| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kylare i"skuffen" på en seven? Hur lösa luftvägarna?
|
7487 besök totalt |
seriös fråga eller ironisk? med tanke på smileyn.... eftersom du sätter kylaren utanför ramen så finns det gott om plats..... kolla FF bilden.... Och du har ju gott om plats för ren luftström mellan din front och framhjul.... och förmodligen skulle du kunna till och med sätta vattenkylaren på ena sidan och oljekylaren på andra.... Och då bara ha ICn fram.... |
||
|
Jag är inte mycket till aerodynamiker, men att "tratta" in luft är sällan en bra idé, det blir stagnation.
Trycket är att ha ett litet hål in (noskonshålet) och sedan expansion för att sänka trycket, lufthastigheten och sas skapa ett sug + suget hjälps av strategiskt placerade hål som sitter på långtrycktsställen på karossen. Styrplåtarna på sidan av kylet kanske ger lite "tratt"-effekt. Men det ser onekligen fullt ut och inte minst fullt bakom kylet med inboard coilovers ovanpå allt annat så det kanske är hopplöst. Det där med skuff och två jättefläktar känns helt plötsligt mer sunt. Kanske inte så praktiskt, men testa att köra utan motorhuv en gång, då borde du kunna få rätt hyggligt flöde genom kylet utan att göra massa nya hål. Funkar inte det är det tillbaks till ritbordet.
Här är en som uppenbarligen haft samma problem, tyvärr är det inte så snyggt...
|
||
|
Jo, jag har funderat på göra luftutsläpp på sidorna som du visade på bilden med Dax rush. Men vi börjar komma in på estetiska saker nu oxå. Samma gäller för lösningar liknande Formelbilarna.( och det var ironi om utrymmet
)
och att perforera hela huven för mer ejektorverkan känns inte aktuellt heller. Man vill ju behålla lite av utseendet med en sjua. och fortfarande återstår problemet med placeringen av oljekylaren. |
||
Lotus och Caterham har ju haft öppningar i huven sedan urminnes tider.
Mer Sevenlikt än så kan det inte bli. Min intercooler täcker hela kylaren och turbon gör det duktigt hett under huven men jag har inga kylproblem. Jag har gälar i hela min huv, två halva "strutar" på sidorna på huven vända bakåt för evakuering av luften (snyggt? nej, men bilen fungerar...), och två plåtar framme i noskonen som täpper till luftvägen och tvingar den genom IC och kylare, sugande elfläkt bakom kylaren. Men viktigast av allt, ingen nummerplåt fram som täcker halva grillen som många har, det räcker för att hålla min bil kall. Skulle det bli problem så får jag väl ta bort grillnätet så ökar jag ytterligare genomströmningen, men hittills har jag inte behövt göra det.
Jag hade tillfälligt nummerplåten på plats nu vid besiktningen och då gick den säkert 20 grader varmare än vanligt. Hoppas du hittar orsaken till dina kylproblem, det kan bero på många saker....
EDIT: Måste jag tillägga en sak att om vi pratar banbilar och då tycker jag estetiken kommer i andra hand, funktion först....
_________________ M a g n u sS o l l e n b e r g
|
||
|
Jag tror att det är IC'n som är problemet i ditt fall, för du har betydligt fler luftutsläpp än jag och jag har inga problem. Jag har en nissan micrakylare, och och styrplåtar(tratt) så att ingen luft kommer på sidan av kylaren.
_________________ Johan Liedholm Ford Fiesta -06 VW ID3 |
||
|
Vi som har Westfield behöver inga utsläpp eftersom vi har öppet mellan främre bärarmarna bakom noskonen där mkt av luften evakueras i lågtrycket mellan hjul och kaross
Jag har inte ens några styrplåtar och massor av utrymme runtom kylaren där luften kan passera förbi
Men som sagt, ingen av oss har ju 290 ystra turbo-hästar även om jag antar Magnus S har närmre 200 kanske? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Det är kanske önsketänkande, men finns det ingen uträkning man kan göra, där storleken på kylaren kan räknas ut rent matematiskt? Men det kanske är för många faktorer inblandade?
En tanke som slår mig, är att hur klarar "vanliga bilar" att få ut luften? Vi pratar 500hk+ och de har inte ett luftutsläpp på huven. Kommer all värme ut under bilen där? Hörde från en "Porschedåre" att 924:an har problem om man inte har plåten under bilen monterad. |
||
Ja, det är samma sak på MX-5 Miata. Tar man bort plastbaljan som går från kylaren och slutar typ i framkant på motorn, så tappar man mkt kyleffekt. Det har som Kristoffer påpekade, med venturi-effekt, hög- och lågtryck osv att göra. Problemet är ju lite att som hobbymänniska utan vindtunnel är det lite svårt att veta exakt vad som händer. Det som återstår är att kopiera andra eller trial- and error.
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Luftstyrning genom motorrum är inte enkelt. Det finns många naturliga hög och lågtryck som inte går att trolla bort.
Edit: 30 sekunder för långsam.... Det går ju att testa med garnstumpar tejpade vid öppningarna. |
||
|
|
||
|
Till listan av mindre igenomtänkta ideér:
Hur ser det ut i "golvet" framför kylaren? Skulle en liggande IC som antingen plockar upp luft underifrån eller släpper ut luft nedåt fungera? Visserligen blir ICn utsatt för stenar och annat men det skulle kunna vara ett sätt att göra det annorlunda. |
||
om man ser på placeringen av ic idag så har jag 2cm kvar till konen tar i. Totalt finns kanske 10cm framför kylaren om man tar bort ic:n. Så jag tror att den idén oxå faller tyvärr. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Kylare i"skuffen" på en seven? Hur lösa luftvägarna?
|
7487 besök totalt |