Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2643 besök totalt |
Hur SBF-ansluta sin klubb?
Med anledning av att man på min arbetsplats är i full färd med att skapa en idrottssektion för banåka, undrar jag hur man går tillväga för att SBF-ansluta sin förening/sektion/klubb. Anledningen är att vi inte ser oss kunna lösa skadeförsäkringsfrågan på något annat sätt (på föredömligt sätt utredd av BMWSC: http://www.bmwsc.com/docs/bmwsc_poli Jag undrar alltså vilka krav som ställs på oss som förening och arrangör, samt vilka kostnader som direkt är förknippade med SBF-anslutningen. |
||||
Sammanställningen som SBF själva presenterar på sin hemsida förefaller ju besvara de flesta av dina frågor
http://www.sbf.se/info/intrade _________________ Pär Hylander |
||||
Tack! ![]() Så du menar alltså att man kan söka efter information om SBF hos SBF? Craaaazy... |
||||
Hmm, genom att bara skumma avgiftsdokumentet så hittar jag inte finnas nån medlemsdel i avgiften.
Jag har för mig att det fanns nån ekonomisk hake med att SBF-ansluta klubbar med liten andel banåkare (tex 10%) och att lösningen på det var egen underklubb (med alla de problem det ger med att fylla alla stadgeenliga poster med folk). ![]() |
||||
Det om underklubb, vet du om mer info finnes? _________________ Karl Birgander ![]() Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||||
Det är avgiften till distriktet som varierar med antalet medlemmar...... för klubbarna får nämligen röstantal enligt antal medlemmar och därigenom så betalar man för antalet...... men så mycket är det inte, fast det är klart om man är en SToooOR bilklubb med 100.000 medlemmar och bara 200 är intresserade av bilsport, så är det ju onödigt att betala för dom övriga 99.800 stycken. |
||||
BMWSC och AudiSC(?) är två exempel som lyckats lite olika bra med att bli livskraftiga på egna ben. Att samköra styrelse mm (En klubb med dubbel bokföring ung.) är väl inte riktigt korrekt antar jag. Vart hittas distriktsavgifterna för 2006 (ca 80 av 800 rör det sig om i mitt exempel)? Edit: Södras hittas här http://www.soedrabf.se/Styrelsen/Dis 1280kr/röst, min 1280kr, max 9000kr Med den betalningsmodellen så blir det ju inte speciellt dyrt. |
||||
Det går att välja distrikt rätt fritt som riktäckande märkesklubb, men klubbens hemvist hos skattemyndigheten måste sammanfalla med distriktstillhörigheten om jag minns rätt. Men ingen styrelsemedlem måste absolut bo i länet, jag hade vissa diskussioner om detta med skatteverket i Karlstad när Peugeot SC blev ideell förening. Nu hade vi vår sekreterare boende där då, men det är inget absolut krav.
För PSC har jag för mig att avgiften är typ 1700/år för PSC och jag tror inte att det skiljer map medlemsantalet. Men PSC med runt 300 medlemmar kanske inte går över nån eventuell tröskel. För den här typen av klubbar är det ju fri konkurrens som gäller. Jag tycker att jag fått bra support från VBF och bra kontakt med funktionärerna. Men jag tycker samtidigt att det verkar som att Opel SC verkar ha kanonbra support från Södra BF. BMW SC (som iofs också har klubbracingverksamhet) är anslutna till Östergötlands BF. Alfaklubben har jag för mig hörde till VBF tidigare (också klubbracing) men finns nån annanstans och jag vet inte vart SC Audi tagit vägen. PCS-R vet jag inte var de hör hemma... Det är nog vettigt att ta kontakt med ordisarna i dessa föreningar för att fiska erfarenheter av respektive distrikt innan man slår ner bopålarna s.a.s. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
om nu vissa distrikt har årsavgifter på låga 3000:- så ser jag ingen anlednng att inte hoppa på. Det blir ju lite jobbigt med stadgeändringar, namnbyten (får ju inte heta nåt med svenska, riks eller så) osv men sen har man ju mycket klappat och klart...
|
||||
![]() _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
Sen tillkommer "ekonomiskt bidrag" som jag inte minns priset på, men det var runt 1K? och lite andra småavgifter, bl.a ett för ett "fri entré-kort" varav minst ett måste lösas. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
![]() ![]() ![]() Det är nog därför det inte går att hitta på webben distrikts avgifterna för att dom skiljer så mycket..... i sthlm så betalar man per klubbmedlem och inga extra-avgifter för något.... vilket distrikt är billigast att vara med i?? har för mig att jag betalar 800:- för Stocksunds Sport MK... men den har få medlemmar dvs så få att den inte når upp till minimisumman som jag har för mig är 800.... |
||||
Det kan verkligen löna sig att shoppa runt bland distrikten, då alla 12 är helt olika. Vissa drivs väldigt simpelt med små utsvävningar, medans andra har anställda, kurser och fester.
Kika även på deras tillståndsavgifter. Oavsett var det är du arrangerar din tävling så betalar du tillståndsavgiften till det egna distriktet. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
Har du någon sammanställning över distriktskostnaderna ? både medlem och tillstånd. |
||||
Nej, det är inget dom rapporterar till oss. Distrikten som organisationer är helt fristående från förbundet och fyller enbart en administrativ funktion. _________________ /Daniel Azzarri Älska varje varv! |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2643 besök totalt |