Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 16409 besök totalt |
_________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
Hämtade just ut toppen och ska iväg och fräsa ventilsäten och slipa ventiler. Passar på och får vattenkanalerna svetsade samtidigt ifall man skulle få för sej att turbokonvertera i framtiden. Sedan skall den planfräsas och monteras ihop samt på motorn. Bilen SKALL gå senast fredag!
_________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
Bilen kommer INTE att gå på fredag. Toppen visade sej vara rejält sprucken. :-(
Jag är såååå less på M20 motorn. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
Ta en 2.0/2.3 topp istället o porta kanaler + bearbeta för frigång kolv.
M20 2.5 toppen är inte den bästa precis..... ![]() Lycka till! ![]() _________________ ///M ag nus E manu elson SC#9 BMW 325 E21 Racing BMW 325i E46 Trackday BMW 330xd E46 Touring BMW 525i E61 + BMW 118D E87 BMW 528ia E28 Sommarglidaren |
Det sitter en 2,3 topp på nu som jag själv anpassat och tanken var att slippa det jobbet genom att köpa en 2,5 topp. Nu sket det sej ju som vanligt och bilen fick stå där den stod. Förra veckan fick jag dock ett ryck och tog igång den igen. Eftersom jag inte hittat någon 2,5 topp som jag kan syna innan köp så provade jag ett gammalt beprövat trick, nämligen kylartätning. Med hjälp av denna (Holtz Motorsvets) är läkaget minimerat (inget synlig läkage iaf) men jag måste fortfarande fylla vatten emellanåt. MEN jag kan äntligen köra bilen igen! :-)
I lördags var jag och några kompisar en sväng till Umeå för att kolla in tidningen Wheels cruising. Det resulterade i en spricka i oljetråget (låååg bil och vägarbete = spricka) och ett växellänkage som hoppade ur led. Växellänkaget fixades i en GDS hall samtidigt som tråget fick lite kemisk metall (ännu en tattar-lösning på läkage. U R K !). Så nu åker jag runt i en bil som både tar/läker (vet ej vilket) vatten och läker olja med ett växellänkage som sitter ihop med ståltråd och dessutom är nåt löst/trasigt i bakvagnen. BLÄ! Allt dett måste givetvis fixas, men just nu är det för varmt. Och dessutom fungerar den ju (hjälpligt)... _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
Nu har ett vevlager sagt upp sej så ett motorbyte är på G. Blir en standard M20B23 (från E21) med Schrick 284 och Motronic med Superchip. Dessutom är ett utgående lager på diffen tvärslut, så även där föreståndar ett byte. Fördelen med det är att jag då går tillbaka till standard utväxling på 3,45 istället för 3,64 som jag kört hittills (vilket är för lågt). Den SKALL gå nästa helg (26/8) då det är buskörning på Åmsele flygbas, jag är så fantastiskt körsugen.
Det är RS banan som lockar, helt klart. Får jag så bra snurr på grejerna att den orkar spinna på trean (dock inte så troligt tyvärr) så kan jag åka hela varvet på konstant sladd. Trean ska 2 gånger per varv och då orkade den inte sladda sist. Förresten så kanske den något längre utväxlingen räcker för att slippa lägga i trean alls. Nåväl, kul kommer det att bli i vilket fall som helst. :-)
Ett hett tips: om du ska lägga i en M50 (24v) i en E21 så se till att ha mer än tre dagar på dej!
Det går inte att uppbringa en 12-ventilare så jag "råkade" köpa mej en 24v istället. Hämtade den i Lycksele i måndags och har skruvat som en liten gnu sedan dess, men inte fan hann jag klart till den 26:e. :-( Dock går den till veckan. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
Tja , du kan ju kolla på min tråd och hemsida så ser du hur min M50 gled ner i E21 an som nu går BMWcup.
Verkar vara en slitstark och bra motor. Lycka till ! ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
Din tråd särgransakdes innan motorn inhandlades! Därför visste jag tex att bromsservot skulle ställa till trubbel. Nu sitter huvudcylindern där servot en gång satt, men jag skall dit med ett hydraulservo när tid finns. Gick nämligen inte bolt-on med hydraulservo, då hamnar huvucylindern i konflikt med spjällhuset big time så hela bromseriet måste vinklas nedåt. När tid finnes som sagt... Provade först att smeka till bromsservot med farbror stor-slägga och slipade bort ribborna på insuget samt höjde motorn 30mm men det gick ändå inte. När jag försökte övertala servot för tjugoelfte gången med släggan separerade hela skiten och då var det lika bra att ta bort det. Gillar dessutom INTE att lösa problem med slägga... 30mm höjningen av motorn får dock vara kvar för att skydda oljetråget från marken (bilen är inte så värst hög...).
