Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hjulbas och Spårvidd
3459 besök totalt
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Hjulbas och Spårvidd

Vad är teorierna för bankörningsoptimal spårvidd och hjulbas? Skall man ha smalare eller bredare fram?
Beror väl lite på bana, men på en svensk "medelbana"?

#24, #64, #88
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Ingen som har någon åsikt om lämplig hjulbas?

#24, #64, #88
Citera
Joakim Bonér
Stockholm
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:

Det verkar dåligt med sånna... Och själv har jag ingen aning!

Mantorp
Här sen Nov 2002

AndersY skrev:

"En kille jag känner, som borde kunna svara, skriver just nu på en bok så han har inte tid..."

Förlåt...hihi

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Hjulbas och Spårvidd

AndersY skrev:
Vad är teorierna för bankörningsoptimal spårvidd och hjulbas? Skall man ha smalare eller bredare fram?

Hej Anders!

Det har väl mer med viktfördelningen att göra vilken spårvidd som gäller för att balansera fram och bak.

Lång hjulbas är väl att föredra, F1 t.ex., men blir en kompromiss avseende smidigheten. Kortare hjulbas ger ju kvickare reaktioner.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Formler, Daniel, formler!

#24, #64, #88
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:

Lång hjulbas är väl att föredra,

Näe ....

Det som det mesta beror på en massa olika faktorer naturligtvis och en av dom viktigaste är körstilen (om nu chauffören inte heter M.Schumacher eller någon annan som klarar att ändra körstil beroende på bil).

Mina egna erfarenheter från just hjulbas kontra spårvidd kommer från Kart (där det är en av dom få saker man kan laborera med) och -81 var både Thomas Danielsson och jag fabriksförare för Swiss Hutless och var hos fabriken och provade ut kartar. Det slutade med att vi åkte lika fort men med helt olika chassien, Thomas valde en lång och smal medans min vart kort och bred..... dvs thomas hade en mjuk körstil med rull in i kurvan och då passar det bättre med lång hjulbas medans min körstil är mer attack med antingen full broms eller full gas och då vill man ha en kort hjulbas som är lätt att få runt och behöver en bred spårvidd för att inte välta.

Men som sagt inget är bättre än det andra utan bara passar olika bra för olika förare.

Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002

Fredrik - SLC skrev:
Daniel Bengtsson skrev:

Lång hjulbas är väl att föredra,

Näe ....

Men som sagt inget är bättre än det andra utan bara passar olika bra för olika förare.

Jag skrev det lite vacklande, eftersom jag själv kör 911 som har en relativt kort hjulbas, så självklart är min personliga preferens en kort hjulbas!

Fredrik, du som har gedigna rallyerfarenheter. En kort hjulbas är väl snabbare i skogen, även om det kan bli lite väl vilt ibland???

I F1 har ju trenden visat att längre hjulbas är snabbare med det reglemente som gäller där.

En fördel är att lastförskjutningen i längsled vid bromsning minskas och därmed kan man bromsa något bättre.

En annan är väl att pitchdynamiken blir lite lugnare med en längre hjulbas.

Anders, formler kör jag inte för jag har inte tiiiiid... Mycke nu sista veckan innan semestern, speciellt med att fixa upphandling av nytt H&R chassi till Porky.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Daniel Bengtsson skrev:

Fredrik, du som har gedigna rallyerfarenheter. En kort hjulbas är väl snabbare i skogen, även om det kan bli lite väl vilt ibland???

Samma sak där... Olika saker olika bra på olika saker....

Har kört Sierra XR4x4 med LÅÅÅÅNG hjulbas..... jätteskön när det gick snabbt +150km/h i skogen men ett lok på byngelvägarna.... Och så har jag kört Starlet och Suzuki som är riktigt korta.... Och dom kan man kasta omkring lite hur som helst.... fast man var inte så ledsen att dom inte toppa +200Km/h för där var dom inte så stabila....

Men rallyvägar är ju oftare krokiga än snabba så där är nog det att föredra med korta bilar typ Peugout 206WRC...... fast dom har ju lite stabiliseringshjälp av sina aktiva diffar osv..... sånt var ju inte ens uppfunnet när en annan körde

Men i korthet.... är man lite nervöst lagd så är lång hjulbas att föredra eftersom det ger en lugnare bil.... medan om man vill åka fort i tvära kurvor så är en kort snabbare..... Kan man ha variabel hjulbas

Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

AndersY skrev:

Det viktigast är väl att inte ändra på måfå på en standard chassi med orginal hjulupphängning med spindlar osv.
Det är ju populärt bland "Tidningen bilsport" läsare att häkta på fälgar med offset 5 kanske och bredda en bil 20cm per axel. Vad jag har förstått så kan detta leda till helt andra chassireaktioner än vad man har räknat med. Har 7,5 breda fälgar med et 30 på på min maskin. Det ändrar spårvidden med +2,5cm per fälg. I mitt fall så är detta pga bredare fälgar (6tum ung. Orginal) och jag har ju fälgarna för att få på Pzero däcken men mycket mer skall jag inte bredda iaf.

Hur ändrar man hjulbasen på en vanlig bil?
Exempel på skillnad vid längre hjulbas. Alfetta GTV vs Alfa 75.
I grund o botten samma chassi. 75:an har styvare chassi trots 4dörrar och ung 10cm längre hjulbas. På bana så är reaktionen att gtv:ns chassi är kvickare men lynnigt på gränsen. 75:an är kvick pga styvt chassi och lugnare på gränsen. Sen skiljer det nästan 10 år på konstruktionerna sinsemellan så nånting lärde man väl sig.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Allmänt banåkaforum
Hjulbas och Spårvidd
3459 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande