Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Data på Bilstein Grupp N dämpare till E30 M3
2 besök senaste veckan (3103 totalt)
pippen
Oslo
Här sen Aug 2004

Trådstartare

Hej, Någon som har all data på det så kallade Bilstein grupp N kitet?

MVH

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Vad är all data?

Detta är den vanliga informationen. Som synes finns det två uppsättningar på stötdämpare där nog de "hårdare" är de som oftast avses.

31 32 2 221 922  stötdämpare fram 235/270 kg@0.52m/s
31 32 2 483 088  stötdämpare fram 300/300 kg@0.52m/s
33 52 2 221 909  stötdämpare bak 165/170 kg@0.52m/s
33 52 2 483 087  stötdämpare bak 200/200 kg@0.52m/s

31 33 2 221 861  fjäder fram 120 N/mm
33 53 2 221 865  fjäder bak 180 N/mm

EDIT: Rättat enhet på stötdämparvärdena. Tack Andreas.

pippen
Oslo
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Det du just gav mig antar jag

Tackar tackar!

Mantorp
Här sen Nov 2002

Enheten Bilstien använder är kg och inte newton.

Vad dessa siffror säger då man bara uppger dämpvärdet vid en hastighet är MYCKET begränsat.

ice
Tokholm
Här sen Jan 2003

Andreas Lidström skrev:

Vad dessa siffror säger då man bara uppger dämpvärdet vid en hastighet är MYCKET begränsat.

Speciellt då denna enda hastighet, är en hastighet, som endast uppnås då man kör på banmarkeringen.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

ice skrev:
Andreas Lidström skrev:

Speciellt då denna enda hastighet, är en hastighet, som endast uppnås då man kör på banmarkeringen.

Japp, sant.

pippen
Oslo
Här sen Aug 2004

Trådstartare
hm ok grejen var ju att jag tänkte få customgjorda dämpare. men vill ha samma värden som på GruppN dämparna..
Ni menar att dessa uppgifter ej är att lita på?

MVH

Tokholm
Här sen Jan 2003

pippen skrev:
hm ok grejen var ju att jag tänkte få customgjorda dämpare. men vill ha samma värden som på GruppN dämparna..
Ni menar att dessa uppgifter ej är att lita på?

MVH

De' e' klart att uppgifterna stämmer; de är ju Fritz:ar, Achtung Scheiße! , men det ger mer att titta på dämpningen vid ~ 0.1 m/s istället.

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Nog går det få dina custombyggda till samma värden som GrpN-dämparna. Det förutsätter dock att den som skall shimsa dem har hela stötdämparkurvan.

om det tex är Bilstein-dämpare så är det enkelt, Forza har kompletta data och gör jobbet.

Du får helt enkelt fråga din tilltänkta leverantör om denne har de uppgifter som krävs.

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Är det till mercan? Jag var i kontakt med KW för ett litet tag sedan, dom har två färdiga kit för racing/hillclimbing till 201:an.

Citat:
Kit 1
The dampers are twintube oil dampers, independent adjustable in bump and rebound.

If you use only the shocks, only remound and bump is adjustable- not height.

Height will be made by the length of the springs or either adjustable springs seats when damper/spring solution.

Kit 2
ordering coilovers you will receive a coilover kits including shocks and springs explicit produced for the Mercedes.

Therefore you don't get universal shocks but a kit fitting the in Mercedes which we already produced several times for track and hillclimb.

H&R ska ha ett liknade kit som det första, var visst ett team i VLN som använde det.

Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

om dessa dämpare ska monteras på en annan bil med helt andra förutsättningar vad det gäller utväxling osv måste kurvan räknas om. Tar du en kurva rakt av lär det bli ganska illa.

pippen
Oslo
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Rs1800: Tack för infon. men tänkte köra med lösa öhlinsinsaster o bygga egna fjäderben.
Andreas Lidström: GruppN kitet till E30M3 ska tydligen vara väl utprovat och funka mycket bra även till Merca.
och det är inte Forza som ska bygga utan Öhlins. tror inte dom har datan va?

MVH

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Fram har vi MacÄckelben så MR far inte runt så mycket.
Så håller man sig till ca samma vikter på fjädrade och ofjädre vikter så går det att flytta mellan olika bilar.
Hur bra det blir per på hur bra det var från början.
Sen gäller det att matcha andra ändan bara, BARA så fanskapet

Mantorp
Här sen Nov 2002

pippen skrev:
Rs1800: Tack för infon. men tänkte köra med lösa öhlinsinsaster o bygga egna fjäderben.
Andreas Lidström: GruppN kitet till E30M3 ska tydligen vara väl utprovat och funka mycket bra även till Merca.
och det är inte Forza som ska bygga utan Öhlins. tror inte dom har datan va?

MVH

Ja, samma EFFEKTIVA dämpning lär funka fint även på Mercan...men fram respektive bakvagn ser helt annorlunda ut mellan dessa bilar så anpassar man inte efter detta så blir det inte samma sak även om dämparna har exakt samma kurva. Samma sak gäller för fjädrarna. Olika MR mellan de olika bilarna gör att du måste ha oilka fjäder. Inte så underligt.

Dock går det utmärkt att kopiera en väl fungerande dämpkurva mellan liknande bilar, bara man hela tiden anpassar den efter de nya förhållandena (fjädrar, MR och massor) som dämparen stöter på.

Sen en annan fråga. Hur har du lyckats, som privatperson misstänker jag, att få Öhlins att bygga dämpare åt dig?

pippen
Oslo
Här sen Aug 2004

Trådstartare
Grejen är att jag bara kopierat allt från en race bil och det funkade jävligt bra för han. Fjädrar och så har jag redan fått data på. Skulle ju givetvis kunna köpa Bilstein insatserna, så är allt frid o fröjd, men nu har jag fått bra sponsring på Öhlins så det får bli det (Lite kul med lösa reservoarer också så man kan juster bort sig ännu mer )

Andreas Lidström: En Rallyfirma i Norge skulle fixa dämparna.

(Ska faktiskt ta o kolla på Kw:s kit också, misstänker dock att det är i 20K dimensionen på priset.)

MVH

Mantorp
Här sen Nov 2002

pippen skrev:
Grejen är att jag bara kopierat allt från en race bil och det funkade jävligt bra för han. Fjädrar och så har jag redan fått data på. Skulle ju givetvis kunna köpa Bilstein insatserna, så är allt frid o fröjd, men nu har jag fått bra sponsring på Öhlins så det får bli det (Lite kul med lösa reservoarer också så man kan juster bort sig ännu mer )

Andreas Lidström: En Rallyfirma i Norge skulle fixa dämparna.

(Ska faktiskt ta o kolla på Kw:s kit också, misstänker dock att det är i 20K dimensionen på priset.)

MVH

ok, då vet jag.

Sa aldrig att det inte kan funka utan ville bara dela med mig om hur det fungerar rent teoretiskt och vad man måste tänka på.

Angående Öhlinarna är det alltså som vanligt ngn underleverantör som bygger och inte Ö själva som du skrev... Petigt kanske ngn kan tycka, men en j****a skillnad i verkligheten. Rätt ska vara rätt.

Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Andreas Lidström skrev:
Sen en annan fråga. Hur har du lyckats, som privatperson misstänker jag, att få Öhlins att bygga dämpare åt dig?

Det är bara att gå in på ett av Öhlins serviceställen så bygger dom dämparna som du vill ha dom.

Edit: för långsam, förstår nu vad du menade.

Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

Niklas Sandström skrev:
Andreas Lidström skrev:

Det är bara att gå in på ett av Öhlins serviceställen så bygger dom dämparna som du vill ha dom.

Edit: för långsam, förstår nu vad du menade.

Been there, done that...

RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003

Angående priset, så när jag pratade med Michael på KWs motorsportavdelning så låg det vanliga kitet på 1500 och coiloverkitet på 1700 euro, minns inte om det var utan eller med tysk moms.

pippen
Oslo
Här sen Aug 2004

Trådstartare
okej. Sorry men trodde inte det spelade någon roll

Snackade med Michael nu och det är ett 2vägs kit som dom har.
Man bygger ju ett eget kit för cirka 8-9 om man köper grejerna på rätt ställe.
Så jag tycker det va lite dyrt

MVH
David

Göteborg
Här sen Feb 2003

pippen skrev:
okej. Sorry men trodde inte det spelade någon roll

Snackade med Michael nu och det är ett 2vägs kit som dom har.
Man bygger ju ett eget kit för cirka 8-9 om man köper grejerna på rätt ställe.
Så jag tycker det va lite dyrt

MVH
David

Var coilover kitet bara justerbart i höjd och rebound? Dock ingår alla fästet mm sombehövs för att få dit grejerna, fast det kan man ju fixa själv om man är lite händig antar jag.

Skruva banåkabil
2 besök senaste veckan (3103 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande