Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 320D -06 | 1, 2, 3 >> 11750 besök totalt |
Lite mer info om bilen:
Bilen är utrustad med sportsätena (tyg, värme, lumbar support), sport suspension, tempomat, larm och några andra små optioner, men jag ville inte kryssa för många extras för att hålla vikten under 2 ton, och extras var inte direkt billiga heller... Vikt: 1505 Viktfördelningen 50/50 effekt: 150 16" stålhjul + däckena 205/55/16 av modell "runflat". Ingen reservdäck eller verktyg följde med (för att göra lättningen svårare) > 300 mm bromsar fram & bak Snart följer rapporten om första bandag... _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
Då har vi åkt i Zandvoort. Banan var intressant (liksom bilen) och passar bra för mig som inte har "M" under huven. Som sagt var gatdäckena inte så bra men jag ville egentligen behålla dom för gata och köpa R-däck för banåkning. Andra varvet gav 2.24 -tiden, har ingen aning hur det borde vara där med gatbilen.
Bilen gick OK, men i bromsningen var den så nervös att man inte vågade ladda fullt, utan var tvungen att lämna "marginal". Halka däckena hjälpte inte till... När man väl hade hittat det rätta spåret var den bra I mitten av kurvan och i utgången. Jag undrar om det finns 15-tumsfälgar som passar med 300 mm. bromsar? Slutväxeln är 2.38 (om jag minns rätt) och på långa rakan fick jag precis femman in, innan det var dags att bromsa. Bilen har 6 växlar. _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
Det stämmer, men jag har en speciell low-emission/low-tax/low-output -version. Skillnaden är bara programmvaran, så ingen orsak för panik Mycket zand på banan har jag inte sett, kanske pga en holländsk tävling 1 vecka och DTM 2 veckor tidigare. Men kanske det finns ändå... _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
Men vad är det här?
Hussen har skaffat en ny hjälm. Jag undrar om den är bra? Den måste inspekteras... Godkänt! Det var dags att investera i säkerhetsutrustning. Den gamla hjälmen var från 90-talet och andra hjälmen från 80-talet. _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
Hmm...upplys en som inte varit ritkgit med......!? Har du alltså "chippat" din 320d ? Skulle vara väldigt intressant att veta vad du nu har för effekt samt vrid ? Fredrik: En E90 320d har mycket riktigt 163 hk och 340nm i vrid, 150 hk var det i E46:an..... _________________ / Martin Spetz Racern: |
||||||
_________________ ///Mart1n Pa1m Volvo V60 Polestar MY18 - Bursting Blue |
||||||
Enligt det man kan söka sig fram till verkar runt 210hk bli det de flesta hamnar på oavsett firma. Vridet hamnar runt 430 Nm. Rena racern med andra ord! |
||||||
Vad jag har sett brukar dom hamna mellan 195 och 200 hos olika firmor.
För mig blev det mycket krut, men någon dynopapper har jag tyvärr inte. Tidigare hade man bra acc på tvåan, nu har man den i trean och fyran också. Det känns som man har hela 400nm vid 2000 varv, alltså när motoren vaknar. Ingen bra vinterbil längre, men man har ju DTC:n... Bilen går skitbra och känns nästan lika bra som 330D. Dock varvar den inte så högt som sexan men jag tror det finns ingen 4-cyl Bmw som kan hänga med. _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
Så har jag testat en ny (rolig) bana igen. Den heter Zolder och den är min hemmabana nuförtiden. Det var lite regn precis som jag önskade så man fick lite annorlunda "touch" om bilen. Förresten, den gick ganska bra, betydligt bättre än på torra banan.
Man fick spöa många 325:or och även en gammal M3 fick se lite dieselrök Bästa varvtiden var 2.12, om någon har koll på tider där (det har jag inte). _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
Fler?? inte så många dieslar på banor, men desto roligare. Folk tittar på ganska långt, speciellt om man har bra tempo Hoppas vi får se din 120D här också. Hösten har kommit. Här är bildbeviset _________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
kul med dieslar tycker jag. jag har tänkt ta ut min 120d på bana nästa år hoppas även jag kan visa baklamaporna för en del bensin åk
_________________ ERCUP segrare 2008 Porsche sports cup 8C segrare 2010 Nordictimeattack SM segrare 2014 |
||||||
M-kofångaren är nu köpt. Den gamla var snygg också men den här är väl lite rejsigare. Jag ville ha inga svarta delar (delen i mitten) i den men på verkstan sade dom att det går inte, lacken stannar inte där. Är det verkligen så?
_________________ Tomi oksanen Diesel-POWER since 2006 |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 320D -06 | 1, 2, 3 >> 11750 besök totalt |