| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lamda / volt - diagram (vanlig smalbanslambda)
|
5757 besök totalt |
|
Jag behöver kika på diagrammet som visar den S-formade spänningskurvan som en vanlig smalbandslambdasond ger i förhållande till lamdavärdet. Har sökt kors och tvärs utan framgång
(avser vanlig bensin om det har betydelse) Ngn som kan posta ett sånt diagram? _________________ Pär Hylander |
||||||
|
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Jag har lite kopplings cheman och grejjor för att bygga egen mätare
Det mesta står här också: http://www.national.com/pf/LM/LM3914 om något fattas kan jag maila. PMa om du vill ha mer info. _________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
du råkar inte ha för E85 med
_________________ Andreas Persson Brukar: Hyundai IONIQ EV Bygger: Manta GSi Exclusive -87 (Är med i Pallbocksklubben sedan 2004 ca...) |
||||||
|
Hej!
Två tips: 1. Smalbandslambda indikerar bara när man passerar stochiometriska punkten. Dvs. alla färgglada mätare man hittar på nätet är i princip värdelösa då dessa inte kan visa rätta förhållandet för 5 öre. Spänningsnivåerna till höger och vänster om stochiometriska punkten varierar med ålder, temperatur, väderlek och gud vet vad mer. Dvs. det finns ingen vettig utdata som man kan tolka och med säkerhet säga att man kör på t.ex. lambda 0.95. Det kan lika gärna vara 0.98 eller 0.65. Därför är smalbandslambda värdelös som instrument för något annat än just körning på stochiometrisk blandning, där katten arbetar som bäst. Att bygga färgglada mätare är att lura sig själv. 2. E85 eller bensin, det spelar ingen roll. Den mäter fortfarande bara stochiometriska punkten. Dvs. den mäter inte förhållande mellan soppa och luft...det är något folk själva smetar på mätaren. Den mäter bara när lambdaindex flippar runt 1.0-punkten. Därför fungerar den utmärkt (nåja, för katalysatorkörning i alla fall) som den är även för E85. Enda som händer är att sprutet måste kompensera med mer soppa för att uppnå lambda 1.0 på E85. Det är i princip ointressant att veta exakt hur många enheter luft det går åt på en enhet soppa. Det intressanta är lambdavärdet... Med andra ord ser kurvan exakt likadant ut för E85 som för soppa, dvs. den flippar bara från lågt till högt när man passerar den. Det är enda information man kan få ur den. Vill man ha exakt koll på AFR får man använda bredbandslambda. Det finns inget annat väg (förutom fyrgas-analysator). Vissa tro sig kunna avgöra AFR genom att mäta EGT men det är också som att sia i kaffesumpen. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Point taken så vqd rekommenderar du? om man vill justera sina webrar. _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Jag är jävig för att ge råd då jag äger ett dyrt bredbandslambdakit som jag ibland hyr ut då och då för just sådana ändamål. Det bästa är naturligtvis att skaffa egen bredbandslambda, problemet är att även den billigaste går för över 4000:- och ska man verkligen kunna justera sprut/fuggar på rätt sätt bör man helst ha hela loggern (som loggar varvtal, MAP och lambdavärden simultant). Då kostar det ännu mer. Då kan man (ifall man kör med elsprut) köra runt för att sedan plocka fram invers från VE-tabellen rakt av, och justera sprut enligt detta. Summa sumarum, det är enklast att låna/hyra utrustning när man behöver det, mappa/justera i någon timme och sen bli klar med det. Det är relativt onödigt att släpa runt på fastmonterad bredbandslambda ifall man inte har extrema krav (accellerometer, lap timers, telemetri osv.) om du bor i Uppsala kan du eventuellt ringa mig så kan vi komma överens om en liten testrepa. Skräckexempel: förra helgen hjälpte jag en herre med hans turbokonverterade BMW 635 som "hackade" när turbon började ladda. Han har mappat den enligt bästa vetande med hjälp av smalbandslambda. När man kopplade bredbandslambda visade det sig att hans AFR låg på motsvarande 16:1 vid 0.3 bar laddtryck. Enda som räddade honom från att spika sänder kolvar var faktum att han körde på E85 och hade extermt låg komp (runt 7:1 vill jag minnas). Så när laddet kom och sprutet leanade ut började motorn bara misstända istället för att spika. Vi hann justera ner AFR ganska mycket på en timme och motorn började gå bra igenom hela området (liten puckel syns vid 3500 som sedan justerades ner). observera att jag inte orkade fippla om skalan från AFR till lambda och med bensinindex motsvarar 14.7 lambda 1.0. Dvs. 14.7 betyder stochiometriskt på både E85 och BF98 i det här fallet. Hackiga kurvan före, heldragna efter mindre justeringar (medans vi körde på E4:an).
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Jag har kört min RX-7 med weber ihop med bredbandslambda (Innovate LM-1) och kan bara säga att det är en ovärderlig hjälp för att bestycka min 50 DCo på ett riktigt sätt. Utan den hade jag trott att jag hade bra blandning i hela registret men så var inte fallet utan den gick ganska fett både på topp och på tomgång men något magert på mellanregistret. Jag kunde konstatera att inga de bestyckningsråd som cirkulerade på nätet absolut inte lämpade sig för min maskin i alla fall. Nu lirar det mycket bättre! Så hyr eller köp om du vill få det bra!! _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
invers från VE tabellen och justera sprutet efter detta.. förklara gärna detta lite närmare. varför ska man räkna fram en invers? jag köpte f.ö en lambdamätare av samma märke som jag, efter lite sökande här på forumet, förstod att även du har.. kunde hålla mig.. dock räckte inte pengarna till auxboxen., _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Du kör med Aux-Boxen inkopplad och loggar lambda, varv och MAP medans du kör. Förhoppningsvis gör du några fullgasrepor till varvstopp, motorbroms, lågalast vid olika varvtal osv. Dvs. utnyttjar hela mappen. Sen kan man låta programmet bearbeta datan statistiskt och föreslå ändringar som ska göras i sprutets VE-tabell för att komma till önskad resultat. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Kanske ta det till våren när jag 1. Gjort om grenröret + avgassystemet så att det håller tätt? Dessutom bör jag väl svetsa en mutter på grenröret för sensorn? MAP kan vi nog glömma Kan vi nog bara ta ut från ett av insugsrören.... RPM har du ngn givare att sätta på fördelaren? TPS kan vi nog glömma. Dessutom bör vi väl ha en låda med weber prylar? Som det är nu går bilen fett någonstans att döma av hur svart det brukar bli i bak
_________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Hej! Nej, du behöver ingen bung för lambdasensorn. Jag använder en avgasklämma som monteras på slutröret, ungefär som på SBP. TPS behövs inte heller så MAP är proportionell mot TPS:en (dvs. ju mer öppet spjäll dessto mindre vakuum). Varvtalssignalen tar jag enklast från tändspolens primärsida med några krokodilklämmor. När man bestyckar förknasare har man sällan nytta av TPS...det är bara att justera, byta munstycken och hoppas på det bästa. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Vad jag läst så är risken för inblandningar från atmosfären sotor när man kör i slutröret?
Hur som helst antar att ett tätt avgassystem blir ännu viktigare? Har du weberprylar hemma? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Hej! Nej, det funkar utmärkt att mäta i slutröret förutom på tomgång då den kan visa magrare än det egentligen är. Naturligtvis påverkars mätresultatet av eventuella avgasläckor. Har tyvärr inga förknasarprylar...försöker hålla mig borta från dem
||||||
Kan vi göra så här? Jag fixar avgasssytem samt en "påse med weberprylar under vintern" så åker vi ut i vår? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Javisst. Sist jag "mappade" en förgasare satt jag med smärgelduk i handen och plockade ut nålen mellan varje repa som jag sedan slipade ner för hand lite på känn (det var en Strömberg CD175)
Tog mig en halv dag för att "mappa" den för E85...fast jag fick aldrig till accpumpen rätt. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
OT men eftersom det hela tiden komme upp E85 här. Enligt källor på en lastbilstillverkare har de testat men inte kunnat få hållbarhetpå motorer som går på etanol. MHT att etanolen slinker förbi på cylinderväggarna spär ut oljan med ras som följd. något du sett? _________________ Johan Lundberg *BBDB* Ex Marcos 2T EX Marcos 1600 GT Nu Lotus Elise S1 KR1 |
||||||
Skaffa ett gäng små borrar i varierande dimensioner, borrmaskin, lödkolv och lödtenn. Sen gör du dina egna munstycken. Annars blir man ruinerad! När man provat ut storleken kan man skaffa "riktiga" munstycken (för 80-120 kr/styck) i de storlekar som visade sig behövas. _________________ Göran Hackman TVR 1800S (Grantura Mk IV), 1967 Sunbeam Alpine Mk III, 1963 |
||||||
på dessa förgasare finns det ingen accpump, och som jag förstått det är det med hjälp av membran och dämpkolv som du ska få nån typ acc accupfettning.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Nej, det är sköna skrönor som går runt. E85 kräver mer uppfettning vid kallstart och därför kan oljan mattas snabbbare på etanoldrivna fordon. Därför har SAAB 9-5 BiOPower tajtare oljebytesintervaller än för bensinare (1000 mil istället för 2000 mil vill jag minnas) men någon större "herregud, motor exploderar"-problem har det aldrig varit. Jag har konverterat både förgasare och insprutare och dom gick hur fint som helst på etanol, bortsett från kallstartssvårigheter.
Jag förstod det till slut och "modifierade" accuppfettning genom att dra ut fjädern mer och hälla i tjock motorolja istället för förgasar(ATF)-olja. Men just Strömberg har ett känt problem med att kolven geggar ihop i loppen när etanolen reagerar med oljan från vevhusventilationen. Jag fick plocka isär och göra rent varannan månad ungefär. Har dock inte haft några problem alls med insprutarbilar...SAAB:en (9000) har gått som en klocka i två år. Enda som behövdes är större spridare och nytt soppafilter sen gick den.
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
5757 besök totalt |