Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
MBE-problem som har passerat Murphy för länge sen
1, 2, 3, 4   >>
6313 besök totalt
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare

Nån som vill ha nåt att bita i

Jag kör MBE 941 i racerbilen och nu har den fått spelet
Senast på Mantorp gav den upp sin sista suck och jag kan inte lösa problemet

I programvaran så säjer boxen att spänningen är 10V, Men om jag mäter mellan + och - på boxen, så har jag 14V (Med laddare) och 12,8V utan.

Detta kan ju definitivt vara felet
MEN!!!! om vi tar boxen och sätter i KTH:s Formulastudent eller ytterligare en annan bil, så funkar den perfekt och visar korrekt volt.

Aha tänkte vi. Det är fel på kabelhärvan kanske. Sagt och gjort jag tillverkade en ny som inte hjälpte >

OK! På med boxarhandskarna Tillverkade en ny kontakt med enbart +, - samt dataöverföringen.
Tror ni att den visade rätt .

Nån som vill köpa ett något intermittent sprut

Anders Bisting
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Hehe.. faan vad sjukt. Eftersom det fungerar tillsammans med KTh Racings kabelhärva.

och problemet kvarstår även fast du har byggt en ny. Låter ju nästan som en förbannelse.

Den nya kabelhärvan som tillverkades, den kopplades direkt mot ett 12V batteri eller kopplades den in i bilen ?

"Fast is when munching the throttle is just plain scary..."
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Något knepigt jordfel i din bil?

Plocka bort batteripolen och mät med ohmmeter mellan jord och polerna i handsken?

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Nu är jag allt annat än expert på detta så ta det jag skriver med en saltgruva...

Kan det inte vara så att sprutet och du mäter på helt olika ställen?
Det jag har för mig är väsentligt att hålla koll på spänningsnivån är väl e g bara för insprutarna (så man kan kompecera skillnaderna i öppningstider som uppstår om drivspänningen till dem är olika). Och så fort sprutet är igång så får man väl normalt ut drivspänningen till dem (och så gjordas de via ECUn). Kan det vara denna spänning (d v s den på minussidan av injektorerna) som sprutet mäter? Då kan det ju vara kablarna/och eller/ kontakterna dit som problemet kan finnas.

Som sagt, bara en (dum?) fundering....

_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

Jag tänkte om det kunde va problem med jordningen/matningen någonstans i bilen.

Men en annan sak jag kom på, det var ju jag å lycke som byggde den kabelhärvan du pröva mot, men jag har även byggt en till efter det så jag borde minnas hur det är. fast det gör jag ju såklart inte Men iaf, jag TROR att det var mer än ett 1 jordstift, att MBEt skulle jordas på flera punkter. har du undersökt alla stiften i boschkontakten osv och dubbelkollat att alla jordpunkter är sjyssta?

Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002

_maniac_ skrev:
Men iaf, jag TROR att det var mer än ett 1 jordstift, att MBEt skulle jordas på flera punkter. har du undersökt alla stiften i boschkontakten osv och dubbelkollat att alla jordpunkter är sjyssta?

och se till att jorda alla punkter på samma ställe

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
_maniac_ skrev:
Hehe.. faan vad sjukt. Eftersom det fungerar tillsammans med KTh Racings kabelhärva.

och problemet kvarstår även fast du har byggt en ny. Låter ju nästan som en förbannelse.

Den nya kabelhärvan som tillverkades, den kopplades direkt mot ett 12V batteri eller kopplades den in i bilen ?

Jag byggde först en komplett ny härva till bilen och sedan en till (i vredesmod )som enbart har + och - samt data (Alla jordpunkter är med )

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Eric Josefsson skrev:
Något knepigt jordfel i din bil?

Plocka bort batteripolen och mät med ohmmeter mellan jord och polerna i handsken?

Har perfekt jord där och i chassiet och har dessutom testat direkt mot batteriet med både + och -

Anders Bisting
Citera
_maniac_
stockholm
Här sen Jan 2005

helt sjukt :/

om man gör såhär då... Kopplar in en amperemätare och mäter hur mycket ström sprutet drar när det är helt olastat, inga spridare eller nånting inkopplat. Så kollar man om det blir olika beroende på om lådan till MBEt är jordat mot karrossen eller ej tex.

Tänkte att det kanske ligger nån kortslutning internt mot lådan men att det gör inget på tex formula studentbilen eftersom MBEt inte är monterat i bilen utan bara hänger i luften.

Det lutar ju åt att det är ett slumpmässigt fel men att sprutet bara råkade fungera på just formula student bilen och den andra bilen.

Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003

det finns ingen extra jordning i chassit till styrboxen? Så att höljet jordar i ena fallet men inte andra.

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Sitter det någon kabelhandske mellan sprut och kabelhärva? Ser kontaktstiften OK ut där?

/M

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
_maniac_ skrev:
helt sjukt :/

om man gör såhär då... Kopplar in en amperemätare och mäter hur mycket ström sprutet drar när det är helt olastat, inga spridare eller nånting inkopplat. Så kollar man om det blir olika beroende på om lådan till MBEt är jordat mot karrossen eller ej tex.

Tänkte att det kanske ligger nån kortslutning internt mot lådan men att det gör inget på tex formula studentbilen eftersom MBEt inte är monterat i bilen utan bara hänger i luften.

Det lutar ju åt att det är ett slumpmässigt fel men att sprutet bara råkade fungera på just formula student bilen och den andra bilen.

om det är slumpen, så är jag ruggigt jävla otursförföljd. Att den inte funkar i min bil. Och sen funkar den i 2 olika konfigurationer felfritt för att sedan få samma fel igen, när den hamnar i min bil

Har haft lådan hängande/slängande samt slagit på den i frustration, men inget hjälper.
Har provat att jorda chassiet
Snart kommer jag "jorda" den för gott

Anders Bisting
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Magnus K skrev:
Sitter det någon kabelhandske mellan sprut och kabelhärva? Ser kontaktstiften OK ut där?

/M

Allt kopplat från en original Bosch-handske och direkt till alla ställen. Inga kontakter mellan dessa.

Anders Bisting
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Dum fråga: funkar den med en annan/standard-box?

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Jörgen (Jet) skrev:

Provade med en annan likadan box (med min mapp i) när vi var på Mantorp och då startade den, gick illa i 40 sek, för att sedan stanna och inte vakna till liv nåt mer

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Dude skrev:
Jörgen (Jet) skrev:

Provade med en annan likadan box (med min mapp i) när vi var på Mantorp och då startade den, gick illa i 40 sek, för att sedan stanna och inte vakna till liv nåt mer

Stjäl KTH's kabelhärva

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Dude skrev:
Magnus K skrev:

Allt kopplat från en original Bosch-handske och direkt till alla ställen. Inga kontakter mellan dessa.

Inga vikta kontaktstift i handsken?

Suspekt att den andra boxen inte funkar i just din bil och att din box funkar i KTH's bil? Det känns som nåt är fel kring din bil? Hanske - kablage - givare? Du verkar ju ha dubbel/trippelkollat kablaget och jordpunkterna... Nån givare som fått en känga och blivit kortis i?

/M

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Magnus K skrev:
Dude skrev:
Magnus K skrev:

Inga vikta kontaktstift i handsken?

Suspekt att den andra boxen inte funkar i just din bil och att din box funkar i KTH's bil? Det känns som nåt är fel kring din bil? Hanske - kablage - givare? Du verkar ju ha dubbel/trippelkollat kablaget och jordpunkterna... Nån givare som fått en känga och blivit kortis i?

/M

Nu har du inte läst ordentligt

Jag har gjort en härva som har enbart +, - samt datakabeln thumbs up och inga stift är på ngt sätt deformerade/oxiderade eller belagda med ngn annan suspekt sörja

Anders Bisting
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Har KTH likadant sprut som du?

låna deras sprut och montera det på din motor isåfall och testa om det är själva sprutet som sagt upp sig..

Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003

Dude skrev:

Jag har gjort en härva som har enbart +, - samt datakabeln thumbs up och inga stift är på ngt sätt deformerade/oxiderade eller belagda med ngn annan suspekt sörja

Joddå, men ingenstans stod att du synat handsken för ev problem.

Tja, då har jag nog inget mer att tipsa om...

/M

Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator
Trådstartare
Magnus K skrev:
Dude skrev:

Joddå, men ingenstans stod att du synat handsken för ev problem.

Tja, då har jag nog inget mer att tipsa om...

/M

Sorry

Skulle varit mer tydlig att jag hade fler handskar, så jag kunde bygga fler kompletta härvor.

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
1, 2, 3, 4   >>
6313 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande