| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Konstigt slitna R-däck
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9808 totalt) |
|
Konstigt slitna R-däck
Jag har nu lyckats köra slut på mina bakdäck, men det är en sak som bekymrar mig. Om ni tittar på den ena bilden som är mest slitet, så undrar jag, hur kan det slita så pass mycket endast på mitten? Jag har kört med ca 1.8 - 1.9 kg kalla. Nedan bild är vänster bak
Nedan bild är höger bak och även här kan man se att det sliter lite i mitten
och denna bild visar det ena framdäcket som fortfarande är skapligt, eller?
_________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
|
Det är A038or eller (dimension?)?
Har du letat efter det snabbaste däckstrycket eller bara kört blint? Med tanke på hur lätt bil du kör kan jag inte låta bli att fundera på att trycket låter väldans högt. Själv siktar jag på under 2 varmt och det är Toyo R888, med de torra A032or jag körde innan var det ännu lägre tryck som var lämpligt (205/50-15 iofs). I mitt fall blir det att börja med 1,5 kallt och sen får jag pysa lite. Höga tryck ger mer värme i däcksytan (men kan vara enda sättet att få värme i kontaktytan i vissa fall) och låga tryck ger mer värme i stommen. Edit: men du har väl egenterligen inte så extremt mycket mönster kvar i kanterna bak. Jag har sett värre knasiga slitage på mina egna. |
||||
|
Håller med, jag med min 1100kg FWD häck ligger runt 1.5 fram och 1.6 bak, och då brukar jag ändå få pysa ut luft senare.
Har du kollat varmtryck någon gång? _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Woooh,
det är tokhögt!
Ner till ~1.2 med R-däck är inte konstigt på en lätt bil t.ex. Seven. 1,4 -1,6 har jag kört på en standardbil i långlopp. Men det är ju varmtrycket som är mest intressant att kolla, du vill inte ha över 2 iaf gissar jag. |
||||
Det där är inte nödvändigtvis sanning i alla tillfällen (bara för att arkivet ska vara accurate). Jag är tvungen att köra t.ex. mellan 1.5 och 1.6 i kalltryck för att få upp temperaturen i mina däck och aningen lägre bak, och det har troligtvis med att göra att jag har 205 breda däck, aningen överstyrd tendens (eller tung högerfot). Även om det är högt tryck slits de väldigt jämnt tycker jag. Så det kan definitivt variera beroende på applikation, körstil, balans och total däcksbredd/vikt. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||
|
Har oxå problem med att det har slitit på mitten av ena bakdäcket under säsongen.
Naturliga tanken blir ju att man haft för mycket luft i så att däcket "putat" ut på mitten. Man jag har fått förklarat för mig att det kan även bero på rotationskraften. Tack vara att man har ganska så breda bakdäck så slungas mitten av däcket ut mer än kanterna...Fattar ni vad jag menar... ?
det kanske inte är nått fel att däcket är slitet på det viset...det bara blir så. För lufttrycket måste man ju styras efter greppet & inte hur däcken slits...eller??? Vad har du för ålder på däcken? Mina är från 00. Kan det ha nån roll? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21
|
||||
|
Sliter man mitt i som på bilden har man för högt tryck!
Jag kör på min CSL(1520kg tjänstevikt) 1.6-1.8 kalla( kör på Michelin cup r-däck). Detta ger en perfekt slityta samt ett jäkla grepp när det får temp, de ligger då varma på 2.0-2.2 varma runt om, således går de alltid upp 0.4 som jag kör min bil. I övrigt tempererar man ju sina respektive däck väldigt olika beroende på hur man kör, särskilt i regn bör man ju inte vara allt för försiktig om man vill gennerera lite temp(grepp) i cup däcken. _________________ Mvh/Göte Sjögren |
||||
Det är Yoko A048R LTS i 195/50*16 och 225/45*17 Det "slet" snett väldigt snabbt, så jag hann knappt reagera. Det hände på Gelleråsen med Thed och Richard.
Anledningen till däcktrycket jag har, det är en rekommendation från Lotus motorsport. jag tycker själv det verkade vara lite högt. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
Jag har en Biltema lufttrycksmätare, men jag är osäker om jag verkligen har kollat varmtrycket efter ett pass. _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
|
Jag kollade runt i depån under MGCCs KM4 på Ljungbyhed härom helgen.
Många (inkl. jag - fram till den dagen) kör på Toyo R888 och har exakt samma slitage som du. Det beror, som flera här redan konstaterat, på (för) högt tryck. Att jag satte "för" inom parentes beror på att jag varit tvungen att ha nära 2 kg i kalltryck (blir ca 2,2 varmt) för att få någon som helst temperatur - och då har det ändå krävts höga yttertemperaturer (gärna över 25 grader C). Därför har jag nu bytt till Yokohama A048 (med bedrövligt resultat så här långt ) och de kommer väldigt lätt upp i temp.
Jag fick sänka från ca 1,7-1,8 kallt till 1,5 kallt (ljummet) för att få grepp och då kom bakdäcken upp i ca 70 grader (fram strax under 60...). Varmtryck var då 1,8 runt om. Efter tävlingen glömde jag förstås att fylla på med luft och tyckte bilen kändes tung och trögstyrd - inte så konstigt när det visade sig att kalltrycket nu var 1,3 bar
Att jag så här långt upplever att Toyo R888 har betydligt bättre grepp än A048 trots låg temp är underligt - jag hoppas att A048orna blir bättre när jag slitit lite mer på dem... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||
Skumt jag upplever mina 048:or som bäst när de är nya; på Knutstrop och Kullen i våras när de var nya var greppet enormt, sen tycker jag det har mattats av men inte till att bli dåliga
_________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Det är alltså fler än jag som kör "blint" som Niklas sa.
Är det därför som jag upplever en dåligt grepp eftersom jag har för mycket luft och kör därmed inte på hela slitbanan utan bara i mitten? _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
Ett klassiskt slitage på Toyo R888 (och även vissa andra) är kraftigt slitage 1/3 in från ytterkanten. Jag får det på VF på Kinnekulle även fast trycket är som snabbast. Men snabbaste inställningarna behöver inte vara samma som ger jämnt slitage
I mitt fall vill jag inte gå över 2 bar "varmt" (dvs tillbaka i depån). Det kan inte vara så att Lotus Motorsport föreslagit 1,9bar men inte sagt nåt om varmt/kallt? Det skulle jag i så fall tolka som brukstryck (dvs "varmt"). |
||||
Detta svaret har jag fått efter att jag frågade vilket tryck man skall ha på bana: With regard to tyre pressures I am still working on this but have not got a recommendation other than what we list in the service notes or customer hand book. Please note though there is a small error/change in the customer hand book data. Fronts should be set at 1.8 bar and rear 2.0 bar cold _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
|
Skriver man i handboken så gäller det gatkörning tänker jag mig?!
Det är ju faktiskt inte en racingbil. DU får göra som de flesta här, testa dig fram. Nu har du haft för högt tryck med tanke på slitaget.
|
||||
|
slitna R-däck
Här ser man hur viktigt det är att ha en däcktemperaturmätare. Den sparar in sig fort, kostar 1700 kr och ger direkt utslag om hjulinställning och slitage. Det är värdefullt vid alla ändringar ex ändring av dimension, märke, gummiblandning mm. Min erfarenhet är att det sällan är däckets fel oavsett märke utan yttre omständigheter som ger ett snabbslitet/sämre fäste. Tryck och temp hänger ihop och det räcker inte alltid att bara gå efter trycket, då ser man slitaget först när det är försent. Martin orionracing.se återförsäljare av Yokohamas R-däck _________________ Martin Fridholm - |
||||
|
Re: slitna R-däck
Tror du är helt rätt ute. Jag pratade med en kille (nämner inga namn) som kör STCC för ett tag sedan, han snackade om 1,5-1,6 bar men det var inte det primära man gick efter. Tydligen så skulle det skilja 15C på ytter och insidan av däcket för att det skulle greppa optimalt. Tycker dom flesta här på rejsa pratar om däckstryck hela tiden, men det är väl i princip omöjlig att säga att just det däckstrycket är rätt? om man tex kör med ca 1-2 grader camber så ska man väl ha ett relatvit högt tryck för att däcket inte ska vika sig. I STCC kör dom i vissa fall med -7 grader camber, och då måste man väl ha ett lågt tryck? Bara lite funderingar, jag kanske är ute och cyklar... _________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||
|
Re: slitna R-däck
Visst är tempen bra att gå efter men trycket räcker långt när man kört in sig på ett däck (det tar ju en uppsättning att lära sig i alla fall eftersom det inte bara är slitaget utan även balansen, instyrning mm som ändras med däckstyp). I alla de lägen som däckstempen inte blir högre än fesjummen (nästan trevligt att låta handen ligga kvar ett tag) så är det ju lite svårt att gissa om trycket skall upp eller ner, eller om det bara körs för långsamt. |
||||
![]() |
Däck för banåka
Konstigt slitna R-däck
|
1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (9808 totalt) |