Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Utnyttja Dollarkursen, köpa laptimer i USA?!
1, 2   >>
2971 besök totalt
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare

Har varit sugen på en laptimer ett tag, men tycker att 4000 (och uppåt) är lite mycket och begagnade verkar minst sagt svåra att hitta..
Då slog det mig att man borde utnyttja den låga dollarkursen och köpa i USA!

Ett exempel är en laptimer som säljs av flera amerikanska företag: http://www.kneedraggers.com/index.php?partno=54-MYCHRON-MCL

Denna kostar med en dollarkurs på 7,69 (enligt Forex) ca 1650 kr!! thumbs up

Förvisso tillkommer väl den Amerikanska momsen och frakt, vilket borde innebära ca 2000 kr hemma, eller?? Nån som vet vad jänkarna har för sales tax?

Vad har ni för erfarenhetar av att köpa prylar i USA? Hur betalar man och vad kan frakten kosta? Någon mer som är sugen så kanske man skall göra ett gruppköp och spara lite på frakten??

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Svensk tull o moms

Karlstad
Här sen Apr 2003

Wilwood Dynalite II ok . 99$styck. Rena fyndpriset.
http://www.pitstopusa.com/WILDYNALITEIICALIPERS.asp

hur mycket lyder tullavgiften på?

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Kunta skrev:
Wilwood Dynalite II ok . 99$styck. Rena fyndpriset.
http://www.pitstopusa.com/WILDYNALITEIICALIPERS.asp

hur mycket lyder tullavgiften på?

Kostar 2295 kr/st här hemma... thumbs down

om man känner nån som köper grejorna i USA och sen skickar hit det med posten så kommer man väl undan moms och tull?? Köpt bussningar i Australien, och han skickade dem som prover för att slippa tull och moms?!

Fjollträsk
Här sen Jan 2003

Brukar även funka att be företagen skriva att det är ett garanti ärende på fraktsedeln. Och att dom skickar den riktiga med vanliga posten som brev.

Tidigare:
Audi RS4 B5
Audi S2
Citera
Arne
Vejbystrand
Här sen Dec 2002

ATL 30-liters FT3 säkerhetstank $311 = 2500:- thumbs up
Dalhems (troligen billigast i Sverige) tar 5900:- för motsvarande...
http://www.atlinc.com/racing/page10.htm & http://www.atlinc.com/suggprice.pdf

Kanske skulle be släktingarna i staterna handla lite åt en och skicka det över plurret...

Kalix
Här sen Nov 2002

Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
koni skrev:
http://www.ipermoto.com/laptimer.html

Sedär, hade ingen aning om att detta företag fanns! thumbs up

T200 som de tar 2190kr för om man har licens är precis samma som GA motorsport säljer för 4750kr!! thumbs down

Knappt lönt att köpa utomlands längre...

Torslanda
Här sen Nov 2002

Jag köpte en T100 av Ipermoto ca 2100kr med frakt. Nackdelen är att det finns ingen att ringa (som svarar) all kontakt går via mail. Jag beställde i November fick ligga på flera gånger och fick tillslut laptimern i April. Nu behövde jag den inte innan så leveranstiden spelade inte mig nån roll. Jag har även en viss förståelse för att ett litet företag inte har laptimers på hyllan under vintern. Bättre pris går nog inte att hitta i Sverige iallafall.....

om inte Pär Hylander har nånting på gång på laptimer-fronten ??

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
OK. De gick tydligen ut med nyheten? att de sålde laptimers i Mars i år, så förhoppningsvis satsar de lite mer på detta nu. Har mailat ang levtid bl a. Skall bli spännande att se vad de svarar!

Halmstad
Här sen Mar 2003

Hej!

När jag beställde från USA i våras så var det följande avgifter.

1. Kostnaden för produkten i USA.
2. Fraktavgiften.
3. Tullmoms i Sverige för produktkostnad & frakt, upp till 4.5% på bildelar. Ring tullen för att höra efter vad det är för tullmoms.
4. Den svenska momsen på 25%.

Så det som i USA kostade ca $300 fick jag betala knappt 5000kr för när allt var klart i Sverige. Dollarkursen spelar en viss roll.

I USA så har de tydligen ingen vanlig moms enligt vad jag fått reda på så de priser som uppges är de man får basera sin beräkning på.
Efter terrordåden den 11 september så vågar företagen inte fejka sina försändelser som det ibland gjorde förr. Tydligen så kollas allt väldigt noga i den Amerikanska tullen & blir man fast, vilket tydligen sker i 99,5% av fallen av fusk, så åker avsändaren på straffavgifter som är höga. Allt enligt företaget jag beställde ifrån. För så kunde man beställa och få kvittot eller fakturan skickat separat detta för att lättare kringgå de svenska påslagen från staten. Då märkte man bara försändelsen med varuprov, garanti åtagande, present eller liknande.
Alternativet för att slippa Svenska momsen är att någon man känner 'over there' köper ut sakerna privat och skickar över hit utan några papper på kostnader m.m. i paketet.

Här sen Nov 2002

När jag köpte en my chron light så fick jag den på 3 dagar.

Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Jo, USA har moms, men delstatlig. Den brukar man slippa om man bor utanför staten.

#24, #64, #88
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Har nu beställt en Rollcentre T200 från Ipermoto för ynka 2190 kr med "licensrabatt". thumbs up All kommunikation med dem har funkat kanon hittills så det är bara att hoppas att levtiden följer samma mönster.

Problemet nu blir när man inser hur man är bara...

Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Trådstartare
Ja då var det nytt år, och ännu har jag inte sett någon laptimer.. thumbs down >

Ipermoto har dessutom struntat i att besvara mina senaste mail så man undrar ju om företaget finns kvar överhuvudtaget? Nu struntar jag iaf i dem och beställer i England istället!

Skriver detta för att ingen annan skall behöva vänta över ett halvår som jag har gjort...

Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002

Läste denna tråd och fick se att du väntat i 6 mån.

Helt otroligt.

Jan Nagy
Citera
FSN
Torslanda
Här sen Nov 2002

thumbs down thumbs down

Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag har inte sett denna tråd förrän nu.

frav skrev:
Då märkte man bara försändelsen med varuprov, garanti åtagande, present eller liknande.
Alternativet för att slippa Svenska momsen är att någon man känner 'over there' köper ut sakerna privat och skickar över hit utan några papper på kostnader m.m. i paketet.

Så kan man inte göra.

Att märka med present, gåva eller motsvarande betyder absolut NADA för tullen. Det är värdet på prylarna som är viktigt, oavsett om det är gåva eller ej. Markeras det med "garanti" så funkar det, men nån gång måste ju grejorna tillbaka? Dessutom är inte tullen "dum" - kommer ett paket på prylar från ett företag till en privatperson i Sverige och det står "garanti" så lär de kontakta mottagaren och kan du inte då motivera på ett bra sätt hur detta är ett garanti-pryl så lär de ju anklaga dig för att fuska (trust me, jag har gått igenom detta). Det innebär böter och är ganska jobbigt.

Skickar en privatperson - privatperson är det lättare, men sätt inte värdet till 0 för att då får de upp ögonen och börjar undra. De har rätt att öppna paket och att själva skapa sig en uppfattning av värdet (detta har hänt mig också).

Det man i så fall kan göra, är att få privatpersonen att sätta ner värdet på paketet till något lite lägre, men inte orimligt. T.ex. $150 pryl blir $90 istället, vilket är nästan hälften av tull+moms beloppet här hemma.

Glöm inte att alla prylar under $40 tullas inte alls (inkl frakt såklart).

Tullen är inte dum, men ibland har man tur att få någon tullexpeditör som inte tittar så noggrannt, men detta är en chansning.

Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002

Det borde väl inte vara moms på saker jag får från USA som en kompis lagat åt mig ?

Man kanske till och med kan ringa till tullen och berätta att man just skickat iväg ett paket till sin kompis I USA och kom på att "shit nu kan det bli problem" och uttrycka sin oro över att bli misstänkt för att fiffla med tull och moms.

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

he he... det där med att ringa och oroa sig...

....vet jag en som det funkade perfekt för när hans autometer varvräknare skickades till sin 'kompis' för lagning
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Staffan Bergholm skrev:
Det borde väl inte vara moms på saker jag får från USA som en kompis lagat åt mig ?

Man kanske till och med kan ringa till tullen och berätta att man just skickat iväg ett paket till sin kompis I USA och kom på att "shit nu kan det bli problem" och uttrycka sin oro över att bli misstänkt för att fiffla med tull och moms.

Ja, det skulle nog fungera. Att man just skickat iväg men "shit glömde" att tulla ut den (iom. att den ska tillbaka). då betalar man bara tull+moms på vad det nu är för "jobb" han utfört. Om det är gratis betalar man inget alls. thumbs up

...fast det är ju i gråzonen för samvetet såklart

Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
2971 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande