| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad tycker vi om Biltemas kattar?!
|
6 besök senaste veckan (7489 totalt) |
|
Ska bygga avgassystem till pontiacen. Kommer använda 2 st kattar så frågan är: Vad tycekr vi om Biltemas kattar ? Fungerar dem? Vill gärna höra vad folk har för erfarenheter och / eller hört för rykten. Den här tänker jag på
Artikelnummer 79-800 Av universalmodell. Ej för dieselbilar. Godkänd av naturvårdsverket enl. EEC e5 för montering på både nya och begagnade personbilar med upp till 2,5 l cylindervolym. Passar avgasrör med ytterdiameter: 57,2 mm. Med skarvrör som svetsas fast vid katalysatorn för ytterdiameter: 53,5 mm och 51 mm. Uttag för lambdasond. Totallängd: 357 mm. Bredd: 150 mm. Höjd: 95 mm. Inlopp/utlopp: o 57,2 mm. Vågar jag köpa 2 st sådana? Värt att notera är att mina kattar kommer hamna väldigt långt ifrån motorn. så de kommer inte utsättas för de allra högsta temperaturerna. Inga + 1000 grader. _________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
har hört både bu och bä om dessa, så jag vet inte vad jag ska tro riktigt.
men själv tänker jag chansa på en biltemakatt på bruksbilen när den lägger av. Kommer inte ihåg exakt varför folk inte gillade den, men den var % inte perfekt.. den tog bort för lite av avgasarna, mot orginalkatten på deras bilar, men samtidigt finns det folk där det funkat perfekt. _________________ -- Audi A4 TSquattro |
||||||
|
Neon cat
Vi köpte en Biltema cat till vår andra bil en Neon och det fungerade perfekt men det är ju ingen race bil. _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga. Austin 1275 GT 1975 Austin Cooper 1968 |
||||||
|
Är dessa mycket dyrare?
http://www.a-alt-avgassystem.se/kata Själv skulle jag nog kostat på en metallisk sportkatt, visserligen dubbla priset. Men dom är mycket mer stryktåliga. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Hr. Galning ska ju ha två stycken ... Dubbla dubbla priset ... _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Nä, fortfarande dubbla priset.. 2st "biltema" runt 800:-/st = 1600 2st "metalliska" runt 1600:- = 3200 Dubbla priset
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
Är inte helt omöjligt att det är samma tillverkare heller. |
||||||
|
Håller med.
Det finns inte hur många som helst tillverkare av katalysatorer. Det är inte alls omöjligt att det är samma tillverkare på Biltemas kattar som på dyrare varianter som man köper på t.ex. Mekonomen. Standardexempel var flexrör som jag hittade på Biltema för 129:- styck. Exakt sammma rör fanns i ett annat välrenomerat butik, fast priset var 439:-. Jag köpte Biltema flexröret och det har funkat utmärkt i 2 år. Naturligtvis finns det folk som inte köper något från Biltema av principskäl. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Fast biltemas är garanterat inte metallisk... _________________ Mattias Meldert |
||||||
Eller... ? Vad är original o inte? Diskussionen har funnits tidigare. Jag tar inte upp det här. Köp Biltemas säger jag! |
||||||
Det är inte den på a-alt heller.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
|
Hehe. tack för all input
Jag har också lite känslan av att det är samma tillverkare på biltema/mekis/meca/alt avgas.
Bara för att förtydliga så är jag inte ute efter en metallisk katt. Tror inte den kommer komma upp i rätt temperatur och jag har heller inte behovet av effektökningen? eller den ökade temptåligheten. Så keramisk blir det.
Jag satsar på biltemas, går det så går det
_________________ Michael Vallinder "Fast is when munching the throttle is just plain scary..." |
||||||
|
Det som kostar pengar i en kat är ädelmetall-laddningen (frågade om laddningen på a-alt:s racekat utan framgång, substratet såg ut som att Emitec har gjort, vet ej vem som slängt på ädelmetallerna), Biltemas mfl "universalkattar" klarar nog tomgångsprovet och det förhöjda tomgångsvarvtalet hos SBP med minsta möjliga marginal
_________________ Erik Sjöström Member of Scuderia Dieci Isole. Alfasud Sprint -78 -rejsbilen Lancia Delta HF HPE -98 -bruksräsern Skapare av www.lanciadelta.se |
||||||
|
Jag satte på en kat från biltema på min bruksbil, audi 100 2,3 -91.
Fick 20 i hc-halt och 0,1 i co på 2500varv och på tomgång var det 0,0. Bes.-gubben blev förvånad över hur bra värde det var med tanke på att bilen har gått 45 000mil även om det var en ny kat. Tror inte att biltemas kat är sämre än någon annan, bara bättre pris. _________________ Robert Skiöld |
||||||
|
http://www.katalysatorteknik.com/sid
Kör med en sådan 3" sportkat. funkar utan problem.
_________________ Projekt:MINI 16v TURBO https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13990 Bruksbil: Impreza GT -99, kombi så klart... Andreas Fogelberg |
||||||
Jag har deras metalliska sportkatt på 405an också. Den har fått många smällar, låg bil och dåligt avgassystem i kombination med farthinder har satt sina märken, en keramiskt skulle jag inte lita på att den hade mått lika bra.
Kan inte säga vilken tumstorlek det är för dom svetsade dit muffar i vilken storlek jag ville utan kostnad när jag beställde. Riktigt skönt att bara kunna trä på orginalrören utan att hålla på och krångla med stegmuffar. _________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (7489 totalt) |