Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Inget nytt rekord på ringen!
1, 2   >>
6243 besök totalt
Magnus Lohm
Motala
Här sen Jan 2003

Trådstartare

Jag är lite trött på alla som snackar om att dom ska sätta nytt rekord eller göra ett nytt rekordförsök på NS utan att det händer ett sk....t thumbs down

Varför snacka vitt och brett om hur fort det ska gå b.l.a.b.l.a b.l.a
och bygga upp en massa förväntningar innan?

Nä, prestera först och snacka gärna sen, gäller både bilar och bågar.

Tack för ordet.
/Magnus
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

Re: Inget nytt rekord på ringen!

Magnus Lohm skrev:
Jag är lite trött på alla som snackar om att dom ska sätta nytt rekord eller göra ett nytt rekordförsök på NS utan att det händer ett sk....t thumbs down

Tack för ordet.
/Magnus

Tja iofs är det svårt att få ihop ekonomin från sponsorer om man inte pratar om möjligheter, det är ju inte alla som har möjlighet att bekosta projektet och få fram resultatet innan man går till sponsorer.

oavsett vad man tycker om projekt som pratar först och sen inte levererar, vilket verkar vara det du är "arg" på.

Göte RS6 Sjögren
stockholm
Här sen Maj 2004

Jag har då jag inga problem med att man pratar om vad man tänker försöka med. Tycker det är kul och intressant att följa alla som försöker sig på något. Inte är det lätt, det är ju mycket som ska klaffa, särskilt när man bygger sina egna bilar, dessto mer skulle det ju vara kul om de lyckades. Om någon bara slänger upp ett snabbt varv efter de lyckades och fram till dess inte pratade om det, tja kul hade det varit. Men inte lika kul som om man fått följa allt och de sedan lyckas. Dock bör man vara väldigt ödmjuk inför uppgiften, då det inte är helt lätt, det hänger ju på så mycket runtomkring. Men kul att folk vågar snacka om sina mål tycker jag och jag önska de som vågar testa lycka till thumbs up

De är ju nog så svårt att få orginala prestandabilar av i dag att prestera på ringen, betänk då allt kunnande samt rersurser som vräks in i dessa bilar. Kommer osökt in på nya CSL, undrar vad dom får runt den på

I övrigt tycker jag som Fredrik gällande sposorer o s v.

Borås
Här sen Jul 2004

Magnus Lohm skrev:

Tack för ordet.
/Magnus

Måste bara svara på denna och jag skall försöka mitt bästa att vara ödmjuk.
Magnus, jag skulle kunna ägna en hel dag åt dig och berätta vad som korsar ens väg till en riktigt snabb tid på ringen, du kan jämföra det med att bygga en racerbil, rallybil eller annan bil.

T ex så kan jag intyga att känslan är mkt blandad då man satsat 1 års jobb och förberedelser för att senare se att timmen Nordslingan man hyrt för 30 000 kr regnar bort.
och det är klart man tar åt sig lite av din anmärkning och kunde vi bara göra detta på heltid så är det nog lite lättare. Det är otroligt många små detaljer som måste klaffa i synnerhet när det gäller säkerhet.
Sedan gör man kanske inte projektet för omvärlden i första hand utan för den egna prestationen oavsett vad den är i detta sammanhang.
Jag tycker det är otroligt kul med alla de som har ambitionen utöver de stora bilmärkena, som drömmer och är villiga att satsa på ett rekord i någon form.

Jag har fått information om att Horst Von Saurma nu tänker dela in och förtydliga förutsättningarna för rekord. Detta kan ju ses som ett led utvecklingen och pga alla "tokar" som försöker och har försökt sätta rekord. Skitbra tycker jag. Då har ju allt snack bla lett till vidareutveckling och kanske bättre access för denna typ av verksamhet.
Sedan vet jag att det är mycket mycket svårt att få hyra Nordslingan för denna typ av verksamhet. Att hyra hela banan utan säkerhetspersonal (vilket är ett måste) så kostar det 8000-10000 euro. Men problemet är att du måste vara ute ett par år i föreväg. Sedan är det inte säkert att man får hyra ända.
Det är ju snopet kan man tycka men så fungerar det där nere.

I vårt fall satt vi å förhandlade, å då menar jag verkligen förhandla. Hela samtalet med den 80årige bossen, var precis som taget ur filmen Gudfadern. Vi fick bla vänta i "farstun" för att släppas in. Sedan fick vi förklara vårt projekt etc etc. Efter ca 2 timmar var det klart. Cash i handen innan vi lämnade rummet och ngn tysk klämcheck kommentar från bossen som vi inte begrep.
Vi hade också riktigt tur som fick hyra tack vare vårt medlemskap i RingRunners och deras goda relation med Nurburgring GmbH.
Vårt misslyckade rekordförsök då, ledde ju detta till att Michelin kontaktade oss och ville hjälpa till, så det ena leder till det andra. Men det tar tid, tro mig.

När det gäller omgivningens förväntningar så försöker man ju svara på alla intresserade i frågan och man är ju inte mer männska, än att man kan se där man står för dagen. Om det sedan blir inställt eller regnar som i vårt fall eller som för andra att en kolv fastnar, så är det inte mycket man kan göra. Många vill trots veta vad som är på G som det snittsigt kallas. Då svarar man så gott man kan.

Så det bästa du faktiskt kan göra Magnus, är att ge oss alla som försöker, en klapp på axeln. Det gör det hela mycket lättare. När det väl blir ett försök och tiden blir som vi alla förväntade oss, så är livet härligt att leva

Tack för mig å gonatt.

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002

Anders Fransson:

Ni och många andra som försöker med bra förutsättningar som ex. ekonomi, bilval och däck samt personal skall bara ha en eloge att ni ens försöker för det finns i princip inga pengar att hämta ur detta omedelbart efter försöket.

De andra med gud vet vilka förutsättningar skall inte ens tänka tanken att försöka då det är mycket som kan gå fel, jag har varit därnere och kört, jag vet hur vanskligt det kan vara.

Magnus Lohm: Anders Fransson med mera har planerat detta lång tid i förväg och detta är en seriös satsning med bra mkt större budget än många andras.

Jag tror att folk tänker på div. rekordförsök som sätts med sitt hemmabygge i garaget utan några säkra beräkningar eller körningar under fötterna, det smittar som alltid sig över till andra.

Vad gäller It's Fun III försöket så anser jag den vara seriös men lite väl mycket spekulationer som bygger upp förväntningar men de blev inte besvikna, viktigast av allt.

Vad andra internetracers tycker skall man skita högaktningsfullt i.

Jag tycker sub 8 är riktigt riktigt snabbt, men klart mycket vill ha mer..

Ekerö
Här sen Apr 2004

Magnus Lohm skrev:

Tack för ordet.
/Magnus

Jag tror att du har missat hela grejen med Internet. Här ges chansen för alla som inte kan köra bil (eller har någon bil) att smörja tangentbordet och skryta om hur bra de och deras bilar är. Att sedan komma från datorskärmen till racingbanan är en väldigt lång och oftast omöjlig process.
Men på samma vis som vi ska vara glada för yttrandefriheten, så är det också positivt med friheten för var och en att välja både vad han vill läsa och vad han vill tro på. Personligen så gläds jag gärna i mån av tid över att kunna läsa både försnack och eftersnack gällande alla mer eller mindre galna projekt och planer.

Själv så tycker jag att det är kul att retas lite och trissa upp förväntningarna på mina egna bilar och körprestationer. Ännu roligare när man sedan kan förverkliga ambitionerna. I år har jag t.ex. spräckt åttan på Nürburgring och fått bäst poäng av alla svenskar på höstens Scuderia Hanseat kurs (53p).
Så för att höja förväntningarna och hålla diskussionerna igång, så får jag väl komma med mitt bidrag: Nästa år ska BTG avverkas på 7,45 och jag ska bli ny medlem i Scuderias Winners Group...

Citera
Henri
Stockholm
Här sen Maj 2006

Det känns elitistiskt att försöka begränsa rekordförsök till endast "professionella" och "seriösa". Vem är det som avgör graden av professionalitet och seriositet? Varför inte få diskutera de olika steg som sedan leder till ett rekordförsök?

Eftersom jag är en evig amatör som chaufför tycker jag det är fruktansvärt intressant att läsa om andras rekordförsök på t.ex. nordslingan. Det är ett tillfälle för mig att få information om saker och ting jag annars inte får ta del i.

Naturligtvis delar jag din åsikt ifall det skulle framkomma scenariot där t.ex. jag skulle posta flera inlägg där jag berättar hur jag skall slå rekordet på nordslingan då min bästa BTG är 9:40. Jag som knappt vet var bridge och gantry är

Ford Focus RS -03 *såld*
Renault Clio Sport -01 *såld*
Citera
RS Patrik
Skåne
Här sen Mar 2004

FEED ME skrev:
I år har jag t.ex. spräckt åttan på Nürburgring och fått bäst poäng av alla svenskar på höstens Scuderia Hanseat kurs (53p).
Så för att höja förväntningarna och hålla diskussionerna igång, så får jag väl komma med mitt bidrag: Nästa år ska BTG avverkas på 7,45 och jag ska bli ny medlem i Scuderias Winners Group...

Bara att gratulera!!

Insjön
Här sen Dec 2002

Henri skrev:
Det känns elitistiskt att försöka begränsa rekordförsök till endast "professionella" och "seriösa". Vem är det som avgör graden av professionalitet och seriositet? Varför inte få diskutera de olika steg som sedan leder till ett rekordförsök?

En avåkning kan bli ödesdiger och för rena amatörer en väldigt kostsam erfarenhet, man skall ha torrt på fötterna innan man börjar ens snacka om rekordförsök.

om jag någonsin får ihop min 911 så skulle jag vara glad om jag ens kan ta ett 10 minuters varv.
Därefter kan man försöka tänka ut hur man kan finslipa körningen, men rekordförsök på en bana med andra lyckligt ovetandes om dina ambitioner är bara dumt, mycket dumt.

Elitism? ja för amatörernas eget bästa.

Motala
Här sen Jan 2003

Trådstartare
ojdå, nu börjar folk vakna! Men sticker man ut hakan så får man smällar tåla, helt ok för mig.

För det första, jag gillar när man tar tid, det gör man i alla sporter eller delar ut poäng bara för att få kvittens på hur bra är jag mot andra eller mot mig själv, ok så långt!

Att man ska behöva hänga på forum som rejsa för att få sponsorer till ett rekordförsök det tror jag inte ett dugg på, sponsorer kräver nog mer smörjelse än så. Vad man däremot gör är att man bygger upp en föväntan hos likasinnade, internetrejsers eller inte. Man skaffar sig fans!!

Loaded:

Ert projekt är jag tillräckligt insatt i för att fatta att Ni gör en seriös satsning mot låga tider på NS, jag har pratat med både Thed och Rickard i sommras och jag blev inte mindre intresserad av Ert rekordförsök efter det.
Dom undrade nog föresten vad jag var för typ som inte frågade något om STCC mitt under pågående sässong, utan istället snackade om vad dom trodde om Loadeds chanser på NS.

Feed Me och Göte:

Jag har ju träffat Er båda och vet att Ni använder Era kärror till det dom är till för och mig veteligen så har Ni aldrig påstått att Ni ska göra något rekordförsök eller annat på detta forum. Alltså inga snackpåsar här inte!

Vad gäller Qvarnis:

Jag vet inte mycket om team It's Fun 3, så därför uttalar jag mig heller inte, men en sak är ju säker, han kör ju med bilen och han håller säkert inte igen på NS. Och mig veteligen så har inte heller han utgett sig för att göra något rekordförsök, har jag fel?

Kort sagt:

Vad jag inte gillar är "Mycket snack och lite verkstad" och det verkar som att Ni som reagerat här, det är ju Ni som kör för fullt och vågar satsa, thumbs up (respekt) . Det är ju inte Er jag har synpunkter om, det finns andra som skrävlar om hur fort dom "ska" köra men fortfarande inte varit där ens, ingen nämnd ingen glömd.

När man som patriot får veta att något Svenskt team ska ner till NS för att försöka slå rekordet, då blir iallafall jag superintresserad och vill naturligtvis veta när tiden är inne, HUR GICK DET!

Så även om prylar går sönder eller om ungen ska ut, skriv en rad till Era fans!

Tack för ordet!
/Magnus Lohm
Citera
gladiatorn
Borås
Här sen Jul 2004

Då har vi än en gång fått bekräftat att kommunikation är nyckeln thumbs up
Nu förstår i vilket fall jag dig bättre vad du syftade på Magnus. Jag kände klappen i ryggen och tackar så mycket

http://www.facebook.com/loaded.se
Citera
Qvarnis
Stockholm
Här sen Dec 2002

ITSFUN3 gänget med vår Porsche 911 var inte nere för att sätta något rekord i förra veckan. Vi var nere för att känna på bitarna och se om det tidsmässigt var någon ide att fortsätta att satsa. Jag sa att vi var var tvugna att åka sub 7.40 för att det skulle fortsätta vara intressant att dundra in de hysteriska pengar det är frågan om. Nu nådde vi inte lägre än ca 7.50 fullt varv pga en del i sammanhanget ointressanta bortförklaringar men när väl dessa gordiska knutar är lösta så tror vi fortfarande på riktigt låga tider. Tro elr önsketänkande...

Hur som helst har jag sedan vi kom hem funderat mera och mera på om det är värt all möda och inte minst pengar. Det är för vårt volontärgäng utan större kontanta sponsorer att göra ett försök på Ringen elr åka en hel säsong här hemma i Sverige. Jag börjar känna att vi gett oss i kamp med för penningstarka intressen. Vårt stora problem är att vi har för lång handhavandetid mellan ide och fullbordat resultat, i de flesta fall flera år. Då blir de flesta bra ideer lätt mossiga. Tyvärr. För att komma någon vart här behövs det i vart fall ett par hundra tusen att bolla med, förutom daglig drift av bilen.

Här sen Apr 2003

....

Stockholm
Här sen Maj 2006

Mattias Hellöre skrev:

En avåkning kan bli ödesdiger och för rena amatörer en väldigt kostsam erfarenhet, man skall ha torrt på fötterna innan man börjar ens snacka om rekordförsök.

om jag någonsin får ihop min 911 så skulle jag vara glad om jag ens kan ta ett 10 minuters varv.
Därefter kan man försöka tänka ut hur man kan finslipa körningen, men rekordförsök på en bana med andra lyckligt ovetandes om dina ambitioner är bara dumt, mycket dumt.

Elitism? ja för amatörernas eget bästa.

Jag påstod inte att amatörer skall göra rekordförsök utan det jag ville lyfta fram var gränsdragningen där man blir accepterad i vissa kretsar som tillräckligt professionell eller seriös. Vi vet alla att det alltid finns vissa som sitter på sina "high horses" och anser att andra inte är berättigade att göra intrång. Det här är absolut inget påhopp på någon utan endast en generalisering. Jag kunde aldrig tänka mig att en amatör skulle försöka på något NS rekordförsök. Där har du alldeles rätt; Det skulle endast leda till en olycka.

Nu missförstod jag trådskaparen och efter det andra inlägged förstår jag bättre vad han menar. Det finns alltid sådana som är ute på nätet och skryter, senast läste jag idag inlägg på ett forum där det påstods av flera att de körde 8-8:30 BTG tider efter 5-6 varv på NS.

För övrigt kan jag tillägga att jag endast en gång tog tid på mitt varv och kände mig bekvämare att inte fortsätta med tidtagningen. Betydligt trevligare att köra utan tidspress.

Ford Focus RS -03 *såld*
Renault Clio Sport -01 *såld*
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

Magnus Lohm skrev:

Tack för ordet.
/Magnus

Först tänkte jag, jag håller kanske med om det.
Sen tog min kloka sida över och så jag tänkte om.

Hellre lyss till den sträng som brast än att aldrig spänna en båge.

Nästan varning på ultrajantelag här.
Citera
apex
Linköping
Här sen Okt 2004

Bra försök, men korrekt är:

"Det är stoltare våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge."

A master of going faster!
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002

apex skrev:
Bra försök, men korrekt är:

"Det är stoltare våga sitt tärningskast,
än tyna med slocknande låge.
Det är skönare lyss till en sträng, som brast,
än att aldrig spänna en båge."

Jag trodde jag var på rejsa.nu och inte läsadikter.nu.
Citera
Turbo²

Här sen Jan 2003

detta ar ju ett forum.. det ar till for att diskutera och dyl.
Sa om man har planer pa att aka ner for att sla officiella eller egna rekord ska man, om man vill, skriva om det.. Forstar inte varfor man inte ska gora det i detta sammanhang.
Klart man ska satsa pa nya rekord osv... lagger man inte ribban hogt sa kommer man aldrig sla nagra rekord.
Sen att det tar nagra ar innan rekorden kommer ar en annan sak...bortforklaringarna ar sakert manga och alla giltiga. Alla vill sla rekord.

Sen om man tar illa vid om nagon klagar pa varfor man inte slog rekordet sa kan man fraga sig vem man satter rekordet for... Sin egen skull eller andras?

Stockholm
Här sen Nov 2004

Hur ska man sätta ett lämpligt mål?

Själv skulle jag vilja närma mig de tider erkänt snabba förare satt med motsvarande bil som min egen.

Men hur hittar man tider för äldre bilar som t.ex. min? Har man en nyare bil finns ju fabrikernas egna (Porsche) och vissa biltidningars tider att gå på.

Hur fort kan man köra runt Nordslingan med en 964 RS i någorlunda nära standardutförande?

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
d_b
Stockholm
Här sen Nov 2004

Svarar själv

Såg att Sport Auto körde NS (20,6 km) med en RS-92 på 8,28 med ett snitt på 146 km/h. Om man räknar på en GTB sträcka om 1,8 km så blir BTG tiden med samma snitthastighet ca 7,43:50.

Antagligen är 7 och 43 tiden i lägsta laget för vad det hade tagit att köra BTG den dagen eftersom raksträckan höjer snittfarten. Men det är en indikation. Kommer jag under 8 min BTG är jag nöjd

/David

Då:
951 Cup 3,0 16v
996 GT2 CS
951 s
964 RS
911 Carrera 3,2
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Lite OT, men vad står egentligen BTG för? Är det när man inte kör ett helt varv, utan endast från bom till bom? /Lassesomaldrigvaritdär

1, 2   >>
6243 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande