| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Var hittar jag 70 graders termostat?
|
3 besök senaste veckan (3180 totalt) |
|
Tycker min Pinto går en aning varm och tänkte testa med ett 70 graders termostat, kan dock ej hitta något. Spelar ingen roll till vilket bilmärke, går kanske att modifiera. Finns kanske någon här som kör 70 graders i Fords Pinto. _________________ Kent Andersson |
||||
|
70 grader låter väldigt kallt! aldrig sett så kall termostat
Borra ett par hål i orginal termostaten... det funkar, tar ju lite längre före den får upp värmen. Kanske det är kylaren som är för liten/full av skit eller vattenpumpen eller fel tändläge? _________________ mvh Kristian |
||||
|
British motors Stockholm har 74 graders sök på nätet..
Trådkapning Johan Edlund. På min marcos så beter sig den knasigt med 82 graders, går upp till nästan 100 innan det öppnar ner till 82 upp till 100 osv sedan håller det på så. När man tar i ligger sedan tempen på över 90 grader med turer upp mot 100. Med 74 graders går den aldrig upp till 100
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Re: Var hittar jag 70 graders termostat?
Du har inte funderat på att lösa felet istället för att bara gömma symptomen? Hur är skicket på kylaren, kylslangar, fläktar osv? Börja med att se över det befintliga kylsystemets skick innan du börjar exprimentera med termostater... Mina .02. |
||||
|
Re: Var hittar jag 70 graders termostat?
Jo, allt är nytt, bil, motor allt är nybyggt. Bara testkört 2 gånger än så länge och det var ca 25-30 grader ute. Möjligen är man lite extra orolig för att allt är nytt. Det är väl så med nybygge, mycket testande och kollande. _________________ Kent Andersson |
||||
Frågan är om den termostaten öppnar riktigt som den ska? I regel så går ju de flesta motorer med en termostat som öppnar kring 90 grader. Vanligen ligger då temperaturen mellan 90 och 100 grader då motorn går. Vid 100 grader, vilket kan nås ibland (vanligen i samband med låga hastigheter), brukar kylfläktarna starta i lågfartsläge. De går sedan till temperaturen sjunkit 4-5 grader. Kring 110 grader brukar högfartsläget gå in. |
||||
|
du ska inte testa någon form av water wetter då ? de e ju poppis borta i usa, funktionen ska ligga i att medlet tar bort ytspänningen och därigenom får man bättre värmeöverföring mellan motor/kylare och vattnet
_________________ Kristian Eriksson Honda Civic |
||||
|
Du kan ju alltid testa med att köra utan termostat till att börja med för att se om kylaren klarar att hålla tempen då eller om det är något annat fel.
För att få upp motortempen i början kan man ju köra med vintertricket att ha en pappskiva framför kylaren tills motorn blir varm. Hur varmt blir vattnet? _________________ Jonas Edling |
||||
Ärligt talat börjar jag nu tveka lite om den verkligen går för varm! Vattnet går upp till 100 men aldrig över, pendlar oroligt, mellan 90-100, kokar inte. Om jag tolkade Johan Edlunds inlägg rätt så är ju detta normalt. Är det bara jag som är "mammig" för att motorn är nybyggd och därmed rädd för att något ska hända?! Så nu kommer alltså en ny fråga: Vilken temp är normal? Är det normalt att det pendlar 10 grader fast motorn blivit genomvarm? _________________ Kent Andersson |
||||
ok Har testat termostaten o kokande vatten öppnar, Problemet antar jag är att det tar lite tid för vattnet att hinna runt? Byter tilbaka återkommer.... _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
84-82 graders termostaten...Sänkte tändningen till 32 grader btdc. Nu håller den i racetempo 82-85 grader hela tiden.
så oldscholl pröva backa av på tändningen så märker du om problemet är där. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||
|
Jag tyckte min bil började gå lite för kallt helt plötsligt så jag bytte till en ny orginaltermostat. Efter det ligger den perfekt och stabilt i temperatur.
Prova att värma termostaten i vatten på spisen och mät temperaturen så den öppnar som den skall och inte kärvar eller något. Jag skulle bli mer rädd av att temperaturen pendlar så mycket än att den går lite varm. _________________ Mattias Österberg Porsche 993 C2 -94 Porsche 968 CS -93 [SÅLD och saknad] |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3 besök senaste veckan (3180 totalt) |