| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
luft tryck i vanliga däck på bana
|
1128 besök totalt |
|
om man ska köra på bana med "vanliga" gat däck vad bör man ha för luft tryck i dom då? tex 225/ 45/ 18 _________________ Marcus Lindkvist Datsun 240Z -71 Porsche 964 TURBO -91 Bmwcup E36 M3 #77 såld |
||
|
Generellt högre än på gatan iom att stomme och däckssidan inte är gjord för banåka utan viker sig.
Hur mycket beror på vilka däck. Min erfarenhet är att billigare däck behöver mer luft och finare lite mindre extraluft. Inget vetenskapligt utan bara vad jag "upplevt" . Jag tryckte i ungeför 0.5kg mer _________________ Jonas Jonsson "Kör mest men inte snabbast" Kommentera gärna |
||
Håller med. Kan tillägga att kvalitetsdäck speciellt i extremt låga profiler kan klara sig med vanligt gattryck medans däck med hög profil ofta behöver lite extra hjälp för att inte vika sig pga svag stomme. ' Sen hänger det ju även på vad bilen väger och vilka hjulvinklar man har!!! _________________ Magnus Thomé
|
||
|
Jag håller inte riktigt med om tryckhöjning. Gatdäck blir gärna rätt hala med högt tryck, lägre tryck ger bättre fäste. Så lågt som möjligt utan däcket viker sig är min melodi.
Jag brukar köra med kalltryck på väg som varmtryck på bana (oftast ngt hekto lägre). Detta innebär att jag får släppa ut tryck i början allt eftersom trycket byggs upp av värmen. Som Magnus säger måste man läsa av sina däck och den vägen finna rätt varmtryck på sina däck och sin bil. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1128 besök totalt |