Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Tips på motorlyft önskas
1, 2   >>
7041 besök totalt
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tips på motorlyft önskas

Märkte idag att det är gängpaj på några pinnbultar till grenröret så däri kanske förklaringen ligger till att jag tappat lite laddtryck.

Har tagit en sen semester och bland annat tänkt köra på Sviestad nästa vecka men nu ser det ut som man får meka istället. Lika bra att byta lite annat när toppen ändå ska lyftas.

Tänkte investera i en motorlyft men ville först kolla med er om det finns någon modell som rekommenderas eller kanske bör undvikas?

Går visserligen att ta bort toppen utan lyft men jag har så kass rygg och tänkte som så att den lär säkert komma till användning fler gånger. (man kör ju Ford )

Funkar t.ex. Biltemas modell tillfredställande?
Har ju en av deras garagedomkraftar som visserligen lyfter bra men den är ruskigt okänslig när man ska sänka bilen. Är deras motorlyft måhända likadan?

Old school
Helsingborg
Här sen Apr 2006

stabilitet!

Det jag kollade efter var just att det går att sänka långsamt och med full kontroll. Något som också är bra att tänka på är att det sitter låga hjul på benen som går under bilen, racebilar brukar ju vara lite lägre. (men har du väldigt ojämt golv måste du kanske ha större hjul)

Kolla också att den känns stabil och att det går att skjuta ut armen tillräckligt.
Tyvärr är jag inte vid mitt garage nu men jag ska kolla vad min heter så fort jag kan.

Skåne
Här sen Dec 2002

Biltemas lyft funkar ypperligt, där är bytt en 150-200 maskiner med den lyften jag har utan några bekymmer

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Biltemas funkar faktiskt. Inte alls lika våldsam vid nersläpp som domkraften. Speciellt den lilla är ju riktigt jäkla elak.

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Tackar så mycket för svaren

Det där med höjden på benen hade jag förbisett helt och hållet så ska tänka på det. thumbs up

C

Här sen Feb 2003

ja "våra" cossies brukar ju vara rätt så låga så det bör väl mätas innan. har svurit många gånger då man lånat motorlyft eller domkraft att den inte går under. då får man köra upp på ett par plankor eller ställa skiten på pallbockar.

mvh C

M3Jonas
Färingsö
Här sen Dec 2002

Många gånger brukar man väl ändå ha bilen stående på pallbockar för att kunna komma under bilen och kunna lossa växellådan.
Kolla att det går att lyfta så högt att du kan lyfta motorn över grill/framdelen av bilen utan att behöva sänka ner bilen.

Skänninge
Här sen Maj 2003

Biltemas kan jag också lovorda.. en kompis lyfter en gammal pontiac 400 motor inkl. växellåda med en sån.
kommer inte ihåg hur långt ut han har armen, men med tanke på hur bilen ser ut så bör den nog vara utskjuten en bit för att nå.

Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Kom på att jag behöver en momentnyckel till toppen också, hur är det med Biltema på den fronten?

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Andreas A skrev:
Kom på att jag behöver en momentnyckel till toppen också, hur är det med Biltema på den fronten?

Bauhaus säljer individkalibrerade momentnycklar för ~ 500 SEK.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
P-son
Höör
Här sen Jun 2005

harald nyborgs !!! thumbs up

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

Jag kör Biltemas, den rockar - har lyft massor med Imprezamotorer - och som sagt, returen är mjuk och lugn, precis perfekt när man gör det på egen hand.
Den enda nackdelen jag sett är att den är en smula klumpig - den går inte att fälla ihop.

Jula har en modell som ser väldigt snarlik ut, där benen verkar gå att fälla?

/J

Citera
jonka
Linköping
Här sen Okt 2003

SecretAgentMan skrev:
Jag kör Biltemas, den rockar - har lyft massor med Imprezamotorer - och som sagt, returen är mjuk och lugnt, precis perfekt när man gör det på egen hand.
Den enda nackdelen jag sett är att den är en smula klumpig - den går inte att fälla ihop.

Jula har en modell som ser väldigt snarlik ut, där benen verkar gå att fälla?

