| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Nya E92M (M3) på Ringen - film med V8 muller
|
8 besök senaste veckan (5990 totalt) |
IRL kör ju med plattvevar tydligen så de är inte helt insnöade på 90gradersvevar däröver. |
||||
|
Jag orkar inte tänka efter riktigt hur tändföljd mm. blir med eller utan platt vev. Kan någon dra en enkel förklaring, och motivera varför det är så mycket bättre? Jag antar att det gäller mer än ljudet? och varför är inte alla V8 med platt vev isf?
_________________ Alexander Widell Opel Kadett Coupe -75 Buell XB12S -08 |
||||
|
Var och kikade (lyssnade) på SLC igår på Anderstorp och då slog det mig; V8:an under huven på Pekka Nyströms Corvette låter inte som en vanlig jänke-V8. Plattvevkonverterad?
_________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
||||
Jodå det förstår jag, men rätta mig om jag har hört fel, Nascarbilarna låter som "vanliga" jänke-V8:or? _________________ Claes Haglund Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen |
||||
|
||||
När det gäller fundamentala saker som detta, absolut.
Många (flertalet?) hade nog väntat sig en rappt högvarvig "screemer" och inte en motor som för tankarna till en 454 med 2-stegs Powerglide... (Jag är fullt medveten om denna ngt haltande jämförelse och den var avsiktlig.)
Marknaden för M-bilar är enorm i USA...tror där kan ligga en del av förklaringen till detta ngt underliga val av vev. |
||||
|
Skulle inte nya M3 motorn vara en "kortad" v10 från M5 ? , har för mig jag läst det nånstans , hur är balansen , vevar m.m i en v10 ?
|
||||
|
Jag kan nog tänka mig att den låter trevligt med öppna fina rör, typ kelleners system till M5 E39. Jag tycker ljudet andas pondus och det måste vara mäktigt att stå vid ett rödljus och den den mullrande på tomgång brevid sig. Bara ljudet kommer ju berätta för folk att det är något stort och manligt under huven.
|
||||
Är det inte bättre att den står nästan tyst och silkeslen och sedan rätt vad fan det är så brakar hela jädra helvetet lös och så ylar den iväg? Det tycker jag är klart mer fräckt! _________________ Johan - Prospekterar Cayman |
||||
|
Jag vet varför motorn fick en 90°vev!
De hoppas på att folk ska tro det är en häftig och snabb bil som närmar sig;
|
||||
|
Hur var det med E46 M3 GTR, alltså gatvarianten..?
Den hade väl en nedtrimmad GTR motor med torrsump och 180 graders vev.. Isåfall hade de ju en färdig motor redan men den var kanske för dyr att producera
_________________ Mattias Bengtsson 911 -78 Lådbil |
||||
Precis det där tänkte jag också på!!! Varför inte stoppa i den!
_________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA
|
||||
|
_________________ Håkan othberg |
||||
|
Jag gillar 270-gradersvevar...
mest bara för att vara lite motvalls
BMW E92 M3 Coupe Major Standard Equipment 4.0L V8 307kW 420Nm (bi-VANOS 3rd gen.) engine Adaptive Xenon Headlights Carbon Fiber Roof SMG III 7-Speed transmission with DRIVELOGIC 18″ M Double Spoke Alloy Wheel 18x8F/18x9R with P235/45ZR18 Front, P265/40ZR18 Rear Performance tires. |
||||
|
Får väl hoppas på att de testade ut andra saker än just den riktiga motorn. Själv kommer man väl aldrig ha råd med en sådan men när jag blir omkörd vill jag ju hellre höra ett härligt ljud än dovt muller.
|
||||
180-graders headers antagligen. Polaren har kört med det i sin Cobra i ett gäng år, och den ylar å det jäxxigaste när den närmar sig 8k. _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||||
Pekka har 180 vev som jag förstår det. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
![]() |
Bilder o videos
Nya E92M (M3) på Ringen - film med V8 muller
|
8 besök senaste veckan (5990 totalt) |