| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Yokohama A032R eller Kumho Ecsta V70A?
|
<< 1, 2 6034 besök totalt |
|
R-däck
Behöver du verkligen ha så breda däck jag kan sälja dig 205-60-16 Yokohama A048 för 1522 kr styck, totalt 6300 kr ink frakt och miljöavgift. A048 har ett mycket bra grepp och livslängd, vill ha cirka 2.3 graders neg-camber. Martin F www.orioracing.se _________________ Martin Fridholm - |
||||
|
Re: R-däck
Dessutom har jag ju 15 tums fälgar... _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
|
Re: R-däck
Han menade 205/60-15
_________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
|
_________________ Martin Fridholm - |
||||
|
Har nu vad du behöver
Hej hittade dessa 225-50-15" A032R Soft pris 1630 kr/ st ink moms, de är 2-3 år gamla men rätt lagrade hos yokohama så de är hur bra som helst ändå. Det är det bästa jag kan göra för dig. Martin F www.orionracing.se _________________ Martin Fridholm - |
||||
|
Re: Har nu vad du behöver
Det låter ju som ett riktigt bra pris Har tyvärr inte bestämt mig än om jag ska välja Kumho (och gå ner till 45 profil) eller fortsätta åka på Yokohama...
_________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
|
Yoko Kuhmo Michelin
Hej jag har varit i kontakt med nedan företag som säljer Michelin r-däck jag fick ett pris på 205/50-15 på 1565:-. Det är 2005 års pris. Det var en månad sedan. Jag sa att jag hade en alfa och det var inga som helst problem att köpa. Porscheägare får betala någon hundring mindre. Men det är väl för de har blivit utfattiga på sin bil. http://www.dackproffsen.se/ _________________ Lennart Elofsson |
||||
|
Det blev Kumho Ecsta V70 225/45-15 K9A till slut.
Fick hem dem idag, ska bli riktigt intressant/kul att testa dem när säsongen drar igång om 1 dryg månad. Tack till alla tips, ideér och förslag! _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
En nyfiken fråga om hur dom funkade? ÄR själv sugen på såna till min volvo 240.. Blir i hard isf tror jag.. bilen väger 1200kg.. _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
|
Fick rätt bra pris på dessa däck hos min lokala däckhandlare..
Men finns inge specielt breda däck i 15" ... Mina fälgar är 8" fram ligger 195 or på där nu, ser hemskt smalt ut. och 9" breda bak där ligger det 225 på nu, ser rätt okey ut.. Funderar nu på 205 fram och 225 bak med Kumho Ecsta V70 .. Hittade en lista med kumho däck, dom rekomenderar ju 7 till 8,5" breda fälgar med 225or. http://www.mocomp.se/produkter/pris/ _________________ MVH Roger Brorsson |
||||
Mina fälgar är 8" runt om och det verkar lämpligt till 225. Jag har kört ca 40 mil på bana hittills och jag tycker det funkar bra. Med tanke på att det är första säsongen jag tävlar så har jag väl inte så mycket erfarenhet av vare sig bil eller olika förhållanden på banorna så att jag har något att jämföra med förutom mina första banmöten i fjol på flera år gamla Yokohama. En sak som jag har noterat är att det verkligen känns skillnad på fästet när de kommit upp i temp, men det är väl rätt normalt. Märks tex om man ska försöka testa bromsarna på landsväg, skitlätt att låsa upp däcken innan de blivit lite varma. Väger bilen 1200kg (min väger 1090 utan förare) så skulle jag tro att det är hård gummiblandning som gäller. Jag hade Soft på Yokohama och Hard på dessa Kumho vilket enligt uppgift ska överensstämma ganska bra vilket jag håller med om. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Även om det är kul när det är snyggt tror jag de flesta väljer R-däcksdimension utifrån att det ska gå att åka fortare. Frågan är mao vad som passar bilen chassiemässig och vad den ska användas till. Vikt, viktfördelning och effekt samt vad bilen ska användas till är väl några parametrar som styr valet (förutom hur bilen uppträder när man kör förstås). Min bil har nästan 50/50 i viktfördelning, inte speciellt mycket effekt och används uteslutande till körning på banor som Mantorp, Kinnekulle osv. Jag tror tex att i princip alla som kör i Club Alfa Romeo Challenge har samma bredd både bak och fram då bilarnas effekt ligger kring 150-200 hk och väger kring 850-1100 kg. Detta oavsett om det är bak- eller framhjulsdrivet. Jag gissar att det på Porscheklubbens banmöten säkert är många som har bredare bak än fram pga av de normalt sett har betydligt högre effekt på bilarna, en annan viktfördelning (911) osv... Ska man endast köra fort rakt fram så har man oftast bredare bak än fram om man inte kör framhjulsdrivet då det kan vara omvänt förhållande... _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
|
Mats: hur var däcken på Kullen den 5/8? Väder: sol 25-28C.
Är oxå ute på jakt efter däck inför nästa år. Behöver en uppsättning med riktiga R-däck, det går inte att köra som jag gör och på gatdäck. Dom överhettar efter 3-4 varv. Storlek jag är ute efter: 205/55-16 el 225/45-16, hårdhet är svårt då jag kör FWD. Någon som kan lämna nått tips? Har kollat lite på Yokohama, Kuhmo, Bridgestone _________________ Aris Stamos Mercedes-Benz C55 AMG BMW 120d |
||||
Det hårdaste du kan hitta i fram, det mjukaste du kan hitta i bak. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Det kändes helt enkelt generellt halt jämfört med hur det brukar vara på Kullen. På första träningspasset hade jag problem med understyrning men efter att ha sänkt lufttrycket ca 0,2 kg fram så blev det bra. När det gäller hårdheten så måste man tänka på att det skiljer mellan olika fabrikat. Många anser att gummiblandning "Hard" på Kumho motsvarar "Soft" på Yokohama vilket jag instämmer i. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
Undrar om detta däck finns i min udda dimension som jag har fram, 195/50*16 _________________ Porsche Cayman GT4 -16 |
||||
Jag har tyvärr inte så bra luftmätare men enligt den så ligger jag på strax under 2.0 för varma däck vilket verkar funka bra. Mina 225/45-15 har i varje fall slitits jämnt. _________________ Mats Forssén Alfa 156 GTA SW, glassätarbil Alfa 147 GTA, banåkarglassätarbilsprojekt |
||||
![]() |
Däck för banåka
Yokohama A032R eller Kumho Ecsta V70A?
|
<< 1, 2 6034 besök totalt |