Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Val av coilovers till BMW E30?
1899 besök totalt
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare

Nu när hösten snart faller in och sista racet snart är nära så börjar tankarna mot vinterskruvat..

Jag undrar om någon har några bra erfarenheter av något coilover kit till en ren banbil modell E30 318is?
Det finns många här som har E30, men sökfunktionen gav inte mycket svar i frågan.
Budget 20kkr för 4st, gärna 1 eller max 2 vägs annars skruvar jag bara bort mig.

om ni även vet ca pris, lämpligt ställe att spendera pengarna samt fjäderhårdheter så vore jag tacksam!

Har kollat på AST Sportline 2 från TS Motor, verkar vettiga men få "referenser":
http://www.tsmotor.com/dot5/index.php?fuseaction=ts.stotdampare

Även Leda:
http://www.leda.com/index.htm

Avo:
http://www.avouk.com/
Vem säljer Avo i Sverige, bra grejer??

Spax:
http://www.spax.co.uk/
Vem säljer spax i Sverige?

Fler??

Södra Stockholm
Här sen Okt 2004

Skulle du vara intresserad av sellholm-tuning coilovers runt om och 4-kolvs brembo ok med 325mm alcon skivor med lösa hubbar (adapters finns likaså nya hjullager)? Budgeten kan du skriva om på vägen.. jag har nya grejer liggandes.

Livet börjar efter 402 meter.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
ossie, du har PM...

Skåne
Här sen Dec 2002

Jag ligger i samma frågeställning som Putrix.
Fast mina lär bli custom bygge...då det är en salig blanding med delar från dvs bmw serier i hjulupphängningen på min 02.

Jag har förstårr att avo dämparna har ett rätt bra hopp mellan snäppen på deras dämpare, fast hur deras nya serie är har jag inte fått någon input på.
Hur är leda? Hur mkt får man för pengarna?

Något annat vettigt märke som bygger McP fjäderben och inte kostar allt för mkt?
Ett annat alt av ekonomi modell som jag har funderat på är avo dämpare bak/hemmabyggda fjäderben fram med omschimsade koni dämpare (funkar bevisligen bra) och det blir ett väl funkade ekonomi alt

Horda
Här sen Nov 2002

om man inte är i jättestort behov av att kunna ställa dämparna hit och dit så borde ju en omshimsad koni eller en original grupp-n dämpare tillsammans med hemmabyggda coilovers vara oslagbart prismässigt.
Dom färdiga coiloverkitten verkar vara i mjukaste laget. Ska man då senare byta fjädrar på dom och shimsa om dämparna blir det dyrt igen. Med leda slipper man väl iofs dom problemen. Men jag har ingen aning om vad det kostar.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Citat:
original grupp-n dämpare tillsammans med hemmabyggda coilovers vara oslagbart prismässigt.

Definitivt prisvärt. Kostnaden för detta blir ca:

Framdämpare 3000 kr

Coilover-rör 1500 kr

Dämpare bak 3000 kr

Fjädrar fram inkl hjälpfjädrar 3500 kr (lite beroende av vart du köper dem)

Bakfjädrar inkl H&R skruvar för justerbarhet i höjdled samt hjälpfjädrar 3500 kr

Kan diffa någon eller några tusen i totalen fram och tillbaks men det bör hamna kring

12000 - 15000 kr beroende på hur billigt du kan köpa fjädrarna.

(Sandtler har jag köpt Grupp N detaljerna och H&R bitarna av)

Den intressanta fördelen med Grupp N chassit är att det verkar som att man kan åka med både mjukare fjädrar (Samson) eller något hårdare (jag själv) eller jävligt hårt......dvs dämparen verkar vara förlåtande och klara av ett stort spann vad gäller fjäderkonstant. Jag jämförde mina H&R dämpare fram med mina nya Grupp N dämpare och det var som natt och dag när det gällde hårdhet då skall man ta i beaktande att mitt H&R chassie var ca 4 ggr stummare än orignalchassit.

Lycka till. Blir säkert bra vilket som men jag hade definitivt undersökt Grupp N chassit. thumbs up

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Dämpare klara ett STORT spann fjäderhårdheter utan att bli tvärfel.
Mao funkar, optimalt NEJ.

Tokholm
Här sen Jan 2003

Pelle Persson skrev:
..Jag har förstårr att avo dämparna har ett rätt bra hopp mellan snäppen på deras dämpare...

På mina AVo:sar är det cirka 7% mellan snäppen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Trådstartare
Följande svar har jag fått från div tillverkare på mina frågor om 4st coilovers inkl fjädrar enligt min spec:

LEDA:
Dear Patrik,
For your car we would need donor units for the fronts, we can then build you an adjustable height and damping kit. For the rear you may need to alter the bodywork slightly to fit a coilover in, as clearance is restricted in that car.

The price would be £1212.08 plus carriage and VAT for all 4 units and Eibach springs to suit.

Kind Regards
Andy

AVo:
patrick

many thanks for your e-mail
unfortunately i can not help with this application as we are not able to make the bmw strut

many thanks for trying us
regards
avo sales

SPAX:
Hi Patrik
We don't do coilovers for for the E30 as we only do inserts for the fronts.
Sorry I cant help with this one.

regards
Silverstone tuning UK

SELLHOM:
Hej
Tack för ditt mail
Det går bra att få coilovers både fram och bak till E30'n.

Problemet är att få en justar bar dämapre för din budget.
Priser inkl moms

Här kommer lite olika alternativ.
#Framben med dubbelfjäder,nålagrat fjädersäte,uniballtopmontering och
Sellholm/Bilstein 40mm dämpare : 12300 paret byggt på dina spindlar
#Bakben Sellholm/Bilstein med dubelfjäder och uniballtoppmontering 9300 paret

Vi håller på att ta fram en compresions justering som kommer att komma under vintern pristillägget för
att få komp justering blir ca 4500/paret.

Hoppas du tycker detta är intresant.

MVH rikard eliassson
Sellholm Tuning AB

1899 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande