| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Transaxelkymmer på en Seven med Volvo 360-låda
|
8233 besök totalt |
|
Har en lite udda sevenlösning med Kadett Gsi-motor+koppling åsså en Volvo 360 låda och diff bak. Intressant, men inte färdigkonstruerat! Kardanaxeln roterar således med motorvarvtalet. Nu har jag fått skumma ljud vid urtrampning. Värst när bilen står still. Många här har nog hört oljudet, inte minst de i ÖSK.
Det verkar som om lagret vid kopplingskåpan är på upphällningen, efter bara nåra hundra mil. Inget stödlager finns i svänghjulet vad jag vet... Vet egentligen inte vad det är som låter: lager, urtrampningslager, lamell, lager i vxll. Hur borde man lösa det här? Hinka ur motorn och göra en klump att sätta 2 lager i som sen stiftas/passbultas dikt an mot kopplingskåpan? Eller kan man göra det på plats? Kolla här: http://www.putfile.com/turtobbe/imag _________________ Torbjörn Fagerberg
A master of going faster! |
||||
|
På principskissen har du ritat knutkorsen som att de sitter likadant. Jag vet inte hur det är i verklighjeten men det är viktigt att knutkorsen sitter 90graders förskjnutna mot varandra, annars får man lite obalansproblem.
I övrigt hade jag nog dubbelkollat hur volvo 360in har det, den funkar ju faktiskt
Jag tror att det bästa hade varit att ta koppling/kardan/diff då såklart och allt från volvo 360 och gjort adapterplatta mot motorn. Då vet man att all lagring är sjysst osv. Har du svetsat kardanen själv osv så är det nog viktigt att balansera den, just eftersom den roterar med motorvarvtalet. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||
|
Jag har skruvat mycket volvo 360 i mina dar. DET DÄR ÄR INTE EN ORIGINAL TRANSMISSION.
På 300-serien sitter det transaxel original, du har en vanlig kardanaxel. Frågan är om dom byggt din bil med samma mått så en 360 transaxel passar. Transxeln siter i ett stortrör som är kullagrat på tre ställen just för att klara att snurra med motorvarvtalet. Ett tips är at gå in på www.300power.com/forum där kan du hitta bilder på hur det ser ut original. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
OK, ngn föreslog Amazon eller Volvo 240. Den ser väldigt välgjord ut iaf. Eftersom lådan är M47 på 360 så kanske man har tagit en kardan från en 240, för den passar väl rakt av?
_________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Nej ska den inte göra.
360in har original inga medbringare som det går att skruva fast någon kardan. Ingående och utgående axel i växellådan ska va annurlunda om jag minns rätt. Då dom ska passa mot transaxeln (isf kopplingen som på 240) och direkt in i diffen mot pinjongen (isf mot kardan som på 240). I övrigt så ska inanmätet i låorna va identiskt. Växellådshuset skiljer också då M47R (som den heter i 300 serien) ligger ner, skilnaden blir på avtappningspluggens och oljenivåplugens placering. EDIT: Hittade denna bild, förklarar ganska bra. http://www.300power.com/forum/attach EDIT 2: Finns en liten bild i den här tråden också. http://www.300power.com/forum/index. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
Ingen chans att få dit en transaxel, den är ju jättelång!! Min kardan är väl en dryg halvmeter.
Det kanske ligger en del jobb bakom den här lösningen då, även om den inte blev 100 %-ig?
||||
|
Kollade på dina bilder.
Den du ritat son visar hur det ser ut idag så tycker jag att det främre lagret får jobba riktigt mycke. Din idé om att göra som bild 2 visar verkar vettig. Dock mycket jobb. Får du fram ljudet om du hissar upp bilen med hjulen i luften och kör? Isf bör det inte va svårt att hitta vad det är som låter. _________________ Emil Rehnfors |
||||
|
Nä, tanke har slagit mig. Lite ortrevligt, bara, att ha den där lösningen roterande med 3000 rpm framför näsan bara.... minst sagt hårresande när det börjar rassla i lagret!!!!!
||||
|
Alla kardaner klarar väl att rotera med motorvarvtalet och tom över det? I princip alla vxl-lådor har ju 1:1 på fyran och högre än så på femman.
Mao så ska det inte vara ngt problem att få det att fungera på din bil heller fast den följer motorvarvet hela tiden... _________________ Karl Brag |
||||
|
Du måste göra om främre lagringen, det lager du har där är troligen ett vanligt enkelt kullager och det pallar inte med att lagra din Lamell/kardan ensamt, får det en kompis på lite avstånd kommer det gå mycket bättre.
_________________ /Per |
||||
Ja just! Det är väl därfor det fungerar såpass bra och vibrationsfritt. Axeln ser vettig ut.
Det får nog bli en sån operation i vinter.....å kanske ett lättat svänghjul, när jag håller på! Nu fungerar det förmodligen så att lamellen styr upp kardanens tapp. När man trampar ur vinglar väl lamellen runt och lagret ylar....
||||
|
Livar upp en gammal tråd...
Plockade lite med kardanlagringen. Det ser rätt bra ut, med stödlager i svänghjulet, ett befintligt lager i resterna av vxl-lådan och slutligen det kassa lagret längst ut som glappar nån mm.
Skriker hejdlöst om man kopplar ur med stillastående bil!
Ca 50 mm mellan yttre lagren, bra va? Vad är det här? Ska det sitta en fjäder här? Alla mina lager.... Stadig infästning av lagerhuset, det får sitta kvar! Yttersta lagret sitter ju klämt med en insex, det är väl delvis felet. Det är sfäriskt vridbart, vet inte om det funkar?? :huh _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
Fast en vanlig kardan snurrar även den med motorvarvet, på 4'ans växel i allafall, på femman snurrar den fortare än motorvarvet.... |
||||
|
Hej
Jag tror att det är som många har påpekat att du behöver lager i båda ändarna av en axel. Kopplingsaxeln borde stödjas av två lager så lång ifrån varandra som möjligt. och bara det ena lagret ska vara axialt orienterande. Dessutom så vill säkert ingående axeln i vävellådan stödjas utanför lådan. Den sitter nog bara på ett lager i lådan. Nu stjäl jag tråden till en annan fråga eftersom det verkar finnas många experter på 360 lådor här. Är det någon som har koll på hur mycket vridmoment som dessa klarar. och finns det diffbromsar att köpa till slutväxeln? MVH Eric Lycke _________________ Eric Lycke |
||||
|
På en 343, och förmodligen på en 360 med, sitter det en kopplingskåpa, och på den, istället för växellåda liksom, sitter det en strut, med lager i.
Varför inte plocka en sån och sätta på din befintliga kopplingskåpa? |
||||
|
Det kunde ju vara en bra idé.
Fast jag tror att det här kan funka med ett Y-lager som kan röra sig sfäriskt, samt centrera och axiellt hålla fast axeln med hjälp av en spännhylsa. Den fina lilla axeln stöder ju i bägge ändar, stödlager och bultat lagerhus. På mitten sitter ett Opel vxll-lager. Rätta mig om jag tänker fel! _________________ Torbjörn Fagerberg
||||
|
Du tänker säkert rätt, min tanke var att tar man nåt som redan finns färdigt och fungerande så slipper man tänka och räkna själv
Sen blir sådana saker ofta väldigt billiga att plocka på skroten, i jämförelse med att lejja bort viss maskinarbete när man tillverkar nytt. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
8233 besök totalt |