Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1195 besök totalt |
Någon som hört något om olja från Bardahl?
Måste bara säga att ni har ett suvereänt forum här med massa nyttigt. Keep up the good work. ![]() Nu till min fråga. Har köpt nårra liter olja som jag fick till ett mycket bra pris. 15/50 helsyntetisk racing olja från ett företag som heter Bardahl. Jag har aldrig någonsin hört talats om det men hittade lite på nätet och såg att dom finns inom motorsporten i usa och italien. är det någon som kört på sån här olja eller hört något om företaget? skulle vara kul o veta såman kan lugna nerverna och hoppas att oljan duger. bilen skall ha Halvsyntetisk SAE10/40 ACEA A3-96/CCMC G5 och API SJ det står i bilens bok. nu är det helsyntetisk mobil 1 i bilen men jag vill ha lite "tjockare" olja Kan jag köra med den här oljan jag köpt? *edit* exakt detta står på dunken. Worlds famous bardahl RACE & FIELD TESTED for maximum performance 15/50 motor oil XTC synthethic racing Competition motor oil API services SH+ This complete four stroke motor oil contains special ingredients to reduce friction and wear. It allows extended oil-drain intervals. Reduces fuel consumption, increases power. Free rings and valves. This special formula provides the ultimate in performance evenunder extreme conditions. böev lite långt men så jag får ett bra svar ![]() MVH |
||
Re: Någon som hört något om olja från Bardahl?
Är det någon motorcykel olja jag fått tag på? lite info http://www.bardahl-hr.com/page99.htm |
||
Har aldrig hört talas om oljan ifråga.
Men jag kan väl bidra med det lilla jag vet om oljor generellt: 15 i 15/50 står för att den är ganska tjockflytande när den är kall! Detta är knappast en fördel... Ju lägre siffra destu mer tunnflytande är oljan när det är kallt. 50 i 15/50 står för att oljan inte blir för tunnflytande när den blir varm. Ju högre siffra destu högre temperatur klarar oljan av. Så en 0/60 olja är en bra olja, som tål både låga och höga temperaturer utan att bli för trögflytande i kyla eller för tunnflytande vid höga temperaturer. Sen har vi API-klassningen, som jag vill minnas är en amerikansk standard för klassificering av oljor. Där kan man väl generellt säga att ju "högre" bokstav i alfabetet som står efter S, destu bättre är oljan. om det står att din bil skall ha minst SJ, så skulle jag tveka att hälla i SH!!! Vad + tecknet efter SH står för har jag iofs ingen aning om. Nu får vi se hur mycket stryk jag får av folk som vet något om oljor!?! ![]() ![]() _________________ Peeter Pahv Ringenfantast, som numer leker med en Mini JCW -08. ![]() |
||
tänkte iförsaj endast ha den oljan över sommaren. Men men du har nog rätt. Får bli agips 10/60 istället. Någon som vill ha en fem liters dunk racing olja ![]() |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1195 besök totalt |