Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hur SBF-ansluta sin klubb?
2643 besök totalt
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Med anledning av att man på min arbetsplats är i full färd med att skapa en idrottssektion för banåka, undrar jag hur man går tillväga för att SBF-ansluta sin förening/sektion/klubb. Anledningen är att vi inte ser oss kunna lösa skadeförsäkringsfrågan på något annat sätt (på föredömligt sätt utredd av BMWSC: http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_policy_gatbilar.htm ).

Jag undrar alltså vilka krav som ställs på oss som förening och arrangör, samt vilka kostnader som direkt är förknippade med SBF-anslutningen.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Sammanställningen som SBF själva presenterar på sin hemsida förefaller ju besvara de flesta av dina frågor

http://www.sbf.se/info/intrade

Värmdö
Här sen Dec 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Pär Hylander skrev:
http://www.sbf.se/info/intrade

Tack!

Så du menar alltså att man kan söka efter information om SBF hos SBF? Craaaazy...

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Hmm, genom att bara skumma avgiftsdokumentet så hittar jag inte finnas nån medlemsdel i avgiften.
Jag har för mig att det fanns nån ekonomisk hake med att SBF-ansluta klubbar med liten andel banåkare (tex 10%) och att lösningen på det var egen underklubb (med alla de problem det ger med att fylla alla stadgeenliga poster med folk).

Karl Birgander
Älvängen
Här sen Sep 2003

Niklas Falk skrev:
Hmm, genom att bara skumma avgiftsdokumentet så hittar jag inte finnas nån medlemsdel i avgiften.
Jag har för mig att det fanns nån ekonomisk hake med att SBF-ansluta klubbar med liten andel banåkare (tex 10%) och att lösningen på det var egen underklubb (med alla de problem det ger med att fylla alla stadgeenliga poster med folk).

SBF_2006_Avgifter på sidan 5/5 skrev:

Medlemsavgifter (Fastställda vid årsmötet 2005)
Inträdesavgift i SBF 750 kr
Medlemsavgift, årlig 1700 kr
.........

Det om underklubb, vet du om mer info finnes?

Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Niklas Falk skrev:

Det är avgiften till distriktet som varierar med antalet medlemmar...... för klubbarna får nämligen röstantal enligt antal medlemmar och därigenom så betalar man för antalet...... men så mycket är det inte, fast det är klart om man är en SToooOR bilklubb med 100.000 medlemmar och bara 200 är intresserade av bilsport, så är det ju onödigt att betala för dom övriga 99.800 stycken.

Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Karl Birgander skrev:
Det om underklubb, vet du om mer info finnes?
Underklubb finns ju inte utan seperat klubb med likande ursprung ung.
BMWSC och AudiSC(?) är två exempel som lyckats lite olika bra med att bli livskraftiga på egna ben.

Att samköra styrelse mm (En klubb med dubbel bokföring ung.) är väl inte riktigt korrekt antar jag.

Vart hittas distriktsavgifterna för 2006 (ca 80 av 800 rör det sig om i mitt exempel)?
Edit:
Södras hittas här http://www.soedrabf.se/Styrelsen/Distriksavgift-2005.pdf
1280kr/röst, min 1280kr, max 9000kr
Med den betalningsmodellen så blir det ju inte speciellt dyrt.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Det går att välja distrikt rätt fritt som riktäckande märkesklubb, men klubbens hemvist hos skattemyndigheten måste sammanfalla med distriktstillhörigheten om jag minns rätt. Men ingen styrelsemedlem måste absolut bo i länet, jag hade vissa diskussioner om detta med skatteverket i Karlstad när Peugeot SC blev ideell förening. Nu hade vi vår sekreterare boende där då, men det är inget absolut krav.

För PSC har jag för mig att avgiften är typ 1700/år för PSC och jag tror inte att det skiljer map medlemsantalet. Men PSC med runt 300 medlemmar kanske inte går över nån eventuell tröskel.

