| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
S50 delar på en M50 motor???
|
2 besök senaste veckan (7518 totalt) |
|
Tjohej! Håller på att snickra lite på en M50B25 motor till en BMW. Undrar egentligen bara om ni har några bra svar på om man kan montera på insuget från en M3 3,0 på en sådan motor. Ambitionen är ju att montera på åtminstone ett grenrör från en sådan motor. Skulle jag stöta på jättepatrull med LMM eller liknande? _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Fysiskt är det väl mer eller mindre bara att bulta dit...men troligen kommer maskinen andas lite bättre och för max prestanda och säkerhet är väl en ommappning att rekomendera.
Grenröret är bolt on det oxå...men det visste du kanske redan. |
||||
Njaaa, dom som jag har sett gjort den operationen på M50 har gjort en adapterplatta som dom skruvar insuget i och de har även modifierat oljefilterhuset en hel del för att det ska passa. Vet att jag har sett bilder på det, ska försöka hitta dom igen. Har inte provat det själv så jag vågar inte ta gift på något. På M42 är det "hyfsat" bolt-on men vissa skruvhål går inte att använda etc. _________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
Vill minnas jags ett JanneZ3 gjort exakt detta på en av sina M50...men kanske jag minns fel eller att det Janne kallar bolt on inte är det andra kallar bolt on...
|
||||
|
Hehe ja Jannes definition på bolt-on kan nog vara lite skev?
Har hittat lite bilder nu iaf och såhär har dom löst det. Kanske kan man köra utan adapterplatta och göra som på M42 men jag tycker det verkar som att skruvhålen sitter lite annorlunda på M50 toppen? Kapning av filterhuset kanske bara e gjort för att koppla in en oljekylare och inte för att få plats med spjällen. Janne!! kom och upplys oss, det här är intressanta saker
_________________ /Mvh M|cke F@.gner |
||||
|
|
||||
|
Bultdelningen mellan topparna är inte samma men det går att lösa med en adapterplatta, tror dock inte att man måste göra något med filterhuset.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
OJ OJ OJ!
Sådär kommer jag INTE att göra med mitt oljefilterhus. Även om jag är snuskigt sugen på att ha oljekylning till min M50B25. Det går säkerligen att lösa på enklare vis. Men det där med insuget verkar onekligen intressant. Fan... det här kommer att spåra ur FETT!
Men skall man komma på tvären i kurvorna så skall man tydligen ha detta.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
Enklast att få oljekyl är att skaffa ett filterhus från en S50 då den passar samt har uttag för kylet. Insuget i sig ger ingen effektökning och det går att få bra med mos ur M50'n med originalplenum. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Jag kan ana att det inte händer något effektmässigt med ett insug från S50.
Min anledning är väl mer kosmetisk och utrymmesbesparande. Men det är ju endast om det är någorlunda enkelt att få tag på ett sådant insug med tillbehör och att det inte kostar snormycket pengar. Allt som har M3 eller M5 som beteckning har en tendens att kosta löjligt mycket pengar, trots att det egentligen inte är värt hälften av pengarna. _________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Kan man montera på hela S50 toppen annars?
http://www.blocket.se/vi/8597508.htm Ingen aning om vad "normalpris" borde vara på en sån sak iofs, stötte bara på annonsen nyss.
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
|
Tanken har våldgästat mig... det skall inte stickas under stol med.
Men när jag i huvet börjar bena ut hur det ser ut och vad som skulle förhindra ett sådant projekt, ja ni vet ju hur det är med alla sömnlösa nätter när konstruktionsavdelningen jobbar övertid, så kändes det som att det inte var min "kopp te" att utröna det där utan alla grejor framför mig.
_________________ Anders Franzén 320i Coupé -80 Hennarot |
||||
|
Toppen passar inte på blocket, oljekanaler samt kamdrivningen skiljer.
Toppen i annonsen var väl lite halvdyr men är den renoverad så är det inte ett dåligt pris iaf, däremot vanosen var ett ruskigt överpris på. Dom brukar ligga på ca 1000:- till 3.0:an. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2 besök senaste veckan (7518 totalt) |