Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Ökad spårvidd, estetik vs. funktion?
1155 besök totalt
Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Hej på Er!

Då någon tyckte att mina fälgar passades bättre på sin bil > är jag nu i full färd med att leta nya fälgar och däck. Till min fråga, jag har nästan bestämt mig för OZ Superleggera 7*17" och funderar på om det är helt förkastligt ur funktionssynpunkt att montera spacers för att få hjulen lite längre ut ur hjulhusen. Detta skulle då ske av rent estetiska skäl eftersom det inte är några problem med att det tar i varken innåt eller utåt.

Vad tror Ni om att montera spacers på cirka 20 mm på varje hjul? Påverkar det bilens uppträdande på något sett, positivt eller negativt? Jag kan tänka mig att hjullagren slits marginellt mer på grund av ökad hävarm men detta gör inget då bilen används sparsamt sommartid.

Bilen ifråga är min VW Golf mkII.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Du ska räkna med att bilen kommer bete sig annorlunda iaf. Exakt hur vet kanske någon Golfägare som provat?

Jag var tvungen att montera tre mm spacers fram för att däcken inte skulle ta i fjäderbenet och bara dessa tre mm känns klart skillnad i hur bilen beter sig.

Här sen Nov 2002

Framhjulsdrivna bilar mår oftast inte bra av spårviddsökning,

eftersom dom är känsligare för ändringar på framvagnsgeometrin iom att den både ska ta hand om acc/broms och styr-förändringar

speciellt om bumpsteeren blir större, vilken den oftast blir med spårviddsökning......

bak däremot kan man ändra lite mera fritt.... fast det ser ju lite fel ut med breddad bak och inte fram.

ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Jag kör med 14mm spacers bak när jag kör med gat-fälgarna/däcken.
Nu så kör jag inte så vilt på vanliga vägar men jag tycker att den har blivit lite mer understyrd.
Vet inte vad som händer om man monterar spacers fram? Ändrar säkert en massa vinklar osv...

edit: Fredrik hann visst före med vinklarna.

Johan Carlsson
Åland
Här sen Feb 2003

Trådstartare
ok, tackar för det! Jag skall med andra ord låta det sunda förnuftet gå före fåfängan och låta bli att montera spacers. Nu återstår bara att vänta på beskedet från det trevliga(?) försäkringsbolaget för att se vad de vill ge för mina stulna hjul, sen blir det till att handla OZ Superleggera.

Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

Fredrik - SLC skrev:
Framhjulsdrivna bilar mår oftast inte bra av spårviddsökning,

eftersom dom är känsligare för ändringar på framvagnsgeometrin iom att den både ska ta hand om acc/broms och styr-förändringar

speciellt om bumpsteeren blir större, vilken den oftast blir med spårviddsökning......

bak däremot kan man ändra lite mera fritt.... fast det ser ju lite fel ut med breddad bak och inte fram.

Får sno lite av tråden här...

Är det lika negativt om man ökar spårvidden genom att flytta ut hela spindeln typ 10mm (typ längre bärarmar)?

ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Rocco-82 skrev:

Är det lika negativt om man ökar spårvidden genom att flytta ut hela spindeln typ 10mm (typ längre bärarmar)?

Nej...absolut inte........det är helt rätt.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Johan Rius
Kävlinge / Skåne
Här sen Feb 2003

ButterflyRacing skrev:
Nej...absolut inte........det är helt rätt.

Då kan jag pusta ut nu då...

Får starta en egen tråd när det är dags att bygga riktiga rör-bärarmar istället för dagens "förlängt-original-jox"

Allmänt banåkaforum
1155 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande