Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud ti (SÅLD)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28269 besök totalt
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Kul att se att det händer nåt med bilen, och då förbättringar inte försäljning! Jisses va lätt den är förresten. thumbs up
Då blir det nog problem att hålla undan på parkbanan nästa gång nu när allt funkar så fint och hjulen pekar åt rätt håll.

Göteborg
Här sen Nov 2002

Barbapappa skrev:
Jisses va lätt den är förresten. thumbs up
Då blir det nog problem att hålla undan på parkbanan nästa gång nu när allt funkar så fint och hjulen pekar åt rätt håll.

Ja, 50 kilo lättare än min.

Vad krävs för att köra på parkbanan?

BMW 330i -05
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

MaZ skrev:
Vad krävs för att köra på parkbanan?
Gatreggad bil (gärna skattad osv).

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Citat:

Just idag började jag pilla med elsystemet jag HAAATAR el!
Men det kommer bli bra, så man vågar använda alla grejerna (exvis använda vindrutespolare == motor misständer). Nu är bilen dock mest död. Tutar man blåser man halvljussäkringen?!

Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Låter som ett jordfel av den värre graden! Kolla jordkabeln mellan motorn och kaross till att börja med. Jag ska bespara dig kommentarer om italienska bilars tillförlitlighet osv. Lycka till

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Det verkar som den kabel"stammen" som går genom balken under kylet är boven, halvljus går där såklart men oxo spolarmotorn + "säcken" sitter original på framskärmen så därför såg jag inte sammanhanget (spolarn är bakflyttad till utrymmet i torpeden där batterit satt, i sin tur tillbakaflyttat...) men kablarna går fortfarande en sväng förbi fronten (typ 2 m omväg, potentiell viktbesparing...!)

Digitalkamera + färgprinter är grymt att ha för före-efter mek speciellt med sladdar och alla skojiga färger...! man kan sitta hemma i soffan och klura.

Jag har också bakbromsok på ingång nu, från Alfa 33 16V så blir det förhoppningsvis ordning på bromsbalansen PLUS att det blir lättare att lufta PLUS att P-bromsen fortsätter verka bak PLUS att det blir en aning lättare.... thumbs up

Nu börjar jag jobba igen imorgon dock så planen före sprintet är begränsad till att få klart el + byta bromsarna.

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Lite kortad arbetsdag idag och chans att meka lite. Bromsoken har inte kommit så det fick bli el.

Soffklurandet var nyttigt!
Med utskrifter av sladdarna och med lite kladd på var det bara att koppla å vips funkade allt. Verkade som jordfelet försvann iom att bilen fått stå inne ett tag och torka.... Återstår att provstarta och att fixa några byglar som fick provisoriska ståltrådar.

oje och jag ga oss på att lätta bort lite onödigt kablage typ elbakruta... som har switch och relä också. Men BMW måste ju provköras och skit snackas så det blev inte så mycket mer gjort sen.

Är det nån som vet om man MÅSTE ha varningsblinkers för SBP?

Citera
Megablade
Åsensbruk
Här sen Jun 2004

Kristoffer R skrev:

Är det nån som vet om man MÅSTE ha varningsblinkers för SBP?

Nix, det är inget krav, inte backlampa heller(om du vill lätta bort den kabeln också ).

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Citat:
Nix, det är inget krav, inte backlampa heller(om du vill lätta bort den kabeln också

Va bra! Hummm... sladd + säkring + givare på vxllådan + mer sladd + två glödlampor + att det kan paja (om det ens funkar idag) Gööööööött!

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tja,

nu har jag avverkat en såndär frustrerande kväll/natt i garaget. Mina 16V ok passade inte ens nästan så nu får jag på den som tipsade mig eller lista ut vad som gått snett, lutar väl åt det senare. Grym missräkning.

Som tröst satte oje och jag på kilovis med stripes på bilen. Kameran är dock utlånad i helgen så inga bilder finns men förhoppningsvis funkar allt tills på söndag och parkbanan.

Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005

Det är snabba updateringar här thumbs up . Jag skulle kanske skärpa mig lite vad det gäller min egen biltråd...

Det var tredje dekaltrim jag var med på. De första två försök såg så här ut:

och

Gissa hur sudden ser ut nu

Go natt!

Här sen Nov 2002

Det får jag se snart, skall dit och meka lite själv. Kanske skall knäppa lite bilder?

BMW 330i -05
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Tja,

dekaltrimskommentarerna [EDIT från gargaepolarna]var rätt ljumma.... Whatever. Det viktigaste är att jag är nöjd och det är jag. thumbs up

Elsystemsmekandet fortsatte och kablage till strålkastarspolar/torkare, varningsblinkers och massa reläer och skit som hörde till försvann samt lite onödiga kablar som elbakruta, kupebelysning (eller nåt) åsså en till som troligen gått till tankmätaren. Totalt blev det en imponerande härva och vilken skillnad! Resten av kablaget benades upp, rensades ut på och monterades tillbaka snyggt och fint och inte minst torrt! Nu funkar allt sådär "bra" som man vill,dvs inga trötta ljus, sega torkare och annat. Skön känsla att köra hem i mörkret med ett nytt tight elsystem...

oerhört tack till oje igen då...

Vete 17 hur jag nånsin skall betala tillbaka det blev ju ingen

Citera
oje
Göteborg
Här sen Apr 2005

Kristoffer R skrev:
Tja,
oerhört tack till oje igen då...

Vete 17 hur jag nånsin skall betala tillbaka det blev ju ingen

Ingen fara. Treffa kompisar är bland det roligaste jag kan tänka mig göra på en lördag(kväll). Och sen är det väl ingen fel om man meka lite samtidigt...

Jag kan ger en liten preview på pimpificieringen:

Jag håller med KRistoffer att det blev bra och snyggt.
El systemet blev också riktig bra, men nästa gång skulle jag kanske håller tillbaka och inte säga: "Kom igen Kristoffer, vi fixa bara snabbt ..."

är förresten alltid välkommen !!!

Ses i morgon

Här sen Mar 2005

Kool att du fick ordning på elsystemet jag håller på att lista ut vilka kablar som skall vart i mitt kablage och som du säger det suger att meka el!

Porsche Cayman -08
Saab 96 -69
Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Här är lite tuta, kablar, reläer samt fästena för huv&baklucka.. ett par kg kanske...

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Jag trodde man var tvungen att ha tuta?

Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Av nån konstig anledning har en/vissa/alla Sud två tutor. Dessutom är det feta kablar till dem. Jag tror det är nåt italienskt, att man tutar ofta och ihållande.

För att göra en lång historia kort så är en tuta borta (troligen efter en däckbarriärkänning) och den andra funkade inte pga smuts, fysiskt våld, jordfel eller nåt sånt, så bilen fick en extra besiktningstuta i våras.

originaltutan har suttit kvar tillsammans med kablage men fick respass nu och jag kopplade grejerna som original nu när jag fick rett ut kablarna. Nya tutan sitter innanför hjulbasen men högre upp. kabeln är iofs ett par meter kortare så man får lite snabbare respons när man tutar...

Så jfrt original är det inte så mycket lättning men jfrt senaste månaderna är det iaf bättre...

Citera
Kristoffer R
Billdal, Göteborg
Här sen Sep 2003

Trådstartare
Från dagens körning fotat av oje

Vadning pågår

Blåste som bara den gjorde det så bilden är lite suddig.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Kristoffer R skrev:
...två tutor...div kommentarer om fördelarna för italienare med flera tutor...

Hehe, det förklarar saken!

thumbs up

Elen kan inte vara så svår på bilen, jag gjorde ju all el till Westfielden på två dar över en helg och det är ju itne färre funktioner än vilken annan räserbil som helst. Det är skönt att veta att man kan lita på elektroniken, det värsta som finns är ju spökande elfel.

(ta i trä )

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Hahaha! Tur du stripade upp vattenlinjen...

BMW 330i -05
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo Alfasud ti (SÅLD)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
28269 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande