Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Modifera audi quattro till rwd?
9362 besök totalt
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Nu balanserar jag väl i gråzonen för vad som är tillåtet enligt reglerna, men jag håller tummarna för att denna slipper igenom.

Bmw'n är såld, och nu ska jag skaffa en besiktningsbar lekbil. Främsta användningsområdet blir drifting, men även banåka. Rwd är ett måste.

Jag har sneglat på en audi 2.8l coupe, och det jag kommit fram till är att det sitter en torsendiff i den.

Frågorna blir således:

Var sitter torsendiffen? För sig själv, eller inne i växellådan?

Kan man svetsa en torsendiff så den blir stum?

Hur ser det ut där främre drivaxlarna sitter? Måste man "plugga" det på något speciellt sätt, eller räcker det med en enkel täckplåt?

Älska varje varv!
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ett Audiforum är definitivt ett bättre ställe att fråga en sånhär fråga

Anders Bisting
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re: Modifera audi quattro till rwd?

dstr skrev:

Hur ser det ut där främre drivaxlarna sitter? Måste man "plugga" det på något speciellt sätt, eller räcker det med en enkel täckplåt?

Jensa med S4:n som kört höga 9:or på strippen har svetsad mellan diff.

malfunkshun
Go:teborg
Här sen Dec 2004

Audis Porschelådor kanske passar (944/968)?

Audi S2 Avant (brukshink)
*Ny räser på gång*
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

malfunkshun skrev:
Audis Porschelådor kanske passar (944/968)?

Har inte 944 lådan bak och torque-tube?

Kan man inte bara skicka orginallådan åt helvete, flytta bak motorn en halvmeter och sätta dit lämplig "vanlig" låda? borde ju operera bort en del av dartpil beteendet med.

BMW 330i -05
Citera
Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Porsche 944 låda som, precis som Maz säger sitter bak:

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

dstr skrev:
Nu balanserar jag väl i gråzonen för vad som är tillåtet enligt reglerna, men jag håller tummarna för att denna slipper igenom.

Bmw'n är såld, och nu ska jag skaffa en besiktningsbar lekbil. Främsta användningsområdet blir drifting, men även banåka. Rwd är ett måste.

Jag har sneglat på en audi 2.8l coupe, och det jag kommit fram till är att det sitter en torsendiff i den.

Frågorna blir således:

Var sitter torsendiffen? För sig själv, eller inne i växellådan?

Bara att svetsa mellandiffen.
Fram kan du låta medbringarna sitta kvar men tänk på att du måste ha lösa knutar ute vid hjulen.
Annars tröttnar hjullagerna rätt fort.

Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Daniel6xQ skrev:

Fram kan du låta medbringarna sitta kvar men tänk på att du måste ha lösa knutar ute vid hjulen.

"bara"? sitter den för sig själv, eller måste man in i växellådan?

Älska varje varv!
Citera
Daniel Steiner
Sjöbo
Här sen Apr 2003

Hjälpmoderator

dstr skrev:
Daniel6xQ skrev:

"bara"? sitter den för sig själv, eller måste man in i växellådan?

Du har ingen pneumatisk styrning till mellandiffen? Bara bak?
Isåfall får du in i lådan.

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Vänta nu.

Ska du besiktiga som ombyggt fordon?

Varför inte behålla 4wd?

Skippa Porsche-låda-köret nu, det där är inget att hålla på med. Satsa på en M3 låda eller nån Getrag. Om du nu ska lägga allt jobb så börja iaf med rimliga grejjer. Du behöver inte heller åka runt med drivaxelsnuttar - svarva istället nåt käckt som tar axial lasten - ska du nu bemöda dig att bygga RWD på allvar så gör det på riktigt.

Problemet med att strunta i att köra 4wd och ta ut all effekt bak är att lådan blir lite lessen. Vidare sitter det en 01A i den där - iofs en bra ask, men för detta experiment så blir det nog bättre med nåt annat. Känns ju lite väl folkrejs att köar RWD med 4wd lådan.

Till Audis bakaxel finns det tokbilliga Torsendiffar om man känner för det... Och de funkar tydligen bra på gatebilar.

Audi forum finns det gott om men det finns gott om forumanvändare med Audi kunskap också...

Sluta jiddra, börja rejsa!
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
-- skrev:
Vänta nu.

Ska du besiktiga som ombyggt fordon?

Varför inte behålla 4wd?

Skippa Porsche-låda-köret nu, det där är inget att hålla på med. Satsa på en M3 låda eller nån Getrag. Om du nu ska lägga allt jobb så börja iaf med rimliga grejjer. Du behöver inte heller åka runt med drivaxelsnuttar - svarva istället nåt käckt som tar axial lasten - ska du nu bemöda dig att bygga RWD på allvar så gör det på riktigt.

Problemet med att strunta i att köra 4wd och ta ut all effekt bak är att lådan blir lite lessen. Vidare sitter det en 01A i den där - iofs en bra ask, men för detta experiment så blir det nog bättre med nåt annat. Känns ju lite väl folkrejs att köar RWD med 4wd lådan.

Till Audis bakaxel finns det tokbilliga Torsendiffar om man känner för det... Och de funkar tydligen bra på gatebilar.

Audi forum finns det gott om men det finns gott om forumanvändare med Audi kunskap också...

Ja, besiktas ska det.

Det är mycket roligare att köra rwd, speciellt om man ska ge sig på drifting.

Jag har tänkt hålla motoreffekten original, så lådan borde hålla. Rakt fram-åkarna tar ju minst ut dubbla effekten på originallådan.

Älska varje varv!
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Bakre diffen får ju ta betydligt mer effekt om man tar bort den främre drivningen dock.

BMW 330i -05
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Ja så är det ju. Men det är stadiga grejjer... Jaga reda på en vettig låda, typ en Getrag eller nåt annat bra. Grejja en adapterplatta. Låt motorn sitta där den sitter. Fixa länkage till lådan. Fixa fram nåt som håller ihop lagren fram. Det är väl typ det.

Alltså, det där oljesörplande sömnpillret till snurra som Audi planterade mellan ramsnokarna gör inte nån glad, bara så du vet. Tror ju inte det blir så mycket driftat med den... Men det ska jag ju inte lägga mig i.

Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

jag vet inte om det är den här audin du funderar på..

men jag har ringt på den själv.. Och den är minst sagt lite tvivelaktig.. bland annat ringde jag på den andra identiska som är en månad äldre.. Och den killen påstår att den andra köpte bilen av honom och säljer den igen...

och är det den..? iaf sa han att den va såld.. (komiskt nog hade han flera audi couper.. jaja..)

det märkligaste är att den blivit 2år nyare och fått ett kamremsbyte.. vilket föregående ägare inte har gjort...

sen vad jag förstått är inte audi v6orna mycket att hänga i granen..

tänkte bara ge dig en heads up så du inte blir blåst...

//Björne

ps. den andra.. http://www.blocket.se/vi/8655909.htm?ca=11_s

BMW Abuser
Citera
dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Stingray skrev:
jag vet inte om det är den här audin du funderar på..

men jag har ringt på den själv.. Och den är minst sagt lite tvivelaktig.. bland annat ringde jag på den andra identiska som är en månad äldre.. Och den killen påstår att den andra köpte bilen av honom och säljer den igen...

och är det den..? iaf sa han att den va såld.. (komiskt nog hade han flera audi couper.. jaja..)

det märkligaste är att den blivit 2år nyare och fått ett kamremsbyte.. vilket föregående ägare inte har gjort...

sen vad jag förstått är inte audi v6orna mycket att hänga i granen..

tänkte bara ge dig en heads up så du inte blir blåst...

//Björne

ps. den andra.. http://www.blocket.se/vi/8655909.htm?ca=11_s

tack för tipset.

tony har jag pratat med, han sa att bilen var såld. antons telefon har inte varit på, men den kan vara värd att titta på.

jag ska kika om kamremskåpan ser rörd ut - och sen är det väl åttonde siffran bakifrån i chassinummret som skvallrar om årsmodell?

Älska varje varv!
Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

kolla även så det finns kvitto på kamremsbytet..

som sagt när jag ringde anton så sa han att den var såld, och när ja ringde tony efteråt så sa han att det var samma bil... vilket inte skulle vara helt otroligt då folk verkar vara så rädda att visa regnummret..

kolla även regbeviset isf och kolla om den där tony var förra ägaren..

sen kan det vara bra att veta att v6 2.8orna inte finns som svensksålda om ja förstått rätt..

BMW Abuser
Citera
--
Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Jo men nog fanns ju 2.8:a Coupe i Sverige - det var ju modellen under S2? Fanns med 2.3 också, både 10v och 20v. 20v utgick och in kom 2.8. Fast jag kanske har fel. Strunt samma.

Alltså - 30000 var ju apdyrt för en Coupe, spec med tveksam bakgrund. Varför inte köpa en B3 Sedan Q istället? En 80Q eller 90Q? Jag betalade 10 för min och det är samma (SAMMA) fjädring/drivlina/rubbet under som i Coupen. Okej, vill man ha kupe så kan man ju inte köpa en sedan, det är klart. Men jag tycker 30 är för mycket om du ändå ska bygga om "allt". Förmodligen så skulle en trimmad sug 10v eller 20v vara betydligt roligare än sur-sexan. Skippa den, du blir bara less. B3 Sedanen blir j-la frän med lite lätt kittande... Och du slipper det där S2 komplexet som man automatiskt hamnar i med en coupe... Sedan. 5:a. Quattro..... Och så konvertera och kitta...

Eller. S2 Coupe för 50, 20 på motorn och vips, 350hk, 4wd, massivt mos och 4wd. Det går att drifta med det också - och det är mycket roligare på vintern!

Citera
Stingray
Stockholm
Här sen Jan 2003

själv letar ja lite efter en coupe alt. sedan med quattro och 20v motorn.. problemet är att folk tror dom är gjorda av guld..

BMW Abuser
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

dstr skrev:

Får man ställa frågan varför du då funderar på en både slö och tung fyrhjulsdriven
bil som utgångsobjekt?

Eskilstuna
Här sen Jul 2005

Stingray... De är gjorda av guld.

Citera
Skruva banåkabil
9362 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande