| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MBE-problem som har passerat Murphy för länge sen
|
6313 besök totalt |
Det var deras box jag fick leverad till Mantorp
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||
ja boxen.... men jag menar att det andra.... typ spridare osv..... för ett sprut består väl av fler komponenter än enbart en box??? För annars har jag nog kommit på ditt problem
|
||||||||||
|
Imorgonh blir det en tur med box och kabelhärva till KTH för ytterligare test.
Denna gång vill jag se med egna ögon att det funkar och inte bara höra det på telefon
||||||||||
|
|
||||||||||
|
Verkar ju helt stört.
om jag har förstått det hela rätt har du prövat i din bil med 2 st olika boxar (eliminerar felaktig box) 2 st olika kabelhärvor med olika handskar (elminerar kabelhärve/handske/givare) Är kabelhärvan i bilen nybyggd eller har den funkat tidigare? Men bägge boxarna fungerar m.ao. på KTH och i en annan bil. Antar att det är samma version av pinlayouten de är byggda efter. Minns inte att det var några direkta konstigheter med att bygga en kabelhärva till MBE sprutet. Den vi byggde till testcellen fungerade utmärkt. Det enda det kan vara är att du trots allt har missat något när du byggde härvorna (olika MBE pinlayout?) eller att det är nått slumpmässigt fel som har visat sig på ett väldigt konstigt sätt. Problemet är m.ao. att boxen tror att drivspänningen är 10V och därmed blir det knas med någon kompensering, t.ex. för spridarnas öppningstid (om nu MBE har det). Trots att den inte är 10V egentligen utan 12.8-14V mellan + och jord i handsken. Kan vara värt att pröva med en annan dator för att utesluta det också. Inte för att det löser problemet men det eliminerar iaf ytterligare en grej. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Problemet uppstod först när vi skulle lasta av den på Mantorp. När vi lastade på den på onsdagskvällen funkade den och hade såvitt jag förstod funkat vid mappning och nåt race innan dess.
På torsdag f.m. när bilen skulle lastas av var den totaldöd. Sedan dess har den varit död, förutom att den vaknade till en kort stund på tors. e.m. när den fick en ny box, men sedan lika död med den nya boxen också. Trots två dagars bytande av prylar och testande startade den inte, annat än på startgas och till slut inte ens det. Hela tiden med felaktig spänning i boxen, så hemfärd fredag kväll utan start. Sedan dess har Anders alltså byggt ny kabelhärva ett par ggr, varav en minimalistiskt, ny datakabel, etc. Boxarna funkar i ett par andra bilar, utan problem. Mysko... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||
Det stämmer! Företaget startades av tre stycken Lucas anställda!!! De har jobbat mycket med TVR som är välkända för sina driftsäkra produkter http://www.mbesystems.com/history.htLite löjligt att dra upp det men det är faktiskt rätt komiskt
Styrsystemen är helt okej. Om än inte de mest användarvänliga. Detta var ju lite över det vanliga i problemväg. Fast ju mer man pysslar med eftermarknadssprut destå mer älskar man Bosch Motronic serien. Synd bara att de är lite knepiga att mappa om och att Motorsport Motronic kostar massor. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||||
|
Bilen har gått med detta system (och kabelhärva) i ett par tävlingar samt mappningar fram till Mantorp-tävlingen.
Efter det så har Lucas och Murphy ingått en pakt med Hin Håle och dom slåss inte bara mot min själ, utan om hela j****a kroppen
||||||||||
Jo! Kenneth känner jag till, men detta har nog t.o.m passerat honom
||||||||||
Jag hade ingen aning att BMW M3E30 gjordes på licens av Lucas
||||||||||
|
har funderat....
Ni säger att motorn är död osv med ursprungliga kabelhärvan, och med ny box så starta den knapppt för att sen va död igen. och med kths härva är allt frid å fröjd, även spänningen. och med den nya härvan till bilen, är bilen också totalt död? eller är det bara spännigen som är fel ? Samt den nyaste som är minimal (+,-,data) så är spänningen fel? om man bortser från faktumet att spänningen är fel med den minimala varianten av härva så tyder ju allting på att nån komponent i systemet är trasig och ligger och kortsluter. Tex en givare som kortsluter +5V signal referens, iom att MBEt säkerligen har strömbegränsning på den kanske det leder till följdeffekter, tex att spänningen begränsas för A/D-omvandlaren som mäter spänning. Samt då att +5V inte finns vilket gör att många givare inte alls vill lira
Jag gissar på att nån komponent i bilen är trasig, spridare,givare,tps eller dyl. Allt tyder på det eftersom du byggt två kabelhärvor. Det som talar emot min hypotes är som sagt det faktum att spänningen blir fel även med den minimala kabelstammen, men jag väljer att bortse från det i nuläget och misstänker bara en stor dos "hell-meck" på den manövern.
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||||||
Kul att man fortfarande lär sig saker vid din höga ålder
Lucas var bara inhyrd som drivlinekonsult när M3 E30 togs fram och sedan tillverkades
Hade iofs ett finger med i lita andra komponenter oxå tror jag... _________________ Jonas Edling |
||||||||||
Nu har jag inte MBE-schemat framför mig men taget ur minnet (Enl MBE:s egna schema) + på 52 Jord på 7, 50, 51, har för mig att det var nån runt 26 också. Data på 7, 10, 12 ,46, 47, 48 och nån på runt 28 eler liknande. Hur som haver så har bilen funkat med den första härvan som var kopplad exakt likadant
||||||||||
Är det chassijord på samtliga dessa elelr är det någon som är till givarna? Förstår inte varför man ska ha så många ut/ingångar som ska till samma ställe annars... _________________ Jonas Edling |
||||||||||
Samt med Erik:s härva i hans bil.
Bilen startar ej nu
Japp
Jag har mätt alla komponenter och även kopplat ur en i taget för att kolla på ev. förändringar. Givarna som används är: TPS, Lufttemp, Vattentemp. Utöver detta är endast spridare, Tändspole och pumprelä inkopplat.
Hellmeck är det jag hållt på när ev. lust fallit på
||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
MBE-problem som har passerat Murphy för länge sen
|
6313 besök totalt |