| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
MBE-problem som har passerat Murphy för länge sen
|
6313 besök totalt |
Lucas du vet
Man använder dessa även till att jorda givare etc T.ex Nr7 är för vanlig chassiejord/datakabelskärm samt nr1 i comportskabeln samt lufttemp (tror jag det var) _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
|
Jadu.. Det känns ju faktiskt omöjligt att lösa såhär på internet. All felsökning som man kan tänka sig är ju gjord
Känns som att det enda som finns kvar att göra är det mest tråkiga: dvs kasta all tidigare dokumentation på elsystemet till bilen och börja om från början, lugnt och metodiskt med att göra ytterligare en helt ny. En manöver som känns oändligt dryg att utföra.
Men just när det gäller elsystem och logiska flödescheman osv kan man bara felsöka till en viss gräns, för efter ett tag börjar man ofta snurra in sig i nån tanke-loop som gör att man begår samma misstag om och om igen eller ännu värre lyckas skapa nya fel när man tror att man kommit på en oändligt intelligent lösning. Hehe. Så funkar det iaf för mig. och när man nått det stadiet är kanske enda utvägen att börja om på helt blankt papper. Jag hoppas att det löser sig! tyvärr är nog mina tips slut
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
om vi inte löser detta imorgon på KTH, så lovar jag att sticka ett spett rakt genom boxen och ställa upp den vid vägen som dom dära kannibalerna som krympte huvuden gjorde.
Sen ska jag skicka tusen virus till MBE som gör att allt dom gör kommer att fungera. Det borde ge dom huvudbry
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||
Då har du problemet där, du måste ha en triggergivare inkopplad för att få motorn att gå
Skämt åsido, fy f*n vad det är surt med äckliga elfel. Och när man väl kommer på vad det är som spökar så idiotförklarar man sigsjälv som inte kommit på vad felet var tidigare. Nästan så att det är bättre med rent mekaniska fel
_________________ Jonas Edling |
||||||
|
Kan man testa att plocka bort alla di däringa jordanslutningarna en efter en (lite beroende på hur relevanta dom är) för att se om spänningen ändras. Jag tycker fortfarande att det borde finnas en krypström mellan + och någon jord innan boxens mätning, där det då försvinner någon volt.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Jag har provat att klippa en jord i taget
||||||
Det är ju testat med två olika boxar, som dessutom fungerar i andra bilar. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
Jo, men det kan ju vara så att de andra boxarna klarar av felet "en stund" innan de bestämmer sig för att lägga av. Har för mig jag läste att en av de nya boxarna fungerade en stund och sen la av även den? Kan tillägga en liten anekdot: mina kära far, som har en 968 ståendes och som körs lite för sällan, hade ett döende batteri som sög i sig all laddning, så spänningen i bilen låg runt 10V. Han bestämde sig för att köra bilen för att hitta ett batteri som fysiskt passade (obs detta är i Frankrike där 968-or är ytterst sällsynta). Styrdatorn hade inga problem med 10V spänning - en stund..efter sådär 5 minuter så var det gonatt, dvs. han hann inte så långt, som tur var. Därav min observation att de står ut med problemet en stund. Visade de andra boxarna 14V eller visade de också 10V? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
|
Lucas har delvis lämnat byggnaden
Boxen har helt sonika valt att vägra kommunicera genom den typen av kontaktkonfiguration som den alltid har gjort och bestämt sig för att numera välja den specifika mappningskabeln från MBE
Skillnaden består i att MBE-kabeln har 2st motstånd inlödda mellan valda pins(Iövrigt lika), Men jag har inte riktigt förstått varför. Hur som haver så visas numera korrekt antal Volt på skärmen, Men biljäveln vill inte starta ändå
||||||
|
|
||||||
|
GRYMMMTT!!
Så.. framgick det vad som var fel ? Eller blev det här klassiska. PLockar isär allt i molekyler å sen sätter ihop det igen så funka det? _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
Vi gillar ju att se dig iaf i depån
|
||||||
som ovan skrivet "Boxen har helt sonika valt att vägra kommunicera genom den typen av kontaktkonfiguration som den alltid har gjort och bestämt sig för att numera välja den specifika mappningskabeln från MBE" Sen är det bra att stoppa i säkringen till spridarna, när man väl fått dataöverföringen att funka
||||||
ojdå, vet inte om det är bra eller dåligt... Nu är han säkert tillbaks hos mig igen mao
Har du kommit på vad det ursprungliga felet var? För mappningskabeln slöter väl bara kommunikationen mellan mbe boxen och datorn? Borde väl isf inte inverka på att motorn startar? När blir det mappning igen? Med alla vippor på plats? Ska bli spännande att se om det kan bli fyrsiffrigt
_________________ Jonas Edling |
||||||
Det två motstånden sitter i serie mellan +5v (pin 4) och 0v (pin 5), skapar en spänningsdelare som lägger en lagom nivå på Ignition Trim (pin 7) & Fuel Trim (pin 6). För att signalerna IT o FT inte ska "ligga i luften" så behövs motstånden. Jag har också ibland kört med en kabel som saknar motstånden, utan problem. Denna kabel med motstånd använder man enbart om man saknar MBE's Mappingbox (med tre rattar för fuel, ingition o boost). Har man boxen så går istället IT, FT och BT till potentiometrar i denna. Mappingboxen från MBE är svindyr, det går lika bra att bygga en själv för två hundra spänn - den är ganska bra att ha vid mappning. På mappingboxens ena sida ansluts en fullkopplad rak kabel mot MBE-boxen, på andra sidan en kabel som enbart har pin 5, 2, 3 inkopplade. Förövrigt, att använda en vanlig RS232 kabel (köpt i butik, tex) direkt in i MBE's dataplugg är inte att rekommendera, man kan bränna både mbe-box o dator. och sen lite offtopic: Ni med MBE, kom alltid ihåg att koppla ur kontakterna till spridarna och direkttändspolen när ni meckar med "Engine Settings". Att glömma det kan betyda att boxen får åka på renovering i England då alla drivstegen säger upp sig (been there, done that...) Eventuellt har också tändspolen och spridarna gjort sitt. När man laddar ner Engine Settings till boxen så ställer MBE alla utgångar höga en stund, stegen klarar inte att ha belastning ikopplad då. _________________ Johan H |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
MBE-problem som har passerat Murphy för länge sen
|
6313 besök totalt |