| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Tålig transmission.
|
4 besök senaste veckan (10072 totalt) |
|
Tålig transmission.
Har lite funderingar på vad jag skall använda för transmission på mitt kommande bygge, som för tillfället endast ligger i planerings stadiet. Nu är det ju inte riktigt bestämt vad den kommer att baseras på för kaross. Men, det lutar åt en 70-80 tals bil med lite attityd. Det enda som är klart egentligen, är väl vad det blir för motor.
Det jag kikat mest på är prylar från Bmw, vilka verkar rätt tåliga. Nu vet jag att detta inte är nåt märkesforum, men om man tittar på andelen Bmw's här på Rejsa, så känns det som att det kan finnas rätt mycket kunskap angående det märket här.
Det skall hålla för minst 500hk/600Nm, och det gäller både växellåda och bakaxel. Sen är jag lite nyfiken på hur låda och bakvagn från lite nyare Bmw passar på de äldre. T ex transmission från en E30 på en 02a. Bara ett exempel.....
Finns det några andra tips än Bmw-prylar för att få en tålig kraftöverföring? Mvh Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
|
Hej!
Vid användande av prylarna, likt bankörning tror jag inte att BMW's lådor håller särskillt länge med den spec du angav. En ZF S5D-320Z = 5vxl 328 --> M3 är konstruerad för ett vridmoment på max 340Nm Dvs man kan ligga och lasta 340Nm kont utan haveri. Antagligen är värmen största/första boven till momentbegränsningen. Med kylning klarar den säkert ett litet lyft i moment. Att de tål mer under korta perioder, likt strippkörning od. är ju dock bevisat. Hade själv en (en stund innan den tröttnade) med 670Nm Nästa steg är S6S 420G = 6vxl M3 --> M5 om man skall gå på modellbetäckningen kan man anta en konstruktionsspec som säger runt 420Nm (tänkbart är att vissa komponentspecifika åtgärder är gjorda för att orka med M5'ans 500Nm) En outsider är BMW's nya manuella låda GS6-53BZ/DZ = 6vxl 525d --> 650i Den ser mycket stabilare ut än de tidigare BMW lådorna, större drev, kraftigare axlar osv. Så... om någon har spec på dem är även jag intresserad
En annan ZF låda som tål din spec är Corvettes (C4 L98/LT1/LT4) S6-40 = 545Nm eller ZR1 (LT5) = 610Nm Problemet är väll att de senare BMW lådorna och ZR1 lådan kostar lika mycket som "referenslådan" när man pratar vridstarka "gat/ban/stripbilar" = Tremec TKo600/500. Vad gäller bakaxlar funkar nog de flesta lamelldiffade BMW slutväxlar till din spec, så länge man kör med oljekylning om du skall pressa bana. _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Hej.
Nu är väl 600Nm tilltaget lite i överkant, men över 500Nm kommer det defenitivt att bli. Hur är det med Bmw's Getrag-lådor, finns det någon sån som är tålig? /Björn. _________________ Björn Axelsson Ginetta G50, #30 SPVM Modsport 2, Axe Motorsport BMW E30 t6, #30 MSLS långlopp, NG-Racing |
||
om du tänker på "de äldre", nä inte tillräckliga för din spec. (S6S-420G är ju en Getrag )
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
Jag och brorsan spånade lite angående hållbara lådor till hans 240Z och kom att tänka på lådorna som sitter i 200sx S13 och S14. De ska såvitt jag kan minnas hålla för en skaplig skopa vridmoment, men jag har ingen aning om hur mycket dock. Finns ju de som plockar rätt mycket ur tvålitersmotorn i S14, så lite vrid borde ju finnas att tillgå där. Kanske något att snegla åt?
Mvh Jonathan |
||
|
Vad som funkar (En stund) Å vad som är konstruerat för 500Nm+ är en hemul skillnad!
No offence, men Nissan lådorna är med största säkerhet tunnare än de BMW lådor jag räknade upp. Vågar påså att de lådor jag räknade upp, samt derivat från dessa, likt Lotus omega, Pantera (Transaxel) osv, är nog det starkaste som finns som manuella orginallådor. (förutom vissa T56 å kanske någon gammal trucklåda) Samt att någon Porsche 930T har någon gammal 4vxl (Transaxel) som tål att plågas, men hur intressant känns det?
Räkna gärna upp orginalbilar som har över 500Nm å vanlig manuell låda......Se.... det blev inte många
Bara moderna dieslar från Bayern och amerikanska strykjärn
_________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||
|
På tal om omega; Hur mycket vrid tål en (Opel) omega-låda? omega 3000 24v har 204 hk och 270 Nm original, men hur mycket överdimensionerade är växellådor, på en höft? Borde den tåla typ 400 Nm med kylning?
_________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||
|
Re: Tålig transmission.
På min 2002 så har jag hjulupphängning från e28 det är inget som passar rakt på men det går att få dit iaf..så om man vill så kan man annvända stora klumpen. dvs e28 535/m5 e34 535/540/m5 e32 750 osv' Hur tålig är getrag 280 lådan? _________________ Pelle Persson |
||
500hk/600nm är nog i värsta laget för en std. TH350, iaf om man gillar "inspirerad" körning ... nått som kan vara intressant är jue oxå vad det kostar att uppgradera lådan när den rasar ... trådstartaren kanske inte är intresserad av automatlåda öht.
|
||
|
nej-nej.. inte helt std *hi-hi* lådan måste preppas med lite andra tryck till lamellpaketen och så, annars finns det snart inga lameller kvar i lådan. Man skall nog också försöka undvika "slag" i drivlinan också. Men okej man är o tallar lite nära gränserna...
hmm.. kan inte se att trådskaparen sagt "abbans" om autlådeförslag _________________ Mats Andersen |
||
|
går ju alltid att köra manuellt ventilhus isf.. då kan du ju motorbromsa, vilket ja anser är en av nackdelarna med automatlådorna.. man måste bygga om dom för att kunna köra inspirerat..
ska du ha närmare 600nm är det typ bara viper/corvette samt någon vassare porsche som har standardlådor som håller? oljekylare till vxl är väl annars ett sätt att kunna mata på ett par hundra nm till utan att den säger upp sig? _________________ //Björn Strömberg BMW Abuser |
||
omega A-B lådorna är väl maskerade Getrag skulle jag tro. De intessanta alternativen sitter i 6-cyl modeller, och har förkortningarna R25, R28 och R25-R28. Förkortningarna är precis som på Getraglådorna, 250 eller 280 Nm. R25-R28 lådan är lite diffus iofs, men min gissning är att den tål 280 Nm och har samma utväxling som en R25. Varvar aningens mer på 5an alltså. 400 Nm tvivlar jag däremot på om de tål, ens med kylning. Det är ingen extrem racinglåda precis. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Tålig transmission.
|
4 besök senaste veckan (10072 totalt) |