Vi gjorde en fuling mellan grenröret (S50) och original 323 avgas (bråttom var ordet) och det läker häpnadsväckande mycket så ett nytt avgassystem står hög(s)t på priolistan. Måste även skära hål i innerskärmen för att insugsbälgen skall få ett drägligt liv (trååångt). Annars börjar den vara "klar". _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
![]() Tvåmotorig :-) ![]() Högt i tak... ![]() Motorlyft i natten. ![]() Lätt modifierat bromsservo. ![]() På plats. ![]() Lite fränare grenrör. ![]() Tight mot torpeden. Plåten som tar är dock inte torpeden utan fläktutrymmet. ![]() Skall skäras hål i innerskärmen för att ge plats. ![]() Batteriet skall flyttas till kofferten för att få plats för ett filter. ![]() Trodde aldrig att huven skulle gå att stänga utan modifikationer, mn det gick! Trots 30mm höjning av motorn! ![]() Svarvat ny växelspak. _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
Vad kul och se att det går framåt
![]() Du behöver inget bromsservo , funkar endå. (Jag tog visserligen en huvudcylinder från en E34) Konstigt att insugsbälgen tar i innerskärmen de gör den inte för mig. Sen så måste du nog flytta batteriet till bakluckan ![]() ![]() _________________ ///Anders Linder BMW M3 -03 E46 BMW 323ci -00 E46 BMW M535i -86 E28 BMW M535D -08 LCI 380Hk E60 BMWSC #430 |
Uppstart idag och då kokar fanskapet. Ingen cirkulation. Blev less och avslutade för kvällen, får felsöka nån annan dag.
Vad mysko att du har så gott om plats för insugsbälgen. Vad kör du för motorfästen? Jag kör E21 för att slippa bygga om spakstället på lådan (som också är E21 original). _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
Daniel, du har säkert råkat ut för klassikern att vattenpumpshjulet lossnat från axeln. Det har hänt på ett antal motorer med nylonvattenpumpshjul, fast detta känner du väl redan till.
Kul projekt i alla fall. ![]() _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
Haha!
När jag köpte min BMW 320i E21 -80 så medföljde ett par aluminiumfälgar som tidigare ägaren inte riktigt gillade. De såg precis ut som de där Schweizerostfälgarna som du hade på en bild tidigare. Men på mina fälgar stod det MOMo. och de var INTE snygga. ![]() För övrigt är det så illa att jag knappt kan titta på bilder på E21:or utan att få sjuka "köp-cravings". En 323i E21 i fräscht skick hade suttit som ett spett. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
Suck och stön... Kollade pumpen och det är metallimpeller som sitter fast. Köpte ny termostat och fick givetvis fel så jag skruvade ihop utan termostat. Kokade fortfarande... Efter ett tags luftande utan framgång tänkte jag prova att köra en liten sväng och se om det skulle funka. Då vill den inte alls iväg. Kopplingen är konstant frikopplad eftrsom M50 dubbelmassesvänghjulet tydligen är för tjockt så kopplingsarmen bottnar i sprängkåpan och frikopplar.
Aaaarghhhh! Ut med motorn, bort med lådan, byte till M20 svänghjul och koppling samt startmotor, ihop med låda och motor och ner i bilen igen. Dynamit någon? LEEEEEEEEEEEEESS!!! Får se när (läs "om") jag orkar ta i tu med det... _________________ Daniel Sundström Nissan Skyline GT-R R33 -95 Toyota Celica GT-Four ST205 JDM -94 Eagle Talon TSi AWD G1B Aprilia RSV Mille R -02 |
Hepp! Har visst inte uppdaterat här på ett tag ser jag... Inte för att det hänt sååå värst mycket kanske, men svänghjul, koppling och startmotot byttes sent i höstas. Sedan kom snön och bilen snöade över. Dock tinade den fram i våras och jag grejade med grenrören och flyttade batteriet till kofferten. När jag fått grenrören klara provkörde jag lite, men den ville fortfarande gå varm. Så jag byggde om kylsytemet och vips var det problemet ur världen. Jag tokmeckade för att få ihop ett avgassystem inför en konbanekörning. Det stöp på att avgaset tog i marken i minsta gupp. Men jag fick iaf en riktig provkörning och den är helt stabil i temp. Hurra! Har grejat lite med utväxlingen på bromspedalen också för att kunna köra utan servo. Det kommer att funka, kräver bara lite ytterligare justering. Så just nu lever hoppet att få köra lite BMW i sommar! =) Konbana på Åmsele flygbas med BMWCS Nord 14/7 är målet. Inte helt säkert jag hinner bygga nytt avgas då jag har lite fullt på schemat, men det är värt ett försök!
Hehe, det sket sej ju i vanlig ordning. Och inte är det gjort nånting sen dess heller... Men nu är det konbana igen på lördag 11/8 och nu vore det väl själva... Har faktiskt lejt bort avgasbygget så det har aldrig varit så här nära! =)
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2 16409 besök totalt |