För den här typen av klubbar är det ju fri konkurrens som gäller. Jag tycker att jag fått bra support från VBF och bra kontakt med funktionärerna. Men jag tycker samtidigt att det verkar som att Opel SC verkar ha kanonbra support från Södra BF. BMW SC (som iofs också har klubbracingverksamhet) är anslutna till Östergötlands BF. Alfaklubben har jag för mig hörde till VBF tidigare (också klubbracing) men finns nån annanstans och jag vet inte vart SC Audi tagit vägen. PCS-R vet jag inte var de hör hemma...

Det är nog vettigt att ta kontakt med ordisarna i dessa föreningar för att fiska erfarenheter av respektive distrikt innan man slår ner bopålarna s.a.s.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Niklas Falk skrev:
Underklubb vet jag inte vad det är, men vad som gäller för sektionsbildning behandlas i RF:s normalstadgar. Sen finns SMK-spåret, men jag tror att det är samma sak som gäller som för sektion. Men kolla med SMK.

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

om nu vissa distrikt har årsavgifter på låga 3000:- så ser jag ingen anlednng att inte hoppa på. Det blir ju lite jobbigt med stadgeändringar, namnbyten (får ju inte heta nåt med svenska, riks eller så) osv men sen har man ju mycket klappat och klart...

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Niklas Falk skrev:
..............(får ju inte heta nåt med svenska, riks eller så) ..............
Har för mig att det blev en skarpare formulering först, men tillägget "eller liknande" i namnreglerna är en rest av att jag frågade om "de Suéde" var OK som ersättning för "of Sweden" när Peugeot Sport Club of Sweden blev SBF-ansluten.

Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Niklas Falk skrev:
om nu vissa distrikt har årsavgifter på låga 3000:- så ser jag ingen anlednng att inte hoppa på. Det blir ju lite jobbigt med stadgeändringar, namnbyten (får ju inte heta nåt med svenska, riks eller så) osv men sen har man ju mycket klappat och klart...

Sen tillkommer "ekonomiskt bidrag" som jag inte minns priset på, men det var runt 1K? och lite andra småavgifter, bl.a ett för ett "fri entré-kort" varav minst ett måste lösas.

Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Eric Josefsson skrev:
Niklas Falk skrev:

Sen tillkommer "ekonomiskt bidrag" som jag inte minns priset på, men det var runt 1K? och lite andra småavgifter, bl.a ett för ett "fri entré-kort" varav minst ett måste lösas.

menar du extra kostnader till distriktet ??

Det är nog därför det inte går att hitta på webben distrikts avgifterna för att dom skiljer så mycket..... i sthlm så betalar man per klubbmedlem och inga extra-avgifter för något....

vilket distrikt är billigast att vara med i??

har för mig att jag betalar 800:- för Stocksunds Sport MK... men den har få medlemmar dvs så få att den inte når upp till minimisumman som jag har för mig är 800....

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Det kan verkligen löna sig att shoppa runt bland distrikten, då alla 12 är helt olika. Vissa drivs väldigt simpelt med små utsvävningar, medans andra har anställda, kurser och fester.

Kika även på deras tillståndsavgifter. Oavsett var det är du arrangerar din tävling så betalar du tillståndsavgiften till det egna distriktet.

Älska varje varv!
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

dstr skrev:
Det kan verkligen löna sig att shoppa runt bland distrikten, då alla 12 är helt olika. Vissa drivs väldigt simpelt med små utsvävningar, medans andra har anställda, kurser och fester.

Kika även på deras tillståndsavgifter. Oavsett var det är du arrangerar din tävling så betalar du tillståndsavgiften till det egna distriktet.

Har du någon sammanställning över distriktskostnaderna ? både medlem och tillstånd.

dstr
Arboga/Kista
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
dstr skrev:

Har du någon sammanställning över distriktskostnaderna ? både medlem och tillstånd.

Nej, det är inget dom rapporterar till oss. Distrikten som organisationer är helt fristående från förbundet och fyller enbart en administrativ funktion.

Älska varje varv!
Citera
Allmänt banåkaforum
2643 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande