Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Bilder o videos
Nya E92M (M3) på Ringen - film med V8 muller
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (5990 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



Victor. skrev:
En fundering: Har någon gjort en platt vev till Cheva small block?
Förmodligen eftersom det nämns lite här och där. Det är ju inte bara veven som behöver bytas, ny kam behövs också.

IRL kör ju med plattvevar tydligen så de är inte helt insnöade på 90gradersvevar däröver.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
widell
Jönköping
Här sen Sep 2005
Inlägg: 558



Jag orkar inte tänka efter riktigt hur tändföljd mm. blir med eller utan platt vev. Kan någon dra en enkel förklaring, och motivera varför det är så mycket bättre? Jag antar att det gäller mer än ljudet? och varför är inte alla V8 med platt vev isf?

_________________
Alexander Widell
Opel Kadett Coupe -75
Buell XB12S -08
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Var och kikade (lyssnade) på SLC igår på Anderstorp och då slog det mig; V8:an under huven på Pekka Nyströms Corvette låter inte som en vanlig jänke-V8. Plattvevkonverterad?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



Claes Haglund skrev:
Var och kikade (lyssnade) på SLC igår på Anderstorp och då slog det mig; V8:an under huven på Pekka Nyströms Corvette låter inte som en vanlig jänke-V8. Plattvevkonverterad?
Det är ingen jänkegjutjärn byggd i en skrubb (dvs den är byggd för ändamålet från första början)... Den kommer från en runt-runtserie... (om jag minns Pekkas kommentarer från SSM rätt).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Niklas Falk skrev:
Claes Haglund skrev:
Var och kikade (lyssnade) på SLC igår på Anderstorp och då slog det mig; V8:an under huven på Pekka Nyströms Corvette låter inte som en vanlig jänke-V8. Plattvevkonverterad?
Det är ingen jänkegjutjärn byggd i en skrubb (dvs den är byggd för ändamålet från första början)... Den kommer från en runt-runtserie... (om jag minns Pekkas kommentarer från SSM rätt).


Jodå det förstår jag, men rätta mig om jag har hört fel, Nascarbilarna låter som "vanliga" jänke-V8:or?

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10609



Finns det egentligen någon anledning att vara missnöjd innan vi vet något om motorn mer än hur den låter i e förseriebil?

_________________
Anders Hansson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8480



sweanders skrev:
Finns det egentligen någon anledning att vara missnöjd innan vi vet något om motorn mer än hur den låter i e förseriebil?


Ja.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20382



Claes Haglund skrev:
Jodå det förstår jag, men rätta mig om jag har hört fel, Nascarbilarna låter som "vanliga" jänke-V8:or?
Plattvevar är tydligen inte tillåtna i NASCAR längre (skapar väl om inte annat en ljudbild som inte passar publiken). Men det finns fler serier (nån annan kan säker mycket mer om Pekkas motor än mina svaga minnen).

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



sweanders skrev:
Finns det egentligen någon anledning att vara missnöjd innan vi vet något om motorn mer än hur den låter i e förseriebil?


När det gäller fundamentala saker som detta, absolut.
Många (flertalet?) hade nog väntat sig en rappt högvarvig "screemer" och inte en motor som för tankarna till en 454 med 2-stegs Powerglide... (Jag är fullt medveten om denna ngt haltande jämförelse och den var avsiktlig.)

Marknaden för M-bilar är enorm i USA...tror där kan ligga en del av förklaringen till detta ngt underliga val av vev.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Skulle inte nya M3 motorn vara en "kortad" v10 från M5 ? , har för mig jag läst det nånstans , hur är balansen , vevar m.m i en v10 ?

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
BMWTobbe

Här sen Aug 2003
Inlägg: 1778



Jag kan nog tänka mig att den låter trevligt med öppna fina rör, typ kelleners system till M5 E39. Jag tycker ljudet andas pondus och det måste vara mäktigt att stå vid ett rödljus och den den mullrande på tomgång brevid sig. Bara ljudet kommer ju berätta för folk att det är något stort och manligt under huven.
Citera
TheProphet
Sundsvall
Här sen Sep 2003
Inlägg: 806



BMWTobbe skrev:
Jag kan nog tänka mig att den låter trevligt med öppna fina rör, typ kelleners system till M5 E39. Jag tycker ljudet andas pondus och det måste vara mäktigt att stå vid ett rödljus och den den mullrande på tomgång brevid sig. Bara ljudet kommer ju berätta för folk att det är något stort och manligt under huven.


Är det inte bättre att den står nästan tyst och silkeslen och sedan rätt vad fan det är så brakar hela jädra helvetet lös och så ylar den iväg? Det tycker jag är klart mer fräckt!

_________________
Johan
- Prospekterar Cayman
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 13355



Jag vet varför motorn fick en 90°vev!





De hoppas på att folk ska tro det är en häftig och snabb bil som närmar sig;































Citera
Mattias B

Här sen Jul 2004
Inlägg: 238



Hur var det med E46 M3 GTR, alltså gatvarianten..?
Den hade väl en nedtrimmad GTR motor med torrsump
och 180 graders vev..

Isåfall hade de ju en färdig motor redan men den var kanske för
dyr att producera

_________________
Mattias Bengtsson
911 -78
Lådbil
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Mattias B skrev:
Hur var det med E46 M3 GTR, alltså gatvarianten..?
Den hade väl en nedtrimmad GTR motor med torrsump
och 180 graders vev..

Isåfall hade de ju en färdig motor redan men den var kanske för
dyr att producera

Precis det där tänkte jag också på!!! Varför inte stoppa i den!

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 138



Den har ju funnits några år
Vill väll ha lite utveckling, MEN åt rätt håll

Rätt håll = 180 grader och mer kraft än den gamla motorn thumbs up

_________________
Håkan othberg
Citera
Hotte
Gotland
Här sen Nov 2004
Inlägg: 138



Citera
Kraniel
Värmdö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 7255

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag gillar 270-gradersvevar...
mest bara för att vara lite motvalls




BMW E92 M3 Coupe

Major Standard Equipment
4.0L V8 307kW 420Nm (bi-VANOS 3rd gen.) engine
Adaptive Xenon Headlights
Carbon Fiber Roof
SMG III 7-Speed transmission with DRIVELOGIC
18″ M Double Spoke Alloy Wheel
18x8F/18x9R with P235/45ZR18 Front, P265/40ZR18 Rear Performance tires.

_________________
Daniel Östlund
Min Linkedin-profil
Kör många bilar
Citera
Andreas A
Luleå & Mörbylånga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 797



Får väl hoppas på att de testade ut andra saker än just den riktiga motorn. Själv kommer man väl aldrig ha råd med en sådan men när jag blir omkörd vill jag ju hellre höra ett härligt ljud än dovt muller.

_________________
Andreas Andersson
YB Motorsport
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8845

Hjälpmoderator

Claes Haglund skrev:
Var och kikade (lyssnade) på SLC igår på Anderstorp och då slog det mig; V8:an under huven på Pekka Nyströms Corvette låter inte som en vanlig jänke-V8. Plattvevkonverterad?


180-graders headers antagligen. Polaren har kört med det i sin Cobra i ett gäng år, och den ylar å det jäxxigaste när den närmar sig 8k.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19164



P.P. skrev:
Claes Haglund skrev:
Var och kikade (lyssnade) på SLC igår på Anderstorp och då slog det mig; V8:an under huven på Pekka Nyströms Corvette låter inte som en vanlig jänke-V8. Plattvevkonverterad?


180-graders headers antagligen. Polaren har kört med det i sin Cobra i ett gäng år, och den ylar å det jäxxigaste när den närmar sig 8k.


Pekka har 180 vev som jag förstår det.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Bilder o videos
Nya E92M (M3) på Ringen - film med V8 muller
<<   1, 2, 3   >>
8 besök senaste veckan (5990 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande