| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
byta ventilstyrningar-tråden.
|
2 besök senaste veckan (8006 totalt) |
|
ibland kan man läsa på olika forum när det diskuteras toppar med 4v-teknik, att vissa toppar är värdelösa, p.g.a av vinklen på ventilerna.. VAD är det som gör det? på vilket sätt påverkar detta? är det att höjden i förbränningsrummet blir högt, och det blir dålig virvelbilning, eller har det man kamtider att göra? EDIT: tråden har omformats, och nu behandlar vi ventilstyrnigsbyte _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Vad som är problemet med höga ventilvinklar är egentligen att få till ett vettigt förbränningsrum. Vill man ha ett visst kompressionsförhållande så kan man bara använda en viss vinkel innan man får en dålig utformning genom att man måste placera material på olika ställen för att få upp kompressionsförhållandet.
Ett annat problem med höga ventilvinklar kan vara ventiltiderna, om man har mycket lyft tidigt så sätter det en begränsning på hur mycket överlapp man kan använda. Vinkeln får inte heller bli så stor att förbränningsrummet i sig börjar begränsa flödet kring ventilerna. Ventilvinkeln påverkar också vilken form och storlek cylinderhuvudet får. En liten vinkel ger en smal och hög topp och vice versa. Högre ventilvinkel tillåter större portarea sett mot borr arean, så ur det perspektivet är en hög vinkel positivt. Vill man förbättra utformningen hos förbränningsrummet så kan man placera ventilerna i två vinklar, dels den vanliga vinkeln men också ha en andra vinkel mellan avgas/avgas och insug/insug. Detta ställer dock till det för kammekanismen. Med konventionella tryckare så räcker det inte med en enkel kamprofil utan de måste också bearbetas i en tredje dimension. |
||||
|
precis.
undersökte saken själv.. gjorde lite verktyg själv och mätte.. kom fram till just vinkel b och c. svarvade en hylsa som passade i camcarriern. gängade den m10 och satte i en stång i den. mätte in camcarriern så den var plan. stoppade sen ner mitt verktyg och mätte med vinkelmätaren.
byggde sedan ihop denna lilla modul för att kunna pressa styrningarna i pressen. dock inte helt klar.
_________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Jag tycker mest att det är stökigt att pressa i ventilstyrningar...
Brukar alltid bara slå in dom med hammare! Tvätta gärna toppen i en hetvattentvätt innan så att den får upp lite temperatur. Har man bara lagt ner lite energi på att göra bra dorn (som du verkar ha gjort) så är det inga problem! På motorrenoveringsverkstaden där jag jobbade ett par år bankade vi in samtliga styrningar. |
||||
|
Re:
kommer värma toppen på plattan innan jag tar i styrningarna. på motorrenoveringsfirman här där jag bor så pressar de i dem. firman som brukar fila ur topparna pressar oxå.. får väl se lite hur mkt kraft som krävs för att få ner dem om det kanske duger att knacka i dem.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||
|
Re:
Fördelen med att pressa i styrningarna är att du vet hur mycket presskraft som behövs, börjar någon gå för trögt eller för lätt kan man avbryta och göra en ny styrning med mindre/större mått så det blir lagom presskraft. _________________ Roland Johansson |
||||
|
Re:
Ja.. Fast jag tycker att det är fördelen med att banka i dom... Är man van sin hammare och har gjort det några gånger förrut så märker man direkt om något är galet! oftast är det ju inget problem att banka i nya styrningar... Det värsta som kan hända är att styrningen skär på vägen ut och tar med sig material så hålet blir förstört... Det bör man försöka uppmärksamma på första styrningen man tar ut. Då kan man borra ur styrningarna så mycket som möjligt och sen pillra ut den tunna hylsa som blir kvar. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (8006 totalt) |