Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Vad får fart på sprinttävlandet i instegsklasserna?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9686 besök totalt
bjorre82
Växjö
Här sen Maj 2004

ButterflyRacing skrev:
Jag tror att vi får acceptera att sprintracingen är död...!!!

Själv står jag med en bil som aldrig kommer att klassa in, någonstans igen.
Surt men sant.

Denna utvekling har pågått sedan -80 talet......då Porcheåkarna inte vågade tävla mot andra och började åka i egen regi.
BMW, Alfa och MGCC har gjort "problemet" ännu större...

MEN......dessa bilägare och klubbar avgör ju själva vad som är bra för dom.......och vi andra ska nog inte ha allt för mycket åsikter om det.
Det är tillgång och efterfrågan som gäller.

SLC lägger ner sin sprint......och jag hoppas att SSK gör det samma.....Lägg ner hela SSK.

Jag hoppas jättemycket på Retroserien....och den kan mycket väl breddas och utveklas i framtiden.
Kan bli en succe , om det inte blir en "enbane-klass"

Ärligt talat....jag tror inte en sekund på resonemanget.."Jag har byggt en bil för 200000:- +.....men åker inte för att startavgifterna är 10000:- för dyra/år."
Nää.....skärp er..

Nej....skrota dålig sprintracing.....gratulera dom som har en klubb som arrangerar tävlingar....och låt märkesklubbarna förtsätta med sin inavel....

Framtiden ligger i långlopp.....som men dessutom kan dela med sina vänner.

Det görs jämförelser med dragracingen på olika plan. Men ni missar det väsentliga.

I en dragracingdepå....tar deltagarna hand om varandra, nybörjare och pratar med publiken..!!
I en banracingdepå är det en jävla snobbattityd...men så har det alltid varit...och det kan vi inte ändra på här. Men det främjar inte tillväxten.

Idag finns det ju flera klubbar som kör tävlingar i egen regi, skulle det inte vara roligare med större startfält och ändå hålla kostnaden nere om man faktiskt går ihop och startar en stor serie???
Skulle det vara genomförbart att t.ex PCSR, BMW, Alfa o MGCC går ihop med SPVM och startar en stor roadsport serie? om klubbarna idag kan sponsra klubbtävlingarna kanske man kunde lägga det krutet på en stor serie istället.....jag har ingen aning utan bara tänker på möjligheter för det vore riktigt tråkigt om det är som butterfly säger att sprintracingen är död.

//Björn

Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re: Vad får fart på sprinttävlandet i instegsklasserna?

ButterflyRacing skrev:
Magnus L skrev:

vanliga fördommar, det är inte ett dugg billigare att bo i glesbyggd än i storstad
OT....men endå......Det är en otrolig skilnad på fastighetspriser.
Jag köpte min fastighet för 500000:- med 800m2 "uthus"
Den hade säkert kostat 3 mille i Stockholm..
3 mille möjligen i utkanterna av Stockholms län, långt från kommunikationer och arbete. Du har ju bara 15 minuter till Biltema och västsveriges största köpcentrum samtidigt som det bara är 9mil till Gelleråsen (dvs lyxcentralt i jämförelse)...

Undrar varför en semestervecka för att tävla skulle vara så svårt (dvs en fokuserad vecka till att börja med)? Det skulle ju i alla fall bli ett rejält karnevalsområde med alla depåplatser som skulle behövas (eftersom nästan alla måste vara där samtidigt). Hur många tävlande skulle behövas totalt om man tog 5000:- i startavgift för ett femdagarsarr (Med SLC's ambitionsnivå som räkneexempel), Fredrik?
Räcker det med 100st eller behövs det 150?

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

bjorre82 skrev:

Skulle det vara genomförbart att t.ex PCSR, BMW, Alfa o MGCC går ihop med SPVM och startar en stor roadsport serie?

Det var ju det SportvagnsMästerskapet var på -80 talet.
En sportvagnsseries ryggrad måste vara Porsche......men dom vill ju inte tävla med andra märken.
I övrigt tror jag att det är för många "egon" i klubbarna. "Varför ska vi hjälpa dom andra, när vårt konsept funkar". Kanske med all rätt..?

Nej...lägg ner skiten....så kanske risken minskar att fler bygger bilar som inte går att använda.

Det är tillräckligt med STCC's suportklasser och Historik för att täcka racing på mellannivå.

Långloppsklasser finns ju i alla prisklasser.....och de flesta bilar går med lätthet att modifiera så dom klassar i någonstans. (med undantag för min då)

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Samson
Göteborg
Här sen Mar 2003

ButterflyRacing skrev:
Nej....skrota dålig sprintracing.....gratulera dom som har en klubb som arrangerar tävlingar....och låt märkesklubbarna förtsätta med sin inavel....

Framtiden ligger i långlopp.....som men dessutom kan dela med sina vänner.

Det görs jämförelser med dragracingen på olika plan. Men ni missar det väsentliga.

I en dragracingdepå....tar deltagarna hand om varandra, nybörjare och pratar med publiken..!!
I en banracingdepå är det en jävla snobbattityd...men så har det alltid varit...och det kan vi inte ändra på här. Men det främjar inte tillväxten.

Det verkar som om attityden varierar ganska mycket mellan olika serier för någon snobbattityd är det verkligen inte tal om i BMW Cup. Visserligen är ju årets säsong min första men vi har en jäkligt trevlig kompis-anda runt våra tävlingar.
Ett bra exempel är när jag körde av en vipparm på Kinnekulle i somras. Medan jag åkte iväg för att leta delar skruvade en konkurrent (Arne och Pelle Persson) isär vad som krävdes, dessutom helt på eget bevåg och utan att jag ens bett om det. Så när jag kom tillbaka var det bara att skruva ihop igen. Under arbetets gång kom flertalet av Cup-förarna och frågade om de kunde hjälpa till. Helt lysande! thumbs up
Ett inte lika kul exempel var när jag med flera visade intresse för att åka på SLC Race Camp på Mantorp i våras. Tyvärr hann jag inte få bilen så klar att jag hann vagnboksbesiktiga (nybyggd för året) utan jag fick tyvärr hoppa av. Genast kommer folk (vill förtydliga att det var enbart från andra tävlande och absolut inget ont från arrangören) och kommenterar här på rejsa att man är en urballare mm. Så visst visar sig "snobberiet" emellanåt, men kommentarerna som fälldes gjorde mig knappast sugen på att köra med SLC om det är de människorna man ska umgås med i depån... Visst det kanske var en engångsföreteelse men ändå.

Att åka racing är dyrt och tar relativt mycket tid i anspråk och som flera har varit inne på tidigare tror jag "gärskogsseriernas" upplägg med träning och tävling under en och samma dag passar de flesta bra. Min sambo delar inte mitt stora intresse för racing men hon följer alltid med mig på tävlingarna. Skulle det ta ytterligare en heldag tror jag inte hon skulle vara lika lättövertalad.
oavsett vad andra tror så spelar de löpande kostnaderna under säsongen stor roll, i alla fall för mig. Det är faktiskt de låga startavgifterna tillsammans med möjligtvis en natt på vandrarhem som gör att jag bestämt mig för att köra BMW Cup. Alla har inte samma ekonomiska förutsättningar vare sig från början eller via sponsorhjälp och för min egen del vill jag ha råd att bo bra, åka hygglig bruksbil samt att kunna ha råd med semestrar och dyligt med min sambo. Alltså får inte hobbyn inverka alltför mycket på "vardagslivet", men alla har vi olika mål och ambitioner.
Visst det kostar rejält att bygga en tävlingsbil men delar man upp kostnaden över en period så känns det inte så farligt. Startavgifter och runtomkringkostnader gör varje månad under sommarhavlvåret riktigt dyr. Personligen tycker jag det ska bli rätt skönt när säsongen är slut så man kan fylla upp sina bankkonton igen, även om jag kommer sakna tävlandet.

Långt och flummig inlägg kanske, men nu har ni i alla fall ett bidrag från en "parasit" som förstör svensk sprintracing...

NS: 38 varv
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Samson skrev:
ButterflyRacing skrev:
...och låt märkesklubbarna förtsätta med sin inavel....

Det verkar som om attityden varierar ganska mycket mellan olika serier för någon snobbattityd är det verkligen inte tal om i BMW Cup...............

Ett inte lika kul exempel var när jag med flera visade intresse för att åka på SLC Race Camp på Mantorp i våras. Tyvärr hann jag inte få bilen så klar att jag hann vagnboksbesiktiga (nybyggd för året) utan jag fick tyvärr hoppa av. Genast kommer folk (vill förtydliga att det var enbart från andra tävlande och absolut inget ont från arrangören) och kommenterar här på rejsa att man är en urballare mm. Så visst visar sig "snobberiet" emellanåt.................

Ang. märkesklubbarnas inavel....så var det skrivet med ironi och glimten i ögat.

Stämningen mellen teamen racing, är det inget fel på......utan jag menar mot folk som går omkring i depån och är almänt intreserade...och som kanske vill börja köra.

Spydiga komentarer på forumet efter att du uteblev på Mantorp, kom säkert från "Calibra".
Det är ingen annan som fattar hur han tänker heller....så det behöver du inte lägga någon större vikt vid.
och det är inte typiskt för SLC......det är ett glatt gäng.

Citera
malundin
Nynäshamn
Här sen Aug 2005

Nu känner jag för att lägga mig i debatten här.

Jag tillhör den grupp som står på tröskeln till riktig racing efter ett antal år på banmöten i olika klubbars regi. Suget efter att race'a "på riktigt" finns där, och har funnits i flera år. Dock är det i huvudsak två parametrar som spelar in och har påverkat varför det inte har blivit av.

1. Kostnaden. Betydligt högre än för banmöten med klubben. Idag behöver jag inte underställ, overall och godkänd hjälm samtidigt som banmöten kostar en bråkdel av startavgifterna för de serier som finns. Någon vagnbok behöver jag inte heller. Jag har, liksom fler har påpekat här, även andra intressen tillsammans med min familj, som ju också kostar pengar.

2. Tillgängligheten. Trots att jag bor i sveriges största stad har jag över 20 mil till närmsta bana. Det blir tidiga mornar och sena kvällar de dagar det är körning på "hemmabanorna", Mantorp och Gelleråsen, för att inte tala om övriga banor i sverige. Kinnekulle går att göra på en dag (puh...) men Knutstorp. Anderstorp, Gotland och Härnösand är uteslutet som endagsevenemang. Falkenberg har jag tyvärr aldrig haft möjlighet att bevista.

3. Tillsammans blir detta en för hög tröskel att kliva över. Om det rörde sig om det ena eller det andra problemet, tror jag att det vore enklare, men sammantaget alltså för stort.

Det jag vill ha är följande:
En bana med tillhörande klubb i närheten av Stockholm (max en timmes körning) som erbjuder träningar på enkelt sätt någon kväll i veckan. Skulle med glädje stå funktionär var tredje gång om jag enkelt fick köra veckorna där emellan.
Dessutom vill jag ha klubbracing två till fyra gånger per år i ett klubbmästerskap nära Stockholm. Racing som skulle ta en dag i anspråk. Om denna racing kräva vagnbok och full utrustning, så ok. Det blir en engångskostnad (nåja), det stannar vid det och jag behöver inte ligga ute hela helgen för ett par timmars körning.

Jag har räknat på att delta i MGCC, som verkar ha ett bra koncept, och gett upp det, eftersom det skulle ge bara bränslekostnader på ca 6500 kr och 70 timmar i bilen för transporter till och från tävlingarna. Så kul är inte E4'an att pendla på.

Ett dilemma i min idé, är att Stockholm är en stor stad. Ett evenemang som MGCC här i huvudstaden skulle sannolikt ge så många tävlande att det blev svårt att genomföra, och hur man skulle lösa det vet jag inte. Kanske behövs det banor både söder och norr om Stockholm för att täcka behovet.

Tills vidare har jag kvar min bil och väntar på att någon bana, förhoppningsvis både Enköping och Gnesta/Norrtuna kommer till stånd.

M.

Jönköping
Här sen Sep 2004

Johan (Samson) thumbs up thumbs up

Utan sponsorer och annat kul så spelar definitivt avgiften en roll.

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003

malundin skrev:
Nu känner jag för att lägga mig i debatten här.

Jag tillhör den grupp som står på tröskeln till riktig racing efter ett antal år på banmöten i olika klubbars regi. Suget efter att race'a "på riktigt" finns där, och har funnits i flera år. Dock är det i huvudsak två parametrar som spelar in och har påverkat varför det inte har blivit av.

1. Kostnaden. Betydligt högre än för banmöten med klubben. Idag behöver jag inte underställ, overall och godkänd hjälm samtidigt som banmöten kostar en bråkdel av startavgifterna för de serier som finns. Någon vagnbok behöver jag inte heller. Jag har, liksom fler har påpekat här, även andra intressen tillsammans med min familj, som ju också kostar pengar.

2. Tillgängligheten. Trots att jag bor i sveriges största stad har jag över 20 mil till närmsta bana. Det blir tidiga mornar och sena kvällar de dagar det är körning på "hemmabanorna", Mantorp och Gelleråsen, för att inte tala om övriga banor i sverige. Kinnekulle går att göra på en dag (puh...) men Knutstorp. Anderstorp, Gotland och Härnösand är uteslutet som endagsevenemang. Falkenberg har jag tyvärr aldrig haft möjlighet att bevista.

3. Tillsammans blir detta en för hög tröskel att kliva över. Om det rörde sig om det ena eller det andra problemet, tror jag att det vore enklare, men sammantaget alltså för stort.

Det jag vill ha är följande:
En bana med tillhörande klubb i närheten av Stockholm (max en timmes körning) som erbjuder träningar på enkelt sätt någon kväll i veckan. Skulle med glädje stå funktionär var tredje gång om jag enkelt fick köra veckorna där emellan.
Dessutom vill jag ha klubbracing två till fyra gånger per år i ett klubbmästerskap nära Stockholm. Racing som skulle ta en dag i anspråk. Om denna racing kräva vagnbok och full utrustning, så ok. Det blir en engångskostnad (nåja), det stannar vid det och jag behöver inte ligga ute hela helgen för ett par timmars körning.

Jag har räknat på att delta i MGCC, som verkar ha ett bra koncept, och gett upp det, eftersom det skulle ge bara bränslekostnader på ca 6500 kr och 70 timmar i bilen för transporter till och från tävlingarna. Så kul är inte E4'an att pendla på.

Ett dilemma i min idé, är att Stockholm är en stor stad. Ett evenemang som MGCC här i huvudstaden skulle sannolikt ge så många tävlande att det blev svårt att genomföra, och hur man skulle lösa det vet jag inte. Kanske behövs det banor både söder och norr om Stockholm för att täcka behovet.

Tills vidare har jag kvar min bil och väntar på att någon bana, förhoppningsvis både Enköping och Gnesta/Norrtuna kommer till stånd.

M.

1 overall och skydd bör du införskaffa ändå. IMHo ingår det när man kör på bana. Dyrt? Gör som jag gjorde köp beggat (www.resultatservice.com)
2. Tillgängligheten är väl likadan nu?

3.se ovan
ANG: "Det jag vill ha" YEP det vill jag med...

Egen reflektion:
Till Er som säger att ni vill men ändå inte rejsar. Sätt upp ett mål att ni skall vara med på 1! rejs nästa år. thumbs up
Utvärdera sedan om det var något för er. Risken är att annat får stryka på foten

Många ställer upp en massa begränsningar istf möjligheter ex vis:
* Måste ha en vinnarbil- När motor= 100delar chassi=10delar Förare= Sekunder
* Måste ha trailer/dragbil/husbil- Förra helgen åkte jag 54 mil till Falkenberg i rejsbilen tränade rejsade satte mig i rejsbilen och åkte 54 mil hem. Resultat klass1:a lör Klass2:a söndag.(Låter bättre än det var ) Då är bilen 38 år gammal!!
Går något sönder får man lösa det då

Så till er som vill! sitt inte och gnäll över begränsningarna. Go RACE

EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
För att kunna avgöra om anmälningavgiften har någon inverkan är jag rätt säker på att man måste invänta utfallet att en långsiktig strategi. Dels för att det är ledtid på besiktning av bilen som nämndes, men det jag tror är det viktigaste är att själva deltagarna utgör en viktig del, kanske t o m den viktigaste delen, av 'produkten'.

Många deltagare och ett brett fält tror jag inte jag är ensam om att uppskatta och det är väl inte blåögt att tro på en dynamisk effekt i detta fall?

Jag tycker att SSK hade "produkten" när jag började 2004 och även under 2005 med åtminstone tillräckligt många bilar. Jag höll mig avvaktande till SLC700 av den anledningen att jag ändå trodde att de flesta skulle stanna kvar i SSK, men sen försvann SLC700 och ersattes av SLC Standard med 'normal' startavgift och mycket få deltagare. Sen är det ju också ganska tydligt att det inte är sprint som ligger SLC varmast om hjärtat, vilket ju är naturligt, men säkert också en delförklaring till lågt deltagarantal.

Så att säga att låga startavgifter inte har någon effekt tror jag är för tidigt att säga innan någon har testat en medveten och uthållig prispolitik (iofs kan man ju säga att MGCC har gjort det). Nu är jag också medveten om att ingen arrangör kanske har råd med det.

Det är synd om man får acceptera sprintracingens bortgång eftersom den har sina uppsidor. Jag uppskattar att jag kan åka själv utan team och en mängd materiel på en tävling, det är en ganska enkel apparat. Driva långloppsteam skulle jag inte vilja göra eftersom man blir beroende av andra och en helg blir ett helt projekt. Att köpa timmar i långlopp är ju ett alternativ, men jag tror ändå jag föredrar sprintlopp om det finns såna.

Totalkostnaden är problemet, men jag tror inte man ska avfärda betydelsen av startavgiften alltför lättvindigt. I synnerhet inte i instegsklasserna som det är tal om.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
RCM
Forshaga
Här sen Okt 2003

SSK ?

Jag väntar med spänning vag SSK ledning har att säga i den här frågan, men dom har nog grävt ner sig !!

Cortina GT 1966 Gr 2
Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil
Citera
ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

Gratis startavgifter i de tre första tävlingarna?
Har man väl kommit in i serien vill man gärna fullfölja.

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Jag måste bara instämma med Samsons inlägg. Jag kan bara tala utifrån BMW Cup, men någon snobb attityd finns det absolut inte! Däremot finns det massor av ekipage med ägare som är där av samma anledning.... thumbs up

För er som tycker sprintracingen är död eller utdöende, borde kanske istället fundera på varför, och inte vara avundsjuka på oss som har förmånen av att åka klubbracing i ett glatt gäng där alla hjälper alla och med många frivilliga som ställer upp för att ro runt tävlingstillfällena. Utöver detta så är det möjligt att klara av en säsong ekonomiskt utan att pantsätta huset även om kostnaderna för själva bilen skenar iväg även här...

Låt BMW, Alfa, Beetle mfl utveckla sina "inavelsklasser" och låt SSK och SLC fortsätta i samma takt med att gräva sin egen grav så får framtiden utvisa vem som driver vilken serie på rätt sätt...

Här sen Nov 2002

Putrix skrev:

Låt BMW, Alfa, Beetle mfl utveckla sina "inavelsklasser" och låt SSK och SLC fortsätta i samma takt med att gräva sin egen grav så får framtiden utvisa vem som driver vilken serie på rätt sätt...

Du är ute och cyklar lite.......

Det finns ingen framtid i klubbracingen om man menar att få det som en vidaresteg till en fortsatt karriär, eftersom det är väldigt få som sen då tar steget..... däremot så finns det en god framtid för klubbracing som en egen form att tävling..........

sen för arrangörer som SLC mfl finns det nog ingen framtid att driva egna sprintklasser iaf inte för SLC, eftersom som någon tidigare sagt, vårt fokus ligger på att utveckla svensk endurance-racing som helhet och jag räcker ärligt talat inte till för att driva både endurance och sprint samtidigt..... utan det behövs en egen klass-representant som driver på konkurrenterna i klassen.......

och SLC kommer även fortsättningsvis gärna arrangera tävlingar åt sprintklasser som vill åka...... som t.ex Nordic SuperCar som vi kör nu här på Anderstorp i helgen........

så avslutningsvis..... lev väl ni som vill åka klubbracing, ha kul och kör hårt..... men SLC har insett att det finns ingen framtid för SLC att sikta på den målgruppen eftersom det inte går ihop sig med det upplägget på tävlingar som jag vill arrangera utan det är bättre för SLC att koncentrera sig på dom tävlande som vill ha tävlingar på det viset som vi gör dom. För det finns många som vill ha den sortens tävlingar med.

