| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Data på Bilstein Grupp N dämpare till E30 M3
|
2 besök senaste veckan (3103 totalt) |
|
Vad är all data?
Detta är den vanliga informationen. Som synes finns det två uppsättningar på stötdämpare där nog de "hårdare" är de som oftast avses.
EDIT: Rättat enhet på stötdämparvärdena. Tack Andreas.
_________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Enheten Bilstien använder är kg och inte newton.
Vad dessa siffror säger då man bara uppger dämpvärdet vid en hastighet är MYCKET begränsat. |
||||
Speciellt då denna enda hastighet, är en hastighet, som endast uppnås då man kör på banmarkeringen.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Japp, sant. |
||||
De' e' klart att uppgifterna stämmer; de är ju Fritz:ar, Achtung Scheiße! , men det ger mer att titta på dämpningen vid ~ 0.1 m/s istället.
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Nog går det få dina custombyggda till samma värden som GrpN-dämparna. Det förutsätter dock att den som skall shimsa dem har hela stötdämparkurvan.
om det tex är Bilstein-dämpare så är det enkelt, Forza har kompletta data och gör jobbet. Du får helt enkelt fråga din tilltänkta leverantör om denne har de uppgifter som krävs. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||||
|
Är det till mercan? Jag var i kontakt med KW för ett litet tag sedan, dom har två färdiga kit för racing/hillclimbing till 201:an.
H&R ska ha ett liknade kit som det första, var visst ett team i VLN som använde det. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
|
om dessa dämpare ska monteras på en annan bil med helt andra förutsättningar vad det gäller utväxling osv måste kurvan räknas om. Tar du en kurva rakt av lär det bli ganska illa.
|
||||
|
Rs1800: Tack för infon. men tänkte köra med lösa öhlinsinsaster o bygga egna fjäderben.
Andreas Lidström: GruppN kitet till E30M3 ska tydligen vara väl utprovat och funka mycket bra även till Merca. och det är inte Forza som ska bygga utan Öhlins. tror inte dom har datan va? MVH _________________ David Eriksson |
||||
|
Fram har vi MacÄckelben så MR far inte runt så mycket.
Så håller man sig till ca samma vikter på fjädrade och ofjädre vikter så går det att flytta mellan olika bilar. Hur bra det blir per på hur bra det var från början. Sen gäller det att matcha andra ändan bara, BARA så fanskapet
_________________ Johan Sjölinder |
||||
Ja, samma EFFEKTIVA dämpning lär funka fint även på Mercan...men fram respektive bakvagn ser helt annorlunda ut mellan dessa bilar så anpassar man inte efter detta så blir det inte samma sak även om dämparna har exakt samma kurva. Samma sak gäller för fjädrarna. Olika MR mellan de olika bilarna gör att du måste ha oilka fjäder. Inte så underligt. Dock går det utmärkt att kopiera en väl fungerande dämpkurva mellan liknande bilar, bara man hela tiden anpassar den efter de nya förhållandena (fjädrar, MR och massor) som dämparen stöter på. Sen en annan fråga. Hur har du lyckats, som privatperson misstänker jag, att få Öhlins att bygga dämpare åt dig? |
||||
|
Grejen är att jag bara kopierat allt från en race bil och det funkade jävligt bra för han. Fjädrar och så har jag redan fått data på. Skulle ju givetvis kunna köpa Bilstein insatserna, så är allt frid o fröjd, men nu har jag fått bra sponsring på Öhlins så det får bli det (Lite kul med lösa reservoarer också så man kan juster bort sig ännu mer
)
Andreas Lidström: En Rallyfirma i Norge skulle fixa dämparna. (Ska faktiskt ta o kolla på Kw:s kit också, misstänker dock att det är i 20K dimensionen på priset.) MVH _________________ David Eriksson |
||||
ok, då vet jag. Sa aldrig att det inte kan funka utan ville bara dela med mig om hur det fungerar rent teoretiskt och vad man måste tänka på. Angående Öhlinarna är det alltså som vanligt ngn underleverantör som bygger och inte Ö själva som du skrev... Petigt kanske ngn kan tycka, men en j****a skillnad i verkligheten. Rätt ska vara rätt. |
||||
Det är bara att gå in på ett av Öhlins serviceställen så bygger dom dämparna som du vill ha dom. Edit: för långsam, förstår nu vad du menade. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Been there, done that...
|
||||
|
okej. Sorry men trodde inte det spelade någon roll
Snackade med Michael nu och det är ett 2vägs kit som dom har. Man bygger ju ett eget kit för cirka 8-9 om man köper grejerna på rätt ställe. Så jag tycker det va lite dyrt
MVH David _________________ David Eriksson |
||||
Var coilover kitet bara justerbart i höjd och rebound? Dock ingår alla fästet mm sombehövs för att få dit grejerna, fast det kan man ju fixa själv om man är lite händig antar jag. _________________ Mikael Lindqvist SVKG 692 |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Data på Bilstein Grupp N dämpare till E30 M3
|
2 besök senaste veckan (3103 totalt) |