| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Gatdäck/regndäck/slalomdäck ?
|
1776 besök totalt |
|
Fick hoppa över ett banmöte idag då det regnade ordenligt på morgonen här i Göteborg och att ligga 2 timmar på spåriga svenska vägar med halvslitna Michelin CUP kändes inte lockande.... tyvärr har mina gatdäck passerat bäst före datum, det finns gott om mönster men dom är gamla och torra och greppar inte när det är blött. Så jag behöver nya däck som uppfyller följande: * Funka OK som gatdäck även när det regnar ordentligt (kör ca 3-även 400 mil gata/år) * Funka på blöt bana * Funka även om det torkar upp på banan under dagen (dvs inte överhetta efter bara några varv) * Funka vid slalomkörningar Hade bestämt mig för Kuhmo MX tills jag läste Car & Driver testen där det kom sist... (ett test som vanns av GY F1 DS3). Tips och synpunkter uppskattas. /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
|
Med tanke på att du har några kilo samt en del effekt så vet jag inte alls hur Toyo T1-R skulle fungera (fungerar ok på lättare och motorklenare bilar), våtgrepp finns där men med din effekt skulle det nog bli smörigt redan efter ett fåtal torra varv.
|
||
|
Vet att det klankas en del på GY EagleF1, men de satt på min bil när jag köpte dem och jag tänker nog gå tillbaka till dem när det är dags för byte. Ett väldigt bra allround däck!
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
|
Bridgestone potenza s-02 eller s-03, funkar fint på min 944 S2, överhettades inte på 15-20 minuter på anderstorp iaf, funkar fint på blött och på slalom också. Fast jag kör nog
Är en utgående modell så bra priser kan man hitta på dom... Kolla ex. www.gummihuset.se -> välj däck upptill -> välj sommardäck -> välj bridgestone. _________________ Karl Birgander Porsche 944 S2 | BMW I3 REX | BMW 120iAM | BMW 320iM Cab E36 |
||
Fast Cup-däcken funkar knappast på vanlig väg vid rejält regn... körde med mina till Kinnekulle för några veckor sen när det ett tag regnade ordentligt och det var måttligt underhållande, knappast läge att hålla 110 på den motorvägen iallafall. Vill minnas att det skilde flera sekunder (mer än 5) per varv vi ett av Porsche CUP racen mellan gatdäck och CUP däcken när det var riktigt regnigt. Vid slalomkörningen vill jag inte ha R-däck för att slippa R-klassen i Porsches slalom Cup (964RS och 993RS är besvärliga att tas med i slalom....) /Dea _________________ Andreas Olsson Porsche 944 TURBO -90 PCS #9245 |
||
Rikard vann slalomcupen(r-klassen) i väst med en 944 turbo, så köp du r-däck!!
_________________ Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447 PCS 9581 / BMWSC 650 BMW M3 E46 SMG 2002 |
||
|
Väldigt slitna cup däck är ju självklart sämre än fräscha cup däck i regn.
När jag läser ditt första inlägg, ska funka till följande, så tycker jag fortfarande att cup däcket passar bra till det du nämner faktiskt. Generellt skiljer det ju väldigt från en till en annan vad som anses funka o s v, de kommer man ju inte ifrån trots allt. Klart gäller det tävling i Porsche cup så skulle man ju välja slicks/ regndäck och inte cup- gat r-däck, beroende på vad som tillåts, klass o s v. I övrigt gällande de fem sekunderna du nämner är det resultatet av ett konsekvent testande på bana av samma förare som kör ensam på banan under ihållande regn med de båda däcken? I annat fall säger det kanske inte så mycket? Ett test som sport autos ex säger ju dock en del då vatten mängden besprutas och av den anledningen torde de ju vara lika halt, vilket inte alltid är fallet i ett race under regn. Nåväl det nya cup däcket framtaget till nya GT3 är i vart fall minst lika bra som bästa gat ditto gällande våt egenskaper, i vart fall om man får tro det som skrivits som Walter R(Horst) sagt(ej stående vatten, men hur ofta ser man det) Se sport autos wet handling test gällande nyaGT3 på senaste cup däcket mot ex nyaRS4, där är GT3 an 0.3 sekunder snabbare än t o m RS4an! Så fortfarande borde ett cup däck passa, särskilt det senaste som har bättre våt egenskaper än det tidigare. Dock har det första cup däcket oförtjänt dåligt rykte på vått. om man av taktiska skäl inte vill köra vissa däck, visst. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||
|
"Nya" cup dacket for 997 GT3an ar ett vanligt cupdack med enbart lite mer skuret monster i. Samma variant far man om man skar enligt PCSRs instruktioner. Det nya dacket saljs enbart i GT3ans dimensioner.
/Anders (Skrivet fran England dar de inte har krumelurer ovan bokstaverna) _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1776 besök totalt |