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Trådstartare
I min värld är även t ex SSK och SPVM klubbracing, men jag förstår vad du menar Fredrik.

Jag tycker det vore trist om det bara skulle vara 'märkesracing' som gällde i sprintracing, men det är ju ditåt det går. Porsche, BMW och Alfa har sina egna märkesklubbserier som går hyfsat, men ska man vara ärlig så är det ju inte horder av tävlande där heller.

om man dessutom kollar på 'subkulturer' i andra serier så utmärker sig Camaro (som gjort ett mkt bra jobb och som har ett bra 'framework' att agera inom), Renault Jr och Volvo original som de livaktigaste klasserna. Tittar man internationellt så följs mönstret att under fabriksnivån är det entyp som gäller och får uppmärksamheten. Något som Renault, BMW och Nissan (även GM, men inte i eurasia) insett sen länge.

Det där är ju en trist insikt, men den pekar på ett problem som måste adresseras.

Jag vet inte, jag tycker att GrpN-derivat av reglementen med mera är OK att gå på, men är det så att det är dödfött att försöka få olika bilmodeller att tävla mot varandra på 'lika' villkor?

Kolla på rally. Stora GrpN är en 'Mitsubishi-cup', den kanske blir en 'Subaru-cup' snart och så håller det på. I Grp N verkar det växla mellan Peugeot och Renault. Det är kanske något jag har fått för mig, men jag har en känsla av att inte så många sladdar runt i sin gamla 306 S16 på skoj. Liknande polarisering tycks finnas inom rallycross.

För mig utmynnar det i (minst) två frågor:
-Är det kört att tävla mellan flera märken?
-Elit-, vinnar- och optimeringsmentaliteten verkar ha spridit sig nedåt i prestationsgraderna, är det bra? om det är dåligt, vad gör man åt det?

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Är det INGEN som läser vad jag skriver ??

Citera
Lars Brandström
Gagnef
Här sen Mar 2004

observera erbjudandet från SSK om fri startavgift till avslutningstävlingen den 23/9 för alla som inte deltagit tidigare under säsongen. http://www.sskracing.com/Nyheter/2006-08-23.htm Några norska bilar kommer i klass 3 och ALLA är välkommna för kul racing i hela fältet. http://www.sskracing.com/Nyheter/2006-09-12.htm

Hälsningar #12 Lars

Tyresö
Här sen Feb 2003

Intrressant tråd och diskussion.

Tycker polariseringen i svensk racing är rätt märklig egentligen.
Elakt sagt så finns det inte mycket mellan ren klubbracing och STCC.
Jag lämnar SLC utanför just detta resonemang, då SLC liksom ERC och MSLS gör långlopp.
Tror Fredrik är inne på rätt linje med återgång till mer renodlade långloppshelger.

En återblick på hur det sett ut:
om vi tittar på sprintracingen, som jag har följt sedan 1969 och varit aktiv inom sedan 1976, med undantag för senare halvan av 80-talet, Så har den ändrat karaktär rättt rejält under åren.
När jag kom in i SSK-serien, så var den rejält mycket större i antal startande än dåvarnade Racing SM
(dagens STCC) SM innebar ett fåtal biltyper i de olika klasserna.
Formelbilar var FVee FF16000 och F3 De två förstnämnda alltid med fulla startfällt och oftast rätt bra även i F3.

I SSK var det genom deras genial kg/hk reglemente en betydligt större variation på biltyper och byggen. Smart tänkta vedbodskosntruktioner, utan herrejössesprylar slog inte sällan ganska sofistikierade värstingbyggen. SSK drog inte sällan mer publik än SM under sin glansperiod.
Startfälten var enorma, läste tdiigare i tråden att det var 19 bilar där 26 bilar där osv i olika märkescuper.
halleduadnde då ...
Minns ett race på Gälleråsen, tror det var 77 eller kanske 78. SSK Standard, Hette Goodrich eller Vredestein Cup beroende på år, hade 116 bilar anmälda i EN klass! Det var kval A+B+C final.
Västinjgklassen SSK Klass D, eller Castrol Cup, blev senare vudareutvecklat till Special Racing och Super Saloon hade lite färre bilar, det var ju extremare/dyrare byggen. Det var bara 72 anmälda i den klassen..... Så där räckte det med kval och A+B final.

I mina ögon är den epoken det bästa jag upplevt i svnesk racing, oavsett om vi pratar klubbracing eller elitracing (SM åkarna gästspelade ibland, men räkte inte alltid till) Mer än en SSK-åkare blev rätt duktiga racers på elitnivå så småning om.....
Men de flesta åkte för att det var roligt.

Ännu enklare klubbracing var den Sportvagnsserie, som ju SSK egentlgien var från början.
Den var ganska stor och kan nog i mångt och mycket jämföras med de olika märkesklubbarnas nu aktuella serier i ambitionsnivå.

Frågan är vad man gjorde då, som man inte klarar idag att åstakomma?
Att det skulle bero på anmälningsavgifter tror jag krmm, ........ på, inte!
Däremot är det ett bra medvetet eller omedvetet "svepskäl" , eller m ntalt hinder om man så vill.
I vårt land har köpkraften och den disponibla delen av inkomsten gått kräfftgång sedan den tiden, det kan vara en orsak. Då hade fler råd på enkel eller hyffsad , idag är det färre som har råd, men dom har desto mera råd. Innebär ofta att den som idag har råd att rejsa gärna vill ha häftiga grejor. Racign är itne bra upplevelsen, det är prylen också.

Mågna av dem som tycker startavgifter resor etc är dyrt, lägger ned minst samma belopp på fräna prylar i sin bil, som man gått kan leva utan på racerbanan. eloxerad Bling-bling, bromsar som pizzor, ok med fler kolvar än man kan räkna till, Öhlinare som man inte har en aaaning om hur man ställer in, eller kolfiberprylar som väger lika mycket som en tunn aluminiumplåt har nog förstört mer än en racebudget.
Det är nog bara att inse att byggandet och prylanskaffnignen har en större dragnignskraft på dessa, än själva rejsandet.
Inget fel idet, gatbilar fanns då också, men med krossad plysch och hissad rumpa. Så det går åt rätt håll

Sedan är ju den allmänna trenden att vi tenderar att konsumera upplevelser idag.
Vi vill ha färdiga paket och bara ta till oss njutningen i det ena eller andra fallet.
Tiden att organisera sin egen racing är ne bristvara (där är långloppen en bra utväg, man kan köpa tid i bil av de som är "dumma nog" att lägga mer tid på bil och team)
Spritnracing bygger på att du kan fixa ihop ditt åkande i större utsträckning själv.
I dagens samhälle, finns detm idnre tid för det än för 20-30 år sedan, eller för bara 10-15 år sedan också för den delen.

Men vad bra då, Då kan ju någon driftig sätt upp en Rental-racing serie, på klubbnivå då?
Så har man löst tidproblement och man kan "konsumera" racing på samma enkla sätt som annat i "upplevelseindustrin". Det är bara ett problem. Marknaden är inte tillräckligt köpstark. Det är för få som kan slanta upp för att konsumera nöjet. Radical har någ fågnatupp en del av dessa. Jag hoppas verkligen att Leif Lindströsm Ginenta Cup fångar upp de som itne vill/kan ta steget till Radical.
Ginenta ser ju att bli mera kostnadseffektivt.

Detta ger att vi idag lever med den ökade polariseringen mellan en allt mer kvalificerad och kostnadsdrivande elitracing i STCC och en enklare racing på märkesklubbnivå, där egnetligen bara RHK och glädjanden og återuppvaknade Spvm är reeella alternativ.

Kanske PCS, BMW SC och CAR skulle gå samman i en märkesklubbserie, där dom delar på arret och kör sina resp klasser vid samma tillfälle. Så kan man ju avsluta helgen med ett "rövarheat" mellan märkescuperna för de som vill. Om nu inte märkesfanatsimen sätter käppar i hjulet förståss.
Jag förstår inte riktigt den smått förtönade och lätt uppnästa attityd som några BMW SC reprentanter tagit i den här tråden. Stämmer inte riktigt med mitt intryck av de jag känner i den klubben.

SSK på sin kant behöver nog verkligen sätta sig och göra en analys varför det blivit som det blivit.
Spvm är på väg tillbaka åt rätt håll
RHK är fortfarande rätt ok men har att se upp med olika kostnadsdrviande fkatorer i sitt App k reglemente.
och att det inte bara blir en ekonmiskt överkomligare form av flat out racing bara för racingen skull.
SLC Fokus på det man är bäst på dvs långlopp.
STCC Mer renodlad elitracing, men med färre klasser än idag.

Bana i Sthlm vore ju naturlgitvis ett lyft, men jag är lika skeptisk till att det sker osm jag är till att vi får ringleder värda namnet i den här hålan.
Den opretantiösa racingen på flygfält osm man tidigare kunna utöva kanske skulle gå att få till på Malmby eller Björkvik. Mne som sagt vilka krafter orkar ta tag i det på den ideella bas som krävs?

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Bosse L skrev:
Intrressant tråd och diskussion............................
.............................
.......................?

Woww.....så jävla bra skrivet. Jag håller med om allt.

Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Bosse L skrev:
I vårt land har köpkraften och den disponibla delen av inkomsten gått kräfftgång sedan den tiden, det kan vara en orsak. Då hade fler råd på enkel eller hyffsad , idag är det färre som har råd, men dom har desto mera råd.

Här har vi tror jag träffat huvudet på spiken. Köpkraften i Sverige är bra låg i reella termer, syns väldigt tydligt när man spenderat ett år i England (och jag pratar inte om Knightsbridge och Belgravia i London, utan om stora delar av landet). Här finns ett annat överskott av pengar, som syns i nybilsförsäljning, mängden som har råd med hobby-bilar osv.

Kanske på sikt med rätt politik ( ) kan Sverige återta lite av gapet.

JohnC
Jönköping
Här sen Sep 2004

Citat:
Jag förstår inte riktigt den smått förtönade och lätt uppnästa attityd som några BMW SC reprentanter tagit i den här tråden. Stämmer inte riktigt med mitt intryck av de jag känner i den klubben.

Intressanta åsikter men ovanstående kommentar förstod jag inte riktigt

Tycker att det har varit många knepiga påhopp i tråden generellt på märkesserier. Vad ni måste inse är att alla inte vill ha ngn karriär inom racing utan är relativt nöjd med den nivån som är idag. Inom BMW cup är man inte totalt märkesfixerad. Vi kör redan idag med Beetlar och det fungerar helt OK.

Problemet med små serier som kombinerar med "vanlig" banåkning är dock att ekonomin är starkt beroende av antalet gatbilsåkare, vilket är djupt olyckligt och osäkert från tillfälle till tillfälle. Jag skulle därför gärna se att även BMWSC gjorde sammarrangemang tillsammans med andra klubbar alternativt med SPVM eller SLC det skulle också minska personberoendet då själva organisationen för arrangemanget redan finns på plats. Eldsjälar som brinner för racing ideellt är en fin tanke men är också mkt riskabelt då det är en utdöende grupp (grovt generaliserat).

Porsche 996 GT3 Cup 2004
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

JohnC skrev:
Citat:

Intressanta åsikter men ovanstående kommentar förstod jag inte riktigt

Tycker att det har varit många knepiga påhopp i tråden generellt på märkesserier. Vad ni måste inse är att alla inte vill ha ngn karriär inom racing utan är relativt nöjd med den nivån som är idag. Inom BMW cup är man inte totalt märkesfixerad. Vi kör redan idag med Beetlar och det fungerar helt OK.

Problemet med små serier som kombinerar med "vanlig" banåkning är dock att ekonomin är starkt beroende av antalet gatbilsåkare, vilket är djupt olyckligt och osäkert från tillfälle till tillfälle. Jag skulle därför gärna se att även BMWSC gjorde sammarrangemang tillsammans med andra klubbar alternativt med SPVM eller SLC det skulle också minska personberoendet då själva organisationen för arrangemanget redan finns på plats. Eldsjälar som brinner för racing ideellt är en fin tanke men är också mkt riskabelt då det är en utdöende grupp (grovt generaliserat).

jag har gjort samarrangemang med BMW förrut och kan absolut göra det igen........ enda problemet är att jag kan inte konkurrera prismässigt med BMWs egna arrangemang, så om förarna absolut vill åka för 700 per helg så går det inte...... utan då får dom fixa det själva.

Allmänt banåkaforum
Vad får fart på sprinttävlandet i instegsklasserna?
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
9686 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande