på skivan och körde utan...skivan hölls fast mot naven med hjulbultar ändå.
Plocka ur den med stor polygrip, annars kan du slipa ner den/kapa av den. Grispittar har förmåga att gå av och vara hårdare än något annat. _________________ G o r a n A m c o f f |
||
Så'na däringa funkar väldigt mycket bättre än koniska svinpittar (som inte funkar alls). _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
om du nu vill återställa det hela med gängor och allt så är "profs metoden" att sätta upp det i ett fräsbord. fräsa ur skruven. borra för helicoil, gänga och tryck i en helicoil gänga. billiga å bra helicoil har bla swedool. tror de heter d-coil eller liknande. de är kanon, har räddat mig hundratals ggr nu under bara ett par år..
mvh C _________________ Christian Lange 458 |
||
Gängorna är väl inte förstörda som jag förstod det. Får man grepp om det som sticker ut med en polygrip så är man ju hemma. Det kan även gå att knacka runt skruven med körnare så den kryper ut. Någon nämde mutter och svets som säkerligen också funkar kanon. Återstoden av skruven sitter säkerligen inte så hårt nu när skallen är borta. Helicoil måste väl ändå betraktas som sista utvägen. _________________ Martin Öling |
||
|
Att tillsätta lite värme till godset som omgärdar skruven är kanske inte helt fel heller
|
||
|
Hade liknande upplevelser på min CTR när bromsskivor skulle demonteras. Till att dra bort skruvar ur bromsskivan kan jag varmt rekommendera "slagmejsel" eller vad det heter. Bara att sätta i skruven och skicka till. Funkat klockrent de gånger jag behövt den hjälpen!
_________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||
|
om man borrar med ett borr som bara är lite mindre än bulten; så man borrar bort nästan hela bulten; så brukar man kunna pilla bort restena av bulten med en syl eller en bit ståltråd.
Jag har gjort så på min Porsche på en bult på samma ställe. |
||
|
jag håller med Krille
Värm värm värm!.. Och ta en muttertång och skruva bort resterande.
De där insex-skruvarna har en förmåga att bli runda oavsett vad man gör känns det som :/ Men händer det, brukar jag ta en torx, + kopparhamare, och slå dit torxen som är lite lite för stor, och sedan testa igen. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2426 besök totalt |