Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dålig bussning bakre bärarm?
914 besök totalt
Plus2
Malmö
Här sen Jan 2004

Trådstartare

Hej

Under MGCC:s KM4 på Ljungbyhed så stördes jag av ett skumt dunkande från min Miatas bakre regioner. Dunkande var fartberoende, men det kändes inte som om det matchade hjulens hastighet... När jag sicksackade så kom ljudet vid högersväng.

Tyvärr har jag inte haft tid att palla upp bilen förrän häromdagen, men jag har svårt att hitta något som är löst. Jag hittar inga lösa muttrar, inget glapp i hjullager, ingenstans där det ser ut som om metall gnidit mot metall, hör inget klonkande från kardanen eller drivaxlarna...

Jag har använt garagedomkraften för att höja/sänka hjulupphängningarna, men tycker inte det verkar vara något glapp. Däremot blev jag lite misstänksam när jag jämförde bussningarna som förenar övre bärarmarna med hubbarna.

Höger sida - frisk bussning?

Vänster sida - sjuk bussning?

Frågan är om det kan vara de "aggressiva" hjulvinklarna bak som gör att bärarmen inte är centrerad på höger sida jämfört med vänster? När jag bänder med en skruvmejsel så känns inte den misstänkta bussningen "slappare" än den bussning jag tror är hel.

Fasen också, jag hinner inte fixa detta till KM5, frågan är om jag vågar köra vidare. Jag gillar inte det dunkande ljudet, den stora frågan är om det kan bli dyrt att nonchalera det...

Någon som känner för att spekulera lite?

Tack på förhand,
P-o

Skruva banåkabil
914 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande