| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Avgassystembygge, några funderingar
|
1203 besök totalt |
|
Funderar på att bygga ett eget avgassystem (ej rostfritt) så fort den nya banbilen anländer i garaget. Motorn i fråga är en 2.3 eller 2.5 4-cylindrig sugspis. Bilden visar systemet, den övre har två förkattar samt en vanlig, nedre första delen har inga kattar, systemet på min bil är samma som den övre delen med alla kattar.
Min tanke var att kapa systemet precis innan katten (A) och svetsa dit en 100 cells racekatt som på bilden nedan: Tanken var sedan ett flexrör direkt efter katten och sedan fortsätta med röret men helt skippa flamdämparen (B). Systemet avslutas med lämplig dämpare från Apple Racing: http://www.nitroz.se/apple/ Hela systemet blir 2.5", vilket borde väl räcka för en sugmotor på 2.3-2.5 liter och runt 240-250 friska. Klarar man sig decibelmässigt tro? Övriga tips välkomnas då jag aldrig har byggt ett system tidigare. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||
|
Re: Avgassystembygge, några funderingar
-Konsulterar boken: hp --- tailpipe od (in) 180-220 --- 2 1/2 210-265 --- 2 3/4 250-320 --- 3 Moreover.... "Establishing a suitable tailpipe size is becomming more complex with road cars because of the addition of the catalytic converterto reduce tailpipe emissions. Because CATs typically add considerable heat to the exhaust gas, it is not unusual to find that an increase in exhaust diameter of 0.125in to 0.375in over the size indicated in the table from the CAT back, will sjow some power increase." Boken = Four-Stroke Performance Tuning, A. Graham Bell _________________
Michael Stadig --BBDB--
Morgan 4/4 BDG, Caterham 7 TC, Lola T492, Honda RVF400R |
||
-Självklart Möjligen att du skulle ha ~3" efter CATen enligt Graham Bell _________________
Michael Stadig --BBDB--
||
|
om jag förstår utrikiskan korrekt så menar han att man skall öka storleken på röret efter katten pga att avgaserna är varmare efter den. Stämmer det verkligen? Är de inte varmast någonstans i grenröret på en sugmotor?
På en turbomaskin brukar man ofta ha grövre rör innan katten, är det enbart för att turbon skall ha mer utrymme i närheten att skicka ut avgaser i eller har det att göra med att temperaturen är högre innan katten där? _________________ Mvh Micke Holmström aka Vitakadetten Längtar tillbaka till ringen! |
||
-Blanda inte ihop tempen i grenrören med den i CATen som en bit nedströms i systemet, efter kollektorn. Dvs man bör nog se isolerat på gastempen direkt efter CATen. Har inte läst gas-lära men kan det ha nåt med att gastrycket minskar när volymen ökar och således går avgas tempen ner relativt efter CATen med större diam på det röret? Mer hästar när (mot-) trycket minskar? Känns som jag är ute på halt vatten...kanske nån med bättre koll kan _________________
Michael Stadig --BBDB--
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1203 besök totalt |