Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
BMW 2002 -75, Val av stötdämpare.
2724 besök totalt
Nydell
Skåne
Här sen Mar 2005

Ny på att skriva
inlägg i forumet

Trådstartare

Hejsan

Jag håller på och ska köpa ny stötdämparsatts till min bil, och jag har nån alternativ och behöver hjälp att välja

ALT 1. Gula koni ställbara med H&R fjädrar sänker 30mm.

ALT2. H&R Cup Kit Suspension, BMW 2002 "Stage 3.5 Cup Kit Suspension In their endless quest to ensure the ultimate driving performance, H&R introduces their new Cup Kit suspensions. Every kit is specifically matched custom valved, shortened shock and spring set, distinctively designed to pro"

Vilka kommer att passa bäst i bilen, bilen kommer att rejsa landsväg samt banträffar när den är klar så komfort är ingen hög prioritet.

Stockholm
Här sen Aug 2006

Jag är också ute efter ett äghållningskit för min 2002 tii. Har hört lite med G partners AB och fick ett pris på runt 8000kr på kompletta ställbara coiloverdämpare med fjädrar till min bil spaxperformance. verkar ganska vettigt att kunna justera själv så tt man kan laborera rätt. Någon som har erfareneheter av spax?

www.bavaria.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002

Åker själv bilstein sprint på min 02 och är väldigt nöjd med dem. Funkar ihop med allt från sänksatser till hyggligt hårda fjädrar och både i vått och torrt. För race på torrt är de lite mjuka, men för banträffar så funkar de Väldigt bra. Inte justerbara, men heller inget att skruva bort sig på.

Ang Spax så har jag tyvärr hört en del negativa kommentarer om kvaliteten..?

Skanör
Här sen Jul 2006

Jag tänkte att H&R dämparna borde vara rätt bra iom att de är "gjorda" för bilen?
skitsamma om de är stenhårda gutt på asfalt =P

Sen går det att ens tänka på besiktning med sånna hära på?

BMW e30 2d 320/325 trimkam
Citera
Marcus S
Jönköping
Här sen Mar 2006

Skall väl inte vara några probs med besiktning, bara fjädrarna inte hänger löst vid upphissad bil.
Bilstein är nog ett bra alternativ. Skulle jag byta nu blev det Bilstein modifierade av Sellholm för att
matcha bilen/fjädrarna.

Bmw 328 coupe -95
VW Golf GTE
Skoda Enyaq
VW Caddy -16
Citera
Anders Carlsson
Stenungsund
Här sen Nov 2002

Forza i alingsås kan modifiera bilstein till rätt värde, dom kan tipsa om fjädrar också.

Du kan även få goda tips och råd av Lennart på 02-depån i Kågeröd

Google är din vän :-)

Skanör
Här sen Jul 2006

Google är defenetivt en vän.

Det är med hjälp av google jag hittat det jag hittat, och har även hittat 02depån tidigare.
Tänkte köpa huv nya skärmar etc av honom.

Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003

Jag har både åkt med i och kört många bilar som har H&R's cup-kit monterat (dock ej BMW), detta tycker jag fungerar väldigt bra för pengarna. Men det brukar väl i.o.f.s. gula Konisar också göra ett säkert kort båda två med andra ord.

Skåne
Här sen Dec 2002

J.Nydell skrev:
Google är defenetivt en vän.

Det är med hjälp av google jag hittat det jag hittat, och har även hittat 02depån tidigare.
Tänkte köpa huv nya skärmar etc av honom.

Jag köpte huv, baklucka, dörrar mm på ebay, till mindre än halva priset inkl frakten från tyskland. (iofs så tillverkar ingen dörrar här i sverige vad jag känner till)

Jag ska oxå byta dämpare på min 02, iofs med e28 upphängning men ändå...
Just nu sitter där bilstien sprint men jag funderar på ett byta ut det till ett justerbart kit. Dvs både justerbara dämpare och fjädersäte
Hur prisvärt är ett leda? Det handlar ändå om en skön slant ca25K.

Skanör
Här sen Jul 2006

Jag vet en som tillverkar dörrar här i sverige 3500kr st ska dem ha, kan bifoga länk när jag siter vid min egna dator.

Hur mycket fick du ge för skärmarna st, huven osv?

om jag beställer H&R kommer jag beställa från USA och ge ca 6000KR för settet vilket jag tycker är väldigt prisvärt då de kostar 10600resp 14000 hos de företag jag kollat med här hemma.

Jag har tänkt att byta ut hela bakaxeln etc så jag får diffad och kan ställa camber och så. Bör jag göra detta innan jag skaffar dämpare eller de kommer passa ändå?

Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002

Dörrar 3200skr paret, baklucka 750skr och huv 980skr, grupp 2 breddare 1400skr. Priserna är vad jag fick ge på ebay...så det kan variera från gång till gång. Tyvärr har jag inte hittat någon som har skärmar ännu, spec eftersom jag behöver dom inom mkt snar framtid.

Hur passformen är lär jag märka nästa vecka iofs så ska mina grejor sitta på en rejsbil och då är det ok med vissa små def

Stockholm
Här sen Aug 2006

J.Nydell skrev:
Jag vet en som tillverkar dörrar här i sverige 3500kr st ska dem ha, kan bifoga länk när jag siter vid min egna dator.

om jag beställer H&R kommer jag beställa från USA och ge ca 6000KR för settet vilket jag tycker är väldigt prisvärt då de kostar 10600resp 14000 hos de företag jag kollat med här hemma.

Jag har tänkt att byta ut hela bakaxeln etc så jag får diffad och kan ställa camber och så. Bör jag göra detta innan jag skaffar dämpare eller de kommer passa ändå?

Jo, jag kolla priset i USA jag me. Faktiskt ganska så billigt. Vi kanske ska gruppbeställa istället. Men någon som har erfarenheter från Spax då? E det prisvärt?

www.bavaria.se
Citera
J.Nydell
Skanör
Här sen Jul 2006

man_dizel skrev:
J.Nydell skrev:

Jo, jag kolla priset i USA jag me. Faktiskt ganska så billigt. Vi kanske ska gruppbeställa istället. Men någon som har erfarenheter från Spax då? E det prisvärt?

Grejen är att jag vill komma undan skatter och moms osv, så jag beställer i så fall hem till kompisar som bor i USA och sen kan de skicka de som gift lagom till min 20års dag nästa månad =D

Men till ett annat problem, om jag ska byta bakaxel osv för jag vill kunna ställa camber/toin out osv bak ska jag göra denna modifikation innan jag köper dämpare eller det spelar inte någon roll?

Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004

Du vet om att en gåva från utlandet bara får ha ett värde på 500 kr va? Är paketet lite större så kommer du med största sannolikhet att åka på tull och moms.

Porsche 911 C4 -99
Lotus Esprit -85
Alfa Romeo 1750 GT -70
Citera
J.Nydell
Skanör
Här sen Jul 2006

Thor skrev:
Du vet om att en gåva från utlandet bara får ha ett värde på 500 kr va? Är paketet lite större så kommer du med största sannolikhet att åka på tull och moms.

Man kan inte ta till o moms på nått som är gratis, sen kan grejerna vara uppackade osv = använda.

Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

man_dizel skrev:
...Någon som har erfareneheter av spax?

Ja, tyvärr.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

KONI:sar: På mina gatbilar brukar jag sätta Street Sport (gula) i fram och Street Special (röda) i bak.

Citera
man_dizel
Stockholm
Här sen Aug 2006

ice skrev:
man_dizel skrev:

Ja, tyvärr.

ja men berätta då
Va har du haft för erfarenheter då?

www.bavaria.se
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

man_dizel skrev:
ice skrev:
man_dizel skrev:

Ja, tyvärr.

ja men berätta då

Att bli stående med justerratten i näven och en pöl hydraulolja på garagegolvet.

Citera
man_dizel
Stockholm
Här sen Aug 2006

ice skrev:
man_dizel skrev:
ice skrev:
man_dizel skrev:

Ja, tyvärr.

ja men berätta då

Att bli stående med justerratten i näven och en pöl hydraulolja på garagegolvet.

Jasså, berodde det på något läckage eller kanske någon deffekt dämpare av något slag? Jag har ju sett folk bygga sina eglan coilovers med gängade rör och sånt. Man blir ju lite sugen men har svårt att hitta såna rör och fjädrar i Sverige. Kanske om man skulle tillverka själv på något sätt.

www.bavaria.se
Citera
Thor
Sundsvall
Här sen Feb 2004

J.Nydell skrev:
Thor skrev:

Man kan inte ta till o moms på nått som är gratis, sen kan grejerna vara uppackade osv = använda.

Tyvärr så har du helt fel, jag vet av egen erfarenhet . Om du inte tror mig så är det bara att läsa reglerna på Tullverkets hemsida, det har jag gjort.

Porsche 911 C4 -99
Lotus Esprit -85
Alfa Romeo 1750 GT -70
Citera
Skruva banåkabil
2724 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande