| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bromskylning - Quick'n'Dirty-modellen
|
2183 besök totalt |
|
Tja! Jag funderar lite på att göra en tillfällig lösning för att leda in kylluft till bromsskivorna fram på min Alfa. Idén går ut på att ta en kort bit formbart alu-rör, fästa ena änden så att den riktas mot navcentrum och andra änden under nedre bärarmen, som ett ovalt scoop? Bu? Bä? orkar inte riktigt dra fram röret ända till fronten som det ser ut just nu, det är alltså inte en option i denna diskussion.
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Har också lekt med samma idé men sån där veckad plast/aluminium slang/rör "förvärmningsslang" eller vad brukar man kalla den?
Under bäramen fungerade inte på min bil, markfrigången till röret räcker inte till. Har haft ett rör mellan bärarmarna också.. Ena sidan dog omedelbart. (hade slutat tänka och tejpat röret i drivaxeln)
Andra sidan hade deformerats och flyttats ganska rejält när jag tittade till det nån månad senare. Tror man ska hålla sig framför bärarmarna med slangar, om man kanske gör en konsol som sätts med klammrar i nedre bärarmen så man kan få en stabil infästning som inte är ivägen. Dock inget jag utforskat vidare, vid senaste beläggbytet så har jag snarare problem med att få tillräcklig temperatur så behovet har ändrats. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Ska man dra slangarna mot navcentrum även med solida skivor (som du väl har fram på din Kagnus? har inte följt din tråd så väl), jag hade för mig att jag läste nånstans att man borde försöka rikta flödet in på kanten på skivan med solida.
_________________ Pontus Fyhr |
||
På Alfons är det just nu inte nåt problem, om det går att platta till röret lite så borde det räcka att testa med. Pontus: Nja, Alfons är sen i vintras begåvad med ventilerade saker från en stackars 75 TS. (Kagnus... Ha! =))
/Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
Vatten: Fast då är det nog enklare att göra det riktigt med kylluft från fronten? och vad gillar egentligen bromsarna att bli sprayade?
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
|
skivorna tar formen av smiley-märken när de blir duschade.
Skämt åsido... båda teknikerna har ju sina svagheter/styrkor. Duschningen har ju förmågan att snabbt sänka temperaturen från hög till medelmåttlig. T.ex i slutet på en inbromsning, medans styrd tilluft är mer eller mindre hastighetsberoende. Jag har ett starkt minne av att det diskuterades lite om vattenkylning av bromsar under vinterhalvåret 2005-2006. Prova att göra en sökning för att få lite mer kött på benen så att säga Edit: Harkel-harkel .. det starka minnet var tydligen att jag läste det då _________________ Mats Andersen |
||
|
vattenkylning använder sig väl race-lastbilar av?.. men det låter lite väl..
kan du inte göra som BMW har , med en öppning i spoilern, som går in i hjulhuset, och riktas mot centrum av bromsen ungefär + / - en bit. Bättre än inget iaf. (vilket är ungefär som din första ide) _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||
|
_________________ Tommi Eriksson |
||
|
|
||
|
Motorumsfläktar till båtar har också varit upp tidigare. Styrda av bromsljuset+tidsrelä.
Men att mata med fläktslang från ovansidan splittern har fungerat för många (men det är inte alltid det är enkelt att dra en slang till navcentrum förbi allt krafs som är ivägen)... |
||
|
Re: Bromskylning - Quick'n'Dirty-modellen
Vi har såna "trattar" på Anglian, försedda med ett finmaskigt galler för att inte få in en massa småsten. Killen som byggt är seriös och duktig så lösningen fungerar säkert bra. Har tyvärr inga bilder. _________________ Jörgen Eriksson |
||
Jag har två styck sådana här; ![]()
De används ju till nascarbromsar och det bör ju funka alldeles ypperligt! Till salu för rimligt bud kring 5-600:- (för båda).
|
||
|
Magnus: Porsche 968ans kylning se ut lite åt det hållet orginal.
Sitter en "plastskopa" under bärarmen som trycker upp luft in i ett "plaströr" o sedan vidare till bromsarna. _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||
|
För ev. vattenkylning, kan man inte låta spraya vattnet på oken istället?
Skivor och belägg är väl inte så känsliga? Det är väl överföringen av värmen till oket, där vätskan sen kokar som är dum. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
|
Är det inte bättre att bara få en fin dimma, riktat mot området där bromsarna sitter.. typ ok, skiva belägg.. you name it
Kanske bara något jag fått för mig bara, men ja tror att det kyls bäst om man får en fin och tät vattendimma in mot centrum på skivan. så följer den kalla (nåja) dimman med gaserna ut genom kylningen i skivan och ut. Då passerar de ju även genom oket. (om man har ventilerat vill säga. Fast visst måste all rotation på skivan ge en viss fart på omgivande luft även om man har solid skiva? Äh, ja e ingen ingeniör. de finns sådana här på rejsa som sitter å mumlar formler när de lägger sig, de vet.. )
Antagligen får beläggen sig en dusch dom med. Bara funderingar..
/ Peter EDIT: Komplettera med slangar från fronten som styr luften in mot bromsarna så är saken biff
Alt. bromsa mindre...
_________________ Peter Lundman BMW 318i -83 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2183 besök totalt |