Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum Chassie / hjulvinklar | 1 besök senaste veckan (3266 totalt) |
Det här är liksom inte bra... det belastade hjulet funkar perfekt och slits jämnt o fint. Men
gissa hur det minst belastade framhjulet ser ut efter ett tag... På Gelleråsens långa kurva ut på rakan käkar jag _höger_ däck som attan > Vad ska jag göra? Med styvare däck (inte Corsa!!!) kan jag ha mindre camber och då minskar problemet. Så det är en väg o gå... _________________ Magnus Thomé |
Med mindre camber fram kommer understyrningen som ett brev på posten så det är ju inte ngn bra lösning om du inte fixar mer grepp fram på ngt annat sätt.
Styvare krängningshämmare runt om skulle ge mindre krängning utan att ge mer över- eller under-styrning. Bredare däck fram skulle ge mindre understyrning så du kanb minska cambern men det kanske ger för mkt slitage på utsidan av däcken. Annars kan du minska caster eller öka downforce fram. |
Detdär går att lösa MT!
Hör av dig så ska jag ge dig ett kostandsförslag på X antal konsulttimmar... Men veckans gåta lyder: "Större vinkel X ger mer "cambergain by turn"." Klura på den ett tag... MVH Andreas |
Jag vill ju gärna ha extra camber på yttern när jag svänger => en del caster
Men på innern vill jag.... ja det vete f*n vad jag vill... men jag vill inte att det ser ut som på bilden ALLT går. Det är alltid en fråga om man har råd. Och om man är tillräckligt galen. _________________ Magnus Thomé |
Det är just detta som är det fina med att öka castervinkeln.
Man får mer negativ camber på ytterhjulet, när man svänger. Funderar man sedan lite och tänker över samma sak på innerhjulet så ser man då att det oxå lutar mer...åt samma håll...mao POSSITIV camber!!! (Hua, vill man ha det? Possitiv camber?! ) På detta sätt kommer du att få innerhjulet att "luta med" mer när du svänger. om jag minns rätt ska det väl vara duktigt med caster på M3:orna från början. Men inom racingen finner man ganska radikala vinklar hos bilar som går fort. Dock inte sagt att detta är enda skälet. Som sagt, du är välkommen att höra av dig om det är ngt jag kan stå till tjänst med! Andreas |
Så sant så sant! Det finns alltid ett "breake even" där det blir mer nackdelar än fördelar.
Förändringen av camber blir större på innerhjulet än ytterdito när man svänger. Mao skulle Magnus i det fallet få innerhjulet att luta "med" mer medans ytter lutar marginellt mer än idag. Denna lilla skilland gör ju dock att ett allternativ kan vara att åka med mindre statisk camber och på så sätt få mer gummi i backen vid broms osv. Fast ändå ha bättre gummikontakt med marken vid sväng. Det man vinner på gungorna förloras på karusellerna...eller tvärtom. En sak är säker iaf: Det är ett ständigt testande tills man finner en lämplig kompromiss. Det ökade "divet" du pratar om kan man "relativt enkelt" få bort genom att bygga in viss mekanisk antidive i geometrin i framvagnen. Låter kanske drastiskt, men OM man byter bussningar till ngn form av excentrisk, kan man likaväl vrida den lite annorlunda/allternativt låta tillverka en som ger den geometri man vill ha. (Nu har ju dock M3:orna excentriska bussningar om jag minns rätt. Men dessa går ju att modifiera/vrida/byta.) Men som sagt, är det en gatbil har vi kanske redan passerat gränsen... Jag är så racinginsnöad... Må väl Andreas |
Skillanden mellan inner och ytterhulets styrvinkel/radie ändras.
Så du har fattat galoppen rätt skulle jag tro. Andreas |
Allmänt banåkaforum Chassie / hjulvinklar | 1 besök senaste veckan (3266 totalt) |