Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skumt vattentemp, Golf GTI Mk1 (JJ-motorn)
1337 besök totalt
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare

Har en -84 Golf GTI Special med JJ-motor (1.8lit, 112hk). Vattentempen är lite lustigt, om man kör normalt (60-70km/h) så går vattentempen upp till ca 1/3 om man stannar och står på tomgång ett tag så går den upp till mitten (där den ska vara alltid) brummar man på lite i 120-140km/h ett tag så går tempen ner på låg (eller mycket låg). Dessa syndrom ger den ALLTID vid dessa olika hasighetsintervall, utan undantag.

Jag har mätt vattentempen (med stektermomerter i expansionskärlet) och den är normal. Bilen ger även bra värme i kupé. Är det rimligt att kylvattentempen kan sjunka från mitten till mycket låg på ca 30 sekunder (alltså från att jag stått på tomgång tills jag lunkat på ett tag i 120 km/h)?

På min bil så är tempgivaren en kombinationshistoria som även ger feedback till bilens insprutning och berättar för denna hur mycket soppa den ska ge motorn. Därför är det ju av vikt att insprutning får rätt info.

Jag har bytt termostat (två stycken) och tempgivaren (som för övrigt kostade 976:- på VAG > ) så nu börjar jag fundera på om det är fel på instrumentet, själva mätaren. Kanske köpa en billig på Biltema och testa.

Men om det skulle vara mätaren skulle den väl knappast vissa fel temp så konsekvent som den gör?

Det enda som inte är orginal vad det gäller motorn är ett något större oljefilter.

Det enda jag har kvar att testa, är att kolla kupevärmen och jämföra den mot det som visas på instrumentet i respektive hastighetsintervall.

Är ytterst tacksam för hjälp.

Mvh
Magnus

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

på JJ motorn )k.jet) finns det väl ingen temperaturkorrigeringer förutom styrtrycksventilen.

det som givararen som du tänker på styr är väl kallstartsventilen, den kalls för termotidkontakt.

givaren till tempmätaren sitter under "röret" som går ut från toppen. .den har bara en ansltuning..

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Magnus JE
Sigtuna
Här sen Nov 2004

Trådstartare
Tjena Ludde!

ok, det kan ju förklara en del

För den jag bytt är en givare som har en lång metallstav på ca 4-5cm så går ner i anslutningen, denna är alltså inte tempgivaren?

Det ringer en klocka när jag hör "termotidkontakt", det är nog den jag bytt.

Mvh
Magnus

1337 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande