| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Automatlåda på banbil
|
3088 besök totalt |
|
Automatlåda på banbil
Vad tror ni om att köra med automatlåda på en banbil? om man bygger om till manuellt ventilhus borde det vara riktigt rappt och skulle kanske funka fint? Men det kanske finns någon bra orsak till att ingen kör med det? För jag känner inte till någon!? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
Re: Automatlåda på banbil
Nackdelar med automat Tunga Ingen motorbroms Sämre kontroll över upp och nerväxlingar sen kanske det går att "modifiera" någon automat så man får bort vissa nackdelar men överstiger då inte kostnader och arbete nyttan av det jämfört med en passande manuell? |
||||||
|
Kanske man kan köra med koppling i stället för converter? Det har ju förekommit tidigare men jag vet inte hurpass det funkar i bansammanhang. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||
|
Jag har läst om "trimmade" automater som använts i racing men oftast pga speciella skäl - typ handikapp och inte så mycket budget att det räcker till elektrohydrauliskt eller sekventiellt styrda system.
Jag tror DSG systemen kan slå sig in på "amatörsidan", inte minst när tekniken etablerats mer och börja trilla ut på marknaden i större skala. I proffsracing är det ju redan löst, mer eller mindre. Möjligen reglemente (fast jag känner verkligen inte till nåt sånt) kan kräva auto. |
||||||
|
Butterfly här på forumet kör automatlåda med koppling. Han kanske kan svara på om det är en möjlig lösning? Har dock för mig att han också klagade på avsaknaden av motorbroms
På bruksbilen har jag automat med "sportläge". I sportläget finns det påtaglig motorbroms och jag tror lådan hade funkat helt ok på bana (lite halvslappa växlingar men annars smidig). Lock up-en kommer redan tidigt på tvåan så jag misstänker att det är den som skapar motorbromsen? |
||||||
|
Jaha där fick man då för att man kör med automat...! _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||||
|
Hur tycker du att det funkar som använder en?? Ingen dissning men generellt så brukar ju bilarna vara snabbare med manuell..... vad jag vet iaf. |
||||||
|
Eftersom det numer finns fina, effektiva och starka automatlådor med upp till sju växlar lockade tanken lite.
Lite för och emot, så långt vi kommit då. Fördel nummer ett, Man kan köra +20000mil med lådan (Förutsatt att man ligger innanför OEM spec på vrid), bara att byta olja lite då och då. Samt se till att oljan inte går varm. Dvs ingen känslig "racelåda" som kräver renovering efter varje körtillfälle Fördel nummer två. STARKA! Sex och sjuväxlade monster som sitter i BMW sjuserien och MB 500 som ligger och taktar med +700Nm redan från OEM. (Är det MB Brabus som har 1300Nm genom OEM lådan!?) Nackdel nummer ett, motorbroms? Men det kanske går att åtgärda? Nackdel nummer två, att de stjäl mycket effekt? Gör verkligen de nyare automaterna det? spontant tror jag det är ganska marginellt. Nackdel nummer tre, en stabbig automat tex BMW e65 7serie väger 66kg. Ungefär 15kg mer än en manuell tungviktare. Fråga, hur snabba kan upp och nerväxlingarna bli med manuellt ventilhus? _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
Tidigare diskussion i samma ämne som kanske kan bidra med något:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
|
Ja där var det lite om automater på bana
, verkade ju dock inte bara vara positiva kommentarer
Som jag förstod dem hade de iofs inte valt automat för att köra bana, utan det råkade sitta en automat i bilstackarn som blev utsatt för banterrorn
Jag tänker mer om man börjar bygget från scratch, å skall bygga det bästa tänkbara. Men med en viss måtta ekonomi inblandad. (Dvs en seq. låda från Quaife ryms inte i budgeten )
Men man kanske kostar på sig en viss anpassning av lådan, för att just vara ändamålsenlig. (Manuellt ventilhus, koppling, tja vad mer??) _________________ Niklas Persson Porsche 997 Turbo BMW M3 Competition Touring |
||||||
|
Har kört med automatlåda på bana i två år nu. Kan bara redovisa vad jag har erfarit.
Lådan är en i stort sett standard TH350 ( GM "vanlig raggarlåda") Den sitter bakom en 300hk 350 motorn och är kopplad till en bakaxel med 2.73 i utväxling. Detta ger mig följande egenskaper: *iochmed trött utväxling har jag inga problem med att bakvagnen kommer när man ger gas i utgången av kurvorna - skönt, bara att ge på i snäva kurvorna då jag lägger i ettan och drar bilen till ca 90km/h. ' tvåan går i ganska hårt då lådan har fått sig lite preppning. inte alls den seghet många upplever i automatbilar. * nackdelen är när jag lägger i tren i cirka 160km/h. Min låda har ett ganska stort spel i utväxling från tvån till trean, så med utväxling 1:1 på trean och 2,73 i bak blir bilen trööööttt. ( Har aldrig varvat ut trean...) självklart skulle man kunna prova med lägre bakutväxling men det är riktigt bra klipp i bilen ut ur kurvorna ioch med att man kan använda ettan. Nackdelen med automaten är väl att man måste ha stor kylare till oljan , det blir jäkligt varmt. Jag löste det genom att ta en kylare till nån AC anläggning och körde oljan igen. funkade klockrent. Dock har lådan funkat utan problem för mig på olika "bandagar" i två år nu , med oljebytte 1-2 ggr per år. 350 lådan i vår raktfram bil är iordning gjord så att växlarna går i stenhårt , svårt att förklara faktiskt. detta är extrem lättväxlat då spaken är sekvetiell? bara att dra den upp eller ner, växlarna går i på nån tiondels sekund både upp och nerväxlingar. Detta skall jag prova att åka nästa år men då med en standard converter. _________________ Björn Davidsson Pontiac T/A GT1 (räser) Just nu:36 cylindrar |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Automatlåda på banbil
|
3088 besök totalt |