/J

På min biltema motorlyft som jag köpte häromveckan går de två stödbenen att fälla upp så att de står nästan lodrätt. Gör ju en del på smidigheten iallafall, men klumpig är den ändå.

Mvh Jonathan

Citera
SecretAgentMan
Surahammar
Här sen Nov 2002

jonka skrev:

På min biltema motorlyft som jag köpte häromveckan går de två stödbenen att fälla upp så att de står nästan lodrätt. Gör ju en del på smidigheten iallafall, men klumpig är den ändå.

Mvh Jonathan

Typiskt Biltema...men å andra sidan har de försämrat motorstativen, det äldre är betydligt bättre (har både det äldre och det nya hemma).

/J

Citera
Magnus L
Umeå
Här sen Maj 2004

Hhar man möjlighet med en I-balk i taket så tycker jag det konceptet är helt överlägset.

--VVTS--
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Fast biltemas nya är ju ett totalt plagiat (på gott och ont). Jag kollade på en som en kompis haft några år. En dyrare variant. Och det var på skruven samma konstruktion. Fast den klarade lyfta mer. Kanske inte helt oväntat dock =)

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Magnus L skrev:
Hhar man möjlighet med en I-balk i taket så tycker jag det konceptet är helt överlägset.

Japp, har sagt till föräldrarna att när de bygger sitt nya garage vill jag vara med och planera.

Blev för övrigt en Bahco momentnyckel till kampanjpris, visserligen ett antal hundralappar dyare än biltema men kunde inte motstå den när jag såg erbjudandet. Säkert inte bättre men det står ju Bahco på den i alla fall.

Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Harald Nyborg har en som är lik biltemas men enligt mig bättre, tror den lyfter mer också. Dessutom nån krona billigare. Lyfte en bussmotor (Mercedes V8) på ca 1 ton med Haralds lyft.
Detta är också ett bra tillbehör jag rekommenderar: http://jula.se/Butik/default.asp?orderId=669976873&url=docs/produk . . . .

P-son
Höör
Här sen Jun 2005

Dagger skrev:
Harald Nyborg har en som är lik biltemas men enligt mig bättre, tror den lyfter mer också. Dessutom nån krona billigare. Lyfte en bussmotor (Mercedes V8) på ca 1 ton med Haralds lyft.
Detta är också ett bra tillbehör jag rekommenderar: http://jula.se/Butik/default.asp?orderId=669976873&url=docs/produk . . . .

precis !!

klarar samma som biltemas maxvikt på sitt yttre läget vill jag minnas

jag kostade på mig en flaska hålrumsvätska och sprutade i alla balkarna, eftersom den inte är lackad på insidan !!

Men den är ganska smidig, tar mindre än en kvadratmeter när det är ihopfälld thumbs up

Brukar: Hyundai IONIQ EV
Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...)
Citera
Dagger
V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

P-son skrev:
Dagger skrev:

precis !!

klarar samma som biltemas maxvikt på sitt yttre läget vill jag minnas

jag kostade på mig en flaska hålrumsvätska och sprutade i alla balkarna, eftersom den inte är lackad på insidan !!

Men den är ganska smidig, tar mindre än en kvadratmeter när det är ihopfälld thumbs up

Nu hittade jag den på deras hemsida som för övrigt kunde varit bättre:
http://www.harald-nyborg.se/merinfo.asp?varenr=3884&n=20100&Ku . . . .
Den har nog stigit lite i pris.

Biltemas:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=102766
Dom ser otroligt lika ut, men kolven på biltemas är klenare. Iofs är det väl sällan man lyfter mer än 600kg

Henrik J
Malmö
Här sen Aug 2005

Har själv den från Harald Nyborg och den är enligt mitt tycke behagligt "lugn" och mjuk vid lyft och sänk samt att den är ihopfällbar vilket jag uppskattar enormt mycket!
Hade lite tur förra året - tänkte köpa den redan i oktober men hann inte så man trillade in på HN 1:e sep och började slanta upp. Då visade det sig att de hade något månadserbjudande under september så den kostade bara 990:- vilket jag kunde stå ut med

BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Citera
Skruva banåkabil
Tips på motorlyft önskas
1, 2   >>
7041 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande