| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Bilder o videos
Alx Danielsson kör SpeedLab-Corvetten på Anderstorp 060915
|
5524 besök totalt |
Man behöver inte vara en av sveriges bästa för att inte reagera på att det var nära. Jag var tvungen att titta en gång till....för att fatta vad ni pratade om..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Han låg ju närmre Boxstern senare under filmen, tycker du att det är otäckt att bromsa ikapp någon Jon?
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Kameran är fastsatt i princip stumt i buren/bakre brandväggen. Faktum är att jag tror vi egentligen har en rätt självklar anledning till vibrationerna på filmen. Vår ordinarie däcksputte var på semester och vi tvingades använda en annan kille inför förra tävlingen på Mantorp. Nere på Mantorp började vi få problem med att balanseringsvikternas lim släppte p.g.a att bromsarna hettade upp fälgarna för mycket. Även tejpen över vikterna släppte. Så hela kakan gled omkring, helt enkelt... Via empiriska försök har vi dock konstaterat att Biltemas tejp tål mer värme än Clas ohlson .
Nu efter Anderstorp kan jag säga att i princip samtliga vikter är borta, p.g.a hetta. Detta bör förklara vibrationerna, tycker jag. _________________ /Michael Karpers Väghållningsböcker och Videokurser! www.speedlabacademy.se http://instagram.com/speedlabracing https://www.youtube.com/SpeedlabRacing |
||||||||
Prova Biltemas Aluminiumtejp nästa gång. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Jag är nog _väldigt_ försiktig på bana vad gäller andra biler (är ju hel rookie som jag sa tidigare).. men nog tusan skulle nog de flesta med annat än ett snöre mellan öronen tycka det är otäckt att komma på halvsladd ikappbromsande framförvarande bil . Finns ju inte så mycket mer att ge i bromsväg om det redan kasar så att säga. .. Men jag är ju av den 'kalibern' att hjärtat gjorde något dubbelslag bara genom att titta på videon. Min läkare skulle antagligen ha ett och annat att säga till om hjärtpulsen de två gånger jag huserat på banträffar .. Så du behöver inte linda in det SweAnders.. faktum är faktum.. jag är en fegis
|
||||||||
|
Är det inte Jaan Tolli i Boxtern? Den mannen kan oxå köra bil och Boxtern är inte riktigt helt orginal
så det är inte konstigt om han stretar emot lite extra. Jag är däremot förvånad att dom andra Porsche cupparna blir såpass avhängda. Kul å se, skönt å höra.
/Magnus |
||||||||
tja utan att vara elak kan vi väl säga att när Alx satt bakom ratten fick den där Corvetten fart som inte förut skådat.... eller rättare sagt hade han kört så hade han kunnat tampas med Axehult i Vipern och Pecka i monster-corvetten på sprint-loppet...... Fast den vita porschen med gula ränder åkte ytterligare 2 sekunder fortare på varvet än vad Alx gjorde med Speedlab Corvetten när Hubbe satt bakom ratten, och då hade han passagerare ..... så förarna har ganska så stor inverkan, speciellt på dom här lite mera brutala bilarna med mycket effekt som inte är så lättkörda som en 180hk Fwd bil
|
||||||||
Det finns ju utvägar från det mesta, det skulle säkert vara möjligt att minska risken rejält vid den ikappbromsningen men inte med bibehållet spår/underlag. Jag skulle också tycka att det var lite obehagligt precis när man låser upp bak, men då är det ju för sent att bli nervös - IMSHALLAH lixom..
_________________ Anders Hansson |
||||||||
Men bilen går ju rakt fram, han låser mao. Aja, jag har aldrig tävlat så jag vet väl inte då
om det hade varit STCC så hade 4 bilar legat i en hög, det är jag iaf säker på.
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||||
Precis som Butterfly var jag tvungen att kolla en gång till för fatta... Nej, han låser inte upp - han väljer en väg för att passera så snart och smidigt som möjligt. Det här var inte ens nära, det är full kontroll hela vägen. _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
||||||||
Ja...precis. Han väljer ett åka rakt i stället för att ligga rakt bakom framförvarande. Det han tjänar på det, är att han inte behöver bromsa fullt....därigenom ökar han säkerhetsavståndet till den bil som ligger presis bakom.....mao. hänsyn till sina medtävlande. Sammanfattat: Rutin. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
...right! _________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
||||||||
|
Är inte jätteerfaren av racing o så. Har tävlat i två år i karting bara. Vi ligger ju alltid nära varandra o så, sladdar o har oss men ja ble mäktigt imponerad av alx körning! Alltid uppfattat "vanlig" racing mer "försiktigt" så att säga, inte lika närgånget o så. Men Alx visade raka motsatsen här! Härligt o se!
Blev själv sugen som fan o börja me riktig banracing nu :P _________________ Emil Jönsson |
||||||||
Klart du ska!
_________________ Ulrika Söderpalm Löhr |
||||||||
Jag hoppas att den här händelsen och diskussionen inte skrämt någon....som sedan inte vågar köra på bana. Förutsättningarna är ju att alla åker efter sin förmåga.....och ingen gör något oväntat. BMW föraren behöver inte bry sig överhuvud taget. Han ska bromsa och svänga in i kurvan, som han tänkt sig från början. Han behöver inte enns titta i backspegeln. Corvetten ska bromsa så lite som möjligt och gå upp jämsides med BMW'n på utsidan för att lämna plats åt den bil som han just kört om. Den omkörda bilen, väljer förmodligen ett ganska tight spår in i kurvan. Alltså....allt är enligt "instrktionsboken" Ett mellenrum mellan bilarna, är ett mellanrum......oavsett om det är en decimeter eller fem meter...
Problemen i en sådan situation...uppstår om BMW-föraren skulle sitta och titta i backspegeln och fundera på att försöka lämna plats. Jag var inblandad i en sådan situation.....på FORD/HONDA-körningen på Karlskoga, där en orutinerad förare körde om med på rakan.....och sedan inte vågade sväng, för att jag låg bakom. Det blev ganska otäckt...då jag hade bilar bakom mej och ingen viste var man skulle ta vägen. Mao. är det inte ett tävlingsproblem....där alla ska veta hur man uppför sig. Utan det är ett "en dag på racerbanan"-problem. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
|
Kollade på filmen igen. Det man reagerar på är att Alx närmar sig BMW:n så fruktansvärt fort, sedan håller han avståndet. Så jag antar att han kan bromsa mkt senare. Det är väl det som gör att det ser lite farligt ut, för den oerfarne.
_________________ Sebastian Gottfridsson
Mazda Rx-7 -94 |
||||||||
|
Skrämde inte mig. Gillar close racing
Frågan e va en 18'åring ska satsa på om man vill bli något.. Känns inte riktigt som att SLC o sånt ger så mycke mer än banerfarenhet. Inte hört om så många som gått från de till te.x stcc o vidare. Men somsagt va vet ja :P _________________ Emil Jönsson |
||||||||
Det är ju upp till var och en. Men rutin är inte att rynka på näsan åt. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||
Hasse Simonsson kommer väl från SLC leden? _________________ Magnus Jonasson #81 9:a German Superkart Series 2010 7:a German Superkart Series 2011 |
||||||||
Absolut inte! Ju mer desto bättre förståss! Får kolla runt lite på olika alternativ.. Tyvärr plånboken som styr ju hehe.. Man ska ju börja någonstans
_________________ Emil Jönsson |
||||||||
![]() |
Bilder o videos
Alx Danielsson kör SpeedLab-Corvetten på Anderstorp 060915
|
5524 besök totalt |