| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Utformning på nedre a-arm
|
2575 besök totalt |
|
Sitter och ritar på hur framvagnen ska se ut till min bil, Alfa 75, och har kommit så här långt.
Dimensioner är 40x20x3 och 4mm plåt. Fäste för stötdämpare på ovansidan och för spindelled på undersidan tillkommer, de blir 4mm plåtbitar. Material vet jag inte än, ss2333? Hur ser det ut? Helt åt skogen eller något jag bör ändra på? _________________ Pontus Hallenheim |
||||||
|
Re: Utformning på nedre a-arm
Strävan mellan benen på A.et är mindre viktig då vinkeln är lika för bägge benen. Du kan dimensionera ned den ordenterligt. Sätt den dessutom så närma de inre infästningarna som möjligt. Vrid den 90 gdr så den inte stödjer enbart mot den plana profilsidan. 4 mm är för grovt material, 3 räcker mer än väl. Kolla http://prislistor.tibnor.se/Common/F MVH Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Gäller det även om stötdämparen ansluter straxt innanför nedre spindelleden? Jag gissar att byggaren tänker behålla den dämparplaceringen? Bild på orginal hjulupphängning nedan:
Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Jag antar att du samtidigt konverterar till coil over!?!
Denna info är ju essentiell för designen. om du gör detta så skulle jag flytta stötdämparfästet så långt ut som möjligt. Då får du mindre böjning på armen samt mindre reducering av fjäderkostanten till hjulet. Tänk samtidigt på möjligheten att flytta krängarens fäste utåt. Sparar några kilo då du inte behöver skaffa monsterkrängare. _________________ Micke Bergman Alfetta GTV 2.0 - Roadsport Alfa 75 TS - Endurance 164 Q4 - Till salu GTj - Project 7xx |
||||||
|
Ser att jag såg lite fel igen, jag uppfattade 4 mm som för 40x20 profilen och där räcker 3mm. Jag har 40x20x2 mm i framvagnen på min bil så styrkan räcker. Det ser ut som orginal A-armen smalnar utåt så den kanske är betydligt lägre där än 40mm, och då kan lite tjockare material vara på sin plats. Jag brukar svetsa in rörgenomföringar i 40x20 profilen för spindelbultning, men här ser jag inte hur stötdämparen sitter så det kanske behövs en plåt där tjockleken är beroende på hur infästningen ser ut. Satt fjädern i övre A-armen? Jag har tillverkat ett antal A-armar i legerat stål och dessa var 30x30x1,2mm för samma framvagn som nu. Dom har gått i 3 olika Panteror inklusive min egen på 80:talet. En sandfälla på Mantorp var dom med om. Inte den värsta smällen precis men dom höll i alla fall. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Nej, det är en torsionsfjäder på dessa bilar, i alla fall orginal, som då sitter i splines i undre bärarmens inre/bakre hörn. Men som Grendel skriver så brukar det vara en coilover-konvertering som gör att man vill bygga egna bärarmar till Alfa 75/GTV (dvs Alfetta/116-serien).
Mvh Magnus, Alfa-novis _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
|
Torisionsfjäder i innre A-atmsfästet förändrar ju givetvis belastningsberäkningen och förklarar det rimliga i att armen är höre-bredare innåt bilen. Eftersom vikten längst in på armen är mindre viktig så skulle jag nog säkra med lite högre profil där. Problemet är att sådana profiler inte finns färdiga. Det yttre stötdämparfästet ser ut som det skulle gå bra med genomföringar på höjden, en i vardera benet. Då behövs plåten bara som en yttre förstärkning mellan benen och spindelledsfästet. MVH _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
Japp.
Gäller det även om jag inte ska behålla torsionstavarna?
Helt enkelt rörstumpar med innerdiameter=bultens ytterdiameter? Det jag fortfarande undrar är om ss2333 är bra att använda i min konstruktion. Om inte, emottar jag gärna tips om andra lämpligare material. Tack! _________________ Pontus Hallenheim |
||||||
Du kör med coilover i stället, då faller det yttre infästningen bort och något annat måste till. Utan torisionsstavarna så kan rören vara raka. Jag brukar svarva genomföringarna så jag får en liten krage mot profilen, då kan man öka godest om man vill gänga direkt i genomföringen. ss 2333 är en rostfri historia, som jag inte kan specifikationerna för, men det finns det andra här på rejsa som kan. Har i och för sig svetsat en del rostfritt men det var när jag blev ombedd att bygga en matförpackningsmaskin, vilken inte hade samma egenskaper som A-armar.... MVH Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Rostfritt är väl inte sådär jättebra ur hållfasthetssynpunkt (om man inte har problem med korrosion eller värme).
Får jag gissa fritt skulle jag tro att man vill ha ett material som inte är sprickbenäget utan böjer sig istället varpå någon glödgad kvalitet kan kännas rätt. Annars misstänker jag att krom-molybden-stål kan fungera. Tyvärr är ju inte det så billigt, men det är ju å andra sidan inte rostfritt heller. Många nya bilar har ju framvagnasdetaljer i aluminium, det kanske är ett spår som är värt att följa upp också. Lycka till med bygget! _________________ Martin Öling |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2575 besök totalt |