Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4033 besök totalt |
Re: Bensin nu och förr
Tja, man hade juh blytillsats i soppan förr... Det smorde motorn och allt vad soppan rann igenom, så visst vart det lite lägre friktion... Men så mycket mer har väll inte ändrats med den? |
||||
Alkylatbensin eller "Aspen"-bensin, är det nåt att ha i vanliga bilar? Använder det i gräsklipparen bland annat, finns att köpa i lösvikt på några fåtal stationer, kostar då ca 10:50/litern. Är det värt merkostnaden, eller ska man hålla sig till vanlig 98-oktanig?
![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Re: Bensin nu och förr
Alkylbly som man blandade i förr (och gör ibland även idag) blandades i för att höja bensinens oktantal. Att det sedan smorde ventilsätena det var egentligen bara en bieffekt. Idag använder man istället aromater och i vissa fall oxygenater som oktanhöjande tillsatser i bensin. Aromater (tex toluen) är ungefär lika hälsosamt som alkylbly om man kör det i en bil som saknar katalysator. Tittar man tillbaks så kan man ju se att oktantalet har stigit under årens lopp, likaså har mängden föroreningar som tex svavel minskats. Så bensinen har väl snarer blivit bättre de senare året. Sedan är det ju ingen räsersoppa direkt... |
||||
Det enda jag direkt vågar påstå efter att formligen fått huvudet inslaget
![]() Bakgrund: Förra sommaren (eller var det förrförra ![]() ![]() ![]() Jaja... Jag gjorde så gott jag kunde, varsågod och slå in mitt huvud ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Ett kärt ämne som verkar vara omgiven av lika mycket mystik, sägner och rent bull såsom mineral eller syntetoljefrågan.
Enligt vad jag hört så delar bensinbolagen på depåer och swappar mellan varandra, alla utom JET. Så tankar du icke JET bensin får du samma vara oavsett i vilken station och märke du tankar. Däremot kan det säkert skilja mellan hur man sköter hårdvaran på respektive mack, eller "tapp" som vi säger på västkusten ![]() /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Jag har för mig att bolagen har tillåtelse att blanda in max. 5% etanol i bensinen. Med tanke på att etanol är väsentligt billigare (i stora mängder) än bensin kan man nog misstänka att alla bolagen blandar in den i soppan. Att sedan etanolen har ett mycket sämre energivärde än bensin spelar ju ingen roll för dom, det ökar ju bara försäljningen. Vi som använder skräpet upplever en ökad förbrukning som följd.
Jag tycker att skillnaden märks mycket väl när man kör i Tyskland där bränslets innehåll är mycket noggrant kontrollerat och etanol inte är tillåtet att blanda in ![]() _________________ Erik Woode |
||||
Undrar om man kan övertala någon mackägare här i Stockholmstrakten att ta in t.ex. Shell Super 99 eller vad den nu heter i Tyskland. Borde ju blir rätt så poppis
![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Jag har också ägnat mig åt lite ovetenskaplig kontroll och det känns som Shell har den bästa soppan (så länge det nu varar, dom ska ju lägga ner i Sverige- ingen här som har som råd att köpa rubbet så att vi slipper ytterligare 400 Statoilmackar)
Shell har 100 oktan på mackarna i Tyskland, lite dyr dock 1,21 Euro per liter men sitter finfint i RS'en ![]() _________________ Erik Woode |
||||
Jo, om man åker genom Müllenbach söderut mot Kellberg, så låg det en Shell-mack där för ett par år sedan i alla fall. _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||||
http://www.okq8.se/okq8/produkter_tj
coppat från OKQ8 "Nu blandar vi sprit i soppan. Från och med mitten av april 2003 är det 5 procent etanol i 95-oktanig grön bensin på OKQ8-mackarna i Halmstad, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Västervik och Västerås, totalt 380 stationer. Varför finns inte Etanolblandad bensin på alla orter? All 95-oktanig bensin från våra egna depåer kommer att etanolblandas. Det innebär att den här typen av bensin kommer att finnas på OKQ8 i Halmstad, Malmö, Norrköping, Stockholm, Sundsvall, Västervik och Västerås m.a.o. de stationer som får leverans från våra egna depåer kommer erhålla etanolblandad bensin. Miljön Trots stora satsningar på miljövänligare bilar finns det i dag bara 3 000 etanolbilar i Sverige. För att snabbt sänka koldioxidutsläppen i Sverige från bilar, vilket har betydelse i kampen för att minska växthuseffekten, har OKQ8 som första bensinbolag beslutat att blanda i 5 procent etanol i all 95-oktanig grön bensin som OKQ8 levererar från egna depåer. Det kan tyckas lite, men det motsvarar 11 500 fler etanolbilar på våra vägar, jämfört med de drygt 3 000 som rullar i dag." DVS alla bensinbolag blandar inte i etanol i bensinen, etanol är inte bara av ondo (givet ![]() Att det är mer "kräm" i bensin i tyskland kan vi nog utesluta om man jämför 95 med 95 osv, däremot har man renare bensin i sverige, mindre svavel. /Anders C _________________ /Anders C |
||||
Men vänta ett tag nu, om jag inte räknat fel så borde mängden energi per volymsenhet vara högre i 95 oktan än 98 oktan - eller hur ???
Att man sedan kan köra med annan kompression eller högre turbotryck är liksom en helt annan sak som vi inte skall blanda in ![]() ![]() _________________ Lars H Bamsefar kan vara närmare än du tror.... |
||||
Då mindes jag inte helt galet... ![]() _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||||
Energiinnehållet per kg är lika för 98 och 95. Däremot finns vissa variationer inom båda oktantalen.
Däremot blir energiinnehållet lägre om man blandar in etanol. Vad som främst "oroar" mig med dessa 5% inblandning är att man tar bort oktanhöjande aromater eftersom etanol har en liknande effekt. Dock är det så att etanol är mer känsligt, alltså MON är lägre jämfört med aromat som har ett liknande RON värde. OK är dessutom inte ensamma med att blanda in etanol i 95 oktanig bensin, tex Statoil gör också detta. För att citera Per Gillbrand, "bensinen har aldrig varit bättre än vad den är nu". |
||||
Citat:
För att citera Per Gillbrand, "bensinen har aldrig varit bättre än vad den är nu". Vi kan ju leka med tanken att vi har en soppa som är dunder för miljön med är kass i effektsynpunkt, så hur är det????? För miljön eller motorn???? om man nu gämnför 99oktan som fans förut med dagens 98, hur är det då? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Troligtvis lär den vara bättre i båda synpunkter. Bensinen lär innehålla mycket mindre föroreningar sedan borde den dessutom ha jämnare kvalitet eftersom specifikationen är mycket exakt då dagens bilar kräver en jämn kvalitet på bensinen. I övrigt så kan jag även tänka mig att man bör ha kommit en bit på vägen med att utveckla bränslen som har högre energiinnehåll samt högt oktantal. |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
4033 besök totalt |