| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bar's Leaks Kylartätmedel, bu eller bä, bra eller a..s?
|
8 besök senaste veckan (11439 totalt) |
|
||||||||||||||||||||||||
|
Vi har fått ett litet problem med 325:an, den trycker ut vatten i oljan 40 mil efter renovering. Ingen konstigt har märkts, har ej gått varm eller någon skillnad i gång. Den har druckit lite kylvatten, fyllt på en halv liter eller så. Då vi tror att det kan vara någon liten spricka i antingen topp eller block har vi funderat på att använda oss av ett kylartätmedel och se om det fungerar.. Alltså, byta olja, fylla kylvatten och tätmedel för att hoppas på det bästa, funkar nu inte det så måste vi ju demontera topp och kolla, ev plocka ur motorn igen
Så till frågan, är det någon som använt Bar's Leaks Kylartätmedel, är det värt ett försök eller är det ajabaja? Här är en länk med lite produktinfo: http://www.hagmans.se/produktinfo/pr Lägger även till en liten omröstning för att se vad ni tycker, kan ju bli intressant!
Här är bilen: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php EDIT: omröstning ändrad _________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||||||||||||||||||||
|
Jag röstade nej (trots att formuleringen var lite hård
).
Jag slattade i Bars leak i Porschen när jag hade läcka i kylaren. Det fungerade ganska bra på gata men på Anderstorp började det läcka igen > .
Så för hårdkörning duger det inte, säger mina erfarenheter! Jag hoppas det löser sig för dig .
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||||||||||||||||||||
|
Det är inte alls otänkbart att att toppen är boven i dramat, m20n är ju ökänd för att vara lite vek i det avseendet. Vattenkanalerna runt förbränningsrummen är avlånga medan på andra bmw toppar är de två delade. Det gör att toppen sviktar och spricker. Om det är öppna hål mellan olja och vatten är de nog inte så smart att slå i något klet som i värsta fall kan sätta igen oljepumpen.
_________________ /Andreas Karlsson Camaro V8TC |
||||||||||||||||||||||||
|
Jag röstade nej. Men provtryck kylsystemet på en verkstad och kolla efter läckor.
Hade en lite spricka och vattnet som for ut träffade grenröret och det syntes inte när jag tittade med motorn igång pga fläkt och skak. om du ser nåt vid provtrycknigen så plocka bort grenrör och insug och kolla i kanalerna vid tryck. _________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||||||||||||||||||||
|
Jag är fortfarande lite inne på att prova... Kan inte annat än gå åt h-vete.... Eller funka.. Trial and error.. Gör om gör rätt.
Just nu är jag så less att jag lite skiter i utgången... GÅr det åt pipsvängen så får brorsan ta hem en S54 motor åt mig från düskland Då ska det bli fart på skiten!
_________________ Joh@n M@hlst3dt |
||||||||||||||||||||||||
|
Bar's Leaks Kylartätmedel kan fungera, även på en motor det körs race med. Jag har varit med och använt det med lyckat resultat på en motor.
Därmed inte sagt att det nödvändigtvis kommer att fungera även just i ditt fall. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||||||||||||||||||||||
|
Jag provade det som sista utväg när jag hade läckage på min M42 (BMW 318is).
Det gick inte vägen, vilket jag nästan räknat med.. Det var dock inget konstigt då en packning hade mer eller mindre sprängts i bitar och hålet som skulle ha tätats var millimeterstort på några ställen. Vad som däremot infann sig var en gröt i kylarvätskan som jag har svårt att tänka mig vara speciellt effektivt när det gäller kylande egenskaper osv. I mitt fall blev det demontering av topp inkl allt vad det innebar plus rengöring av kylsystemet. >
Det jag funderade på var om man lyckats täta läckan med medlet och sen vill få en ren och effektivt kylvätska i systemet igen. Finns då risken att man spolar bort tätningen man "trollat" fram med medlet? _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||||||||||||||
|
Jag har haft liknande problem
Hällde kanel i kylaren och efter det aldrig några problem
|
||||||||||||||||||||||||
|
Kul att veta är att Bars leak används av minst 2 st stora tyska biltillverkare som en garanti för att det inte skall förekomma ngt läckage på nya bilar.
Bra att veta är att det tätande materialet förbrukas på ungefär 12mån och sen finns inget spår kvar av det i systemet. Jag har använt det ett antal ggr på både lastbilar/racerbilar etc och aldrig sett ngn försämring av kylningen(Det borde ju visa sig på tempmätaren) _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||||||||||||||
Med den duktiga faktan så undrar jag om det verkligen var Bars leak jag använde. Jag är nära på helt säker på det iaf, dyrt var det också. (hade det fungerat var kostnaden försvinnande liten)
Vad jag tippade i min motor spelar ju mindre roll i detta fallet men bra fakta är ju inte dumt _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||||||||||||||
|
Förr i tiden var förpackningen en svart konservburk (Med gul text) som man rev bort locket som en stor läskeburksflärp s.a.s
Brukar vara lätt att komma ihåg då. Sen ska man inte glömma att lösa upp kletet i varmt vatten innan man paltar i det. Annars funkar det inte helt bra. Iofs kanske dom ändrat förfarandet sen jag använde det senast. _________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
||||||||||||||||||||||||
|
Hade en Ford Fiasko i -30°C en natt och förlite glykol. Sprängde gott i kylkanalerna ...
2 av 4. Men efter en burk Barleaks gick det som förut! Men observera, denna rejsades endast med mellan garaget å jobbet
Åsikten är att det faktiskt kan fungera. Har du testat, hur gick det? _________________ R0nny St@vervik Firebird -88. |
||||||||||||||||||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8 besök senaste veckan (11439 totalt) |