Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Skador på vxl-lådsdrev - vågar man chansa eller köpa nytt?
4 besök senaste veckan (1821 totalt)
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Trådstartare

Vi har nu delat min växellåda(Opel, F-23 Getrag). 2ans synkring har gått i bitar och därför gjort brännmärken på tvåans drev samt minimalt slitit lite på kuggarna på drevet. Jag vet inte om det syns på bilden.

Brännmärkerna(syns nog lite till vänster) kan man slipa ner. Men vågar man chansa?
Någon som har någon aning om vad ett drev kan kosta? Jag skall naturligtvis ringa verkstaden i morgon bitti, kostar det ett par tusenlappar så blir det ett nytt, men om det går loss på 10 000-tals kronor så kanske det finns alternativa drevsatser?

Tacksam för tips!

Stockholm
Här sen Maj 2004

Vet inte hur det är med Opels lådor men till alla (som jag har haft behov av) VAG lådor går det att köpa dreven lösa = man behöver inte köpa alla drev. Brukar inte va så dyrt att byta det som är trasigt.

Jag skulle ha bytt drevet om jag va dig. Känns alltid bättre att vet att man gjort allt man kan för att det ska va så bra som möjligt. Men förstår dig om priset blir väldigt högt att du inte byter det.

Växjö
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Hoppas du har rätt!

Växjö
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Fler tips innan man kryper till kojs?

V.Torup, Skåne, Sweden
Här sen Apr 2006

Jag skulle bytt, tråkigt om det rasar sen så du blir stående.
Skiljer säkert massor mellan olika märken, men drev till Citroen/Peugeot ligger på ca 1000-1500st vet jag. Bara att hoppas att det inte är dyrare till Opel

Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Åpel Åpel Åpel...
Det verkar inte som om man kan köpa ett drev löst. Finns om satser per axel, ca 7500 kr + moms.
Måste man byta alla 3 axlar? Jag menar om det behöver "köras in" mot varandra eller om man kan blanda nytt o gammalt?

Börjar närma sig att leta ersättningslåda istället.

Forshaga
Här sen Dec 2002

När jag läste rubriken , trode jag det hade gått stora bitar ur hjulet.
om det inte enns syns på bild....så skulle jag inte oroa mej så mycket.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Jag tänker som Håkan.

Ta gärna en ny bild med makrofunktionen på kameran och bra belysning men utan blixt så det inte blir så suddigt och blankt.
Är det märken på flanken längst upp mot doggarna? Svårt att se..

BMW 330i -05
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Det är tagit med mobilkamera, har tyvärr ingen annan bild tillgänglig just nu.
Men det blir antagligen att jag chansar. En ny drevsats kostar 10000 kr inkl moms(och det är bara en axel!)
Då kan jag lika väl stoppa i detta och köra tills det går sönder och köpa en begagnad låda för samma pengar.

Västerhaninge
Här sen Apr 2003

Alfons skrev:
Men det blir antagligen att jag chansar. En ny drevsats kostar 10000 kr inkl moms(och det är bara en axel!)
Då kan jag lika väl stoppa i detta och köra tills det går sönder och köpa en begagnad låda för samma pengar.

Stig kristianssons bil ab kanske har löst, de har avtal med OSC och kan skaffa fram en del roliga saker som enlit Opel inte skall gå att köpa utan man får köpa en hel sats. Prova att ringa dem: http://www.stigkristianssonbilab.se/

I garaget: Påffe 944 & Martini Seven
Citera
Alfons
Växjö
Här sen Jun 2005

Trådstartare
Marcus Gustafsson skrev:
Alfons skrev:

Stig kristianssons bil ab kanske har löst, de har avtal med OSC och kan skaffa fram en del roliga saker som enlit Opel inte skall gå att köpa utan man får köpa en hel sats. Prova att ringa dem: http://www.stigkristianssonbilab.se/

Pratade med dom redan i morse, de kunde tyvärr inte hjälpa mig. Men efter att ett par andra har kollat på drevet och bedömt att det inte är något att bry sig om, så kommer jag att använda det jag har. Synkringarna blir ju nya.

Tack för alla tips och råd!

Puerto Vallarta
Här sen Sep 2004

Passa på att köpa ny racelåda med sekventiell växling o 7 lägen? Finns kanske nån racelåda liggande hos Lotus(Opel...)?

MexBeetle -90 1600cc
Citera
Skruva banåkabil
4 besök senaste veckan (1